Boxboxboy! | Gamer.nl

Boxboxboy! | Gamer.nl

Wie Boxboxboy opstart, moet misschien even twee keer kijken om te zien dat het hier om een vervolg gaat. De kleine vierkante Qbby dartelt met hetzelfde drafje van links naar rechts, beschikt nog steeds over een weinig imposant huppelsprongetje en lost opnieuw puzzels op door spontaan doosjes tevoorschijn te toveren. De trappen of bruggen die hij hiermee maakt zijn nog steeds genoeg om soortgelijke puzzels als uit het origineel op te lossen. En toch is Boxboxboy anders en belangrijker nog, opnieuw uitdagend.

Qbby kan dit keer namelijk niet één, maar twee sets dozen plaatsen en dat geeft net een andere draai aan in het eerste deel opgebouwde puzzelconventies. Ja, je zult in het begin vooral trapjes bouwen en later weer allerlei vallen blokkeren of op een hoger gelegen platform klimmen door de dozen als een soort klimhaak te rangschikken, maar door nu met twee sets dozen te werken worden de puzzels net even anders en moet je vaak ook rekening houden met de volgorde waarin je bepaalde acties onderneemt.

BoxBoxBoy
BoxBoxBoy

Boxboxboy is daarmee niet uitgesproken moeilijker of leuker dan zijn voorganger, maar wel opnieuw leuk en uitdagend. De leercurve begint weer van onder af aan en ook al heb je de originele game gespeeld, de nieuwe puzzels vergen net een andere denkwijze om je bij de les te houden. De moeilijkheidsgraad wordt vervolgens weer geleidelijk aan opgeschroefd door nieuwe technieken te introduceren en later ook te combineren. Je moet dan bijvoorbeeld eerst een set doosjes in de vorm van een trap plaatsen, om vervolgens de andere set doosjes boven je hoofd te tillen als schild tegen dodelijke lasers terwijl je het trappetje bestijgt.

Net als de pluspunten is ook het enige minpuntje aan Boxboxboy iets dat bij de eerste game ook al opviel: het duurt wel eventjes voordat de game uitdagend wordt. De moeilijkheidsgraad had wat dat betreft wel iets sneller opgevoerd mogen worden, al valt er ook wat voor te zeggen voor geleidelijke pijniging van de hersenen. Door de moeilijkheidsgraad zo rustig op te bouwen kunnen de puzzels rustig aan steeds vernuftiger worden, zonder dat je echt vastloopt. Dat zorgt er weer voor dat het minder aantrekkelijk is om de game weg te leggen.

BoxBoxBoy
BoxBoxBoy
BoxBoxBoy
BoxBoxBoy

In goede zin meer van hetzelfde

Belangrijk is uiteindelijk dat Boxboxboy alles bevat wat de eerste game zo’n succes maakte. De puzzels zitten slim in elkaar en het voelt bevredigend als je ze oplost. Zeker als je zo min mogelijk dozen hebt gebruikt en ook de bonuspunten inca eert. De leercurve loopt geleidelijk op en daardoor wordt de game mi chien wat laat echt uitdagend, maar dat houdt wel de vaart in de game. Een volledig level is immers in een minuutje uitgespeeld en daarmee is Boxboxboy perfect voor ieder saai moment – maar de kans is groot dat je alsnog level na level wilt spelen en zo alsnog de hele avond vult.

Boxboxboy! is beschikbaar voor de Nintendo 3DS. De game is voor €4,99 verkrijgbaar in de eShop.