Vroeger…ahh, vroeger was mooi. Elke game die je speelde was een instant classic. Alles was nieuw en het aantal goede games leek een stuk hoger dan nu. Zo kan ik me nog goed herinneren dat ik een spel met gekleurde draakjes speelde. Die draakjes konden tegenstanders met grote zeepbellen vernietigen. Ondanks mijn schamele leeftijd van 20 jaar staat deze game, Bubble Bobble, in mijn geheugen gegrift. De enorme B-drive diskettes, de 16 kleuren en een 7-jarige die probeert uit te vogelen hoe MS-Dos werkt. Herinneringen zijn mooi, maar helaas worden die door Bubble Bobble Double Shot helemaal verpest. Het is al duidelijk dat Bubble Bobble Double Shot geen goede game is. Het idee van de oude reeks is bewaard gebleven in Double Shot, en dat is één van de weinige pluspunten van de game. Het spel draait om drie gekleurde draakjes die het opnemen tegen een keur van monsters. Waar het vroeger twee draakjes waren die de strijd met de slechteriken aangingen, zijn het er nu drie geworden. De drie beesten kunnen allemaal bellen blazen, waarin ze vijanden kunnen vangen. Zodra je een vijand in je bel gevangen hebt, moet je je draakje tegen de geblazen bel aan laten springen om de vijand helemaal weg te vagen. Dit klinkt makkelijker dan het is, om verschillende redenen. Ten eerste zijn niet alle vijanden gevoelig voor alle bellen. De draakjes waar je mee speelt hebben namelijk drie verschillende kleuren, te weten rood, blauw en groen. De slechteriken in Bubble Bobble Double Shot zijn namelijk soms immuun voor een bepaalde kleur. Op het moment dat je een vijand hebt die bijvoorbeeld geen last heeft van de blauwe bellen, dan moet je snel omschakelen naar groen of rood. Helaas kan het nogal eens voorkomen dat het zo lang duurt voordat je van poppetje verwisseld bent, dat je alweer een leven kwijt bent geraakt. Dit komt omdat het veranderen tussen de draakjes eigenlijk net iets te lang duurt.

Een andere reden waardoor het afmaken van je vijanden voor wat problemen kan zorgen, is het leveldesign. Dit is zo erbarmelijk slecht dat het soms bijna onmogelijk is om niet game over te gaan. De twee schermpjes bevatten allebei een gedeelte van het level en door te springen op plateautjes en je eigen bubbels kun je hoger komen. Helaas werkt vooral het springen op je eigen bellen niet goed, waardoor je soms de neiging krijgt je DS het raam uit te gooien. Dan zijn er nog je weledele vijanden. Je tegenstanders springen, vliegen en lopen door de levels alsof het een stel malloten zijn waaraan geen enkele AI verbonden is. Nu is dit natuurlijk een aspect dat normaal was toen de allereerste Bubble Bobble uitkwam, maar nu zou het toch echt niet meer mogelijk moeten zijn om drie minuten te kunnen kijken naar een vijand die constant tegen dezelfde muur aanloopt.

Vervolgens zijn er de eindbazen die bijna onmogelijk te verslaan zijn. Het zijn in principe gewoon grote versies van vijanden die je in elk level tegenkomt. Het is echter onmogelijk om uit te vogelen wat je precies moet doen om hem te verslaan. Aangezien dit een game is die ook voor het jongere publiek geschikt zou moeten zijn, verwacht je helemaal dat het niet zo moeilijk moet zijn om de eerste vijand te verslaan. Helaas wordt het tegendeel bewezen. Pluspuntje is wel dat je, zodra je game over bent, je niet helemaal verloren bent. Je krijgt namelijk een minigame waarbij je gebruik moet maken van het touch-screen van de DS. Door een opdracht goed uit te voeren ga je weer verder in het spel. Lukt dit niet, dan is het weer helemaal vanaf het begin starten, wat voor behoorlijk wat frustratie kan zorgen. Double Shot ziet er in principe best geinig uit. Het kent de typische sfeer en graphics van het origineel, alleen is alles natuurlijk behoorlijk opgepoetst. Het geheel ziet er nogal cartoonesk uit, wat goed past in het spel. De geluidjes die je voorgeschoteld krijgt zijn daarentegen niet van een erg hoog niveau, waardoor je al snel het geluid uit zult zetten. Speel je nog langer door, dan raak je zo gefrustreerd door het spel dat je niet alleen het geluid, maar de complete DS uit zult schakelen. En dat is misschien ook maar het beste. Bubble Bobble Double Shot is simpelweg een slecht spel. Het idee van de bellenschietende draakjes is geinig, maar te veel verouderd om nog enigszins voor enthousiasme te kunnen zorgen. Tel daarbij het slechte leveldesign en de rampzalige gameplayfeatures op, gecombineerd met de idiote eindbazen en het slechte geluid, en je weet dat dit een spel is dat je moet vermijden. Bubble Bobble Double Shot? Bubble Bobble Double Shit is geschikter.