Botanicula | Gamer.nl

Botanicula | Gamer.nl

Ontwikkelaar Amanita omschrijft Botanicula als een point ’n click experience, hoofdredacteur Gerard noemde het een ‘interactieve screensaver’. Treffender dan dat wordt het niet; het is vooral een game in de zin dat je zelf de weg naar het volgende scherm moet vinden. Zo krijg je steeds meer te zien van de fantasie die Amanita de vrije loop heeft gelaten.

Aan die van jou laat Botanicula niets over, al legt het nooit concreet uit wat de bedoeling is. Het vult tot aan het absurde toe de details in van een boom bevolkt door allerlei insecten en andere wezens, maar dit ecosysteem zul je zelf moeten doorgronden. Waarom zit er bijvoorbeeld iemand op een tak te vi en, terwijl er in de buurt helemaal geen water is? En hoe komt een vliegende stad erop om zijn propellers aan te laten drijven door struisvogels? Ieder beestje heeft van die eigen maniertjes en pas als je ze bestudeert, kun je de achterliggende puzzels oplo en.

Vaak is dat vrij simpel – klik iets aan – sporadisch mi chien juist te ver gezocht voor wat Botanicula wil bereiken, wanneer de oplo ing vijf schermen terug ligt. De puzzels staan namelijk volledig in dienst van wat erna komt: een fantastisch schouwspel van een bruisende planten- en dierenwereld. Ga met je muis over een blaadje hier, tik daar een vliegje aan en uit de flora en fauna ontspruiten animaties die tot het einde blijven verra en.

Deze zijn vrolijk, ontroerend en harmonisch tegelijk, samengesmolten tot een choreografie van beeld en geluid. Soms is het letterlijk een concert, waarin twee rare figuren los gaan op instrumenten als een drumstel, trompet en keyboard. Kun je daar verder iets mee? Nee, maar het maakt de toch al bizarre spelwereld gek genoeg geloofwaardiger. Niet alles hoeft een puzzel te verschuilen, soms is het er gewoon omdat het in de natuur van Botanicula zit.

Op momenten vergeet het spel dat zelf, doordat het je net na het oplo en van een puzzel weer gelijk een nieuwe voorschotelt. De beloning voor het oplo en hiervan wordt te snel van tafel geveegd om plaats te maken voor weer een opdracht. Drie veren verzameld? Dankjewel, kun je nu vier zoekgeraakte kindjes terugvinden ? Dit trucje haalt soms het tempo uit het spel, ironisch genoeg door er te veel een game van te willen maken.

Botanicula is op zijn best als het volgende scherm al binnen handbereik is. Je bent er nog niet, maar hebt al de middelen om er te komen. Je moet alleen nog even de juiste dingen aanklikken of combineren, daarna is het achterover leunen en genieten van wat Botanicula nu weer voor je in petto heeft. Dat je daar zelf niet heel veel voor hoeft te doen, is absoluut niet erg. Het spel is er vooral om naar te kijken, met fotorealistische decors waarop urenlang de mooiste toneelstukjes opgevoerd worden. Het doek mag dan om de zoveel minuten vallen, wie meer wil, hoeft het alleen maar aan te wijzen met zijn muis.