Borderlands Legends | Gamer.nl

Borderlands Legends | Gamer.nl

Borderlands Legends is geen Borderlands. Zo, dat is er uit. De shooter/RPG-actiegame bekend van consoles en PC heeft de oversteek gemaakt naar de iOS, maar heeft daarbij behoorlijk wat achter gelaten. Wat er nog overblijft in Borderlands Legends? Een defense-game die duidelijk nog wat gepolijst moet worden.

In Borderlands Legends gaan we terug naar de planeet Pandora. Het land waar het fortuin op je wacht, maar waar je evengoed kunt eindigen met een paar kogels of een paar Skag-tanden in je hersenpan. Het bekende kwartet van de eerste Borderland, Mordecai, Brick, Lilith en Roland is weer van de partij, zij het dat je ze dit keer alle vier tegelijkertijd bestuurd. Borderlands Legends speelt namelijk als een topdown real-time strategy game, waarbij je golf na golf aan misvormde bandieten en bloeddorstige Skag-misbaksels verslaat, terwijl je ondertu en probeert zoveel mogelijk geld te verdienen.

De meeste levels bestaat uit een paar rondes die vervolgens worden onderverdeeld in vier aanvalsgolven. En tijdens iedere golf moet jij jouw vier partyleden zo goed mogelijk positioneren en de juiste wapens kiezen. Klinkt simpel en dat is het ook. Dankzij de redelijk eenvoudige besturing kun je jouw team snel opdrachten geven zoals dekking zoeken, vuren met een wapen of een speciale kracht gebruiken. Bovendien heb je al redelijk snel onder de knie welk teamlid je waarvoor moet gebruiken en laat je bijvoorbeeld Lilith constant de vijand vanaf de flanken bestoken in haar onzichtbaarheidstoestand of Brick in Beserker-modus een paar flinke beuken uitdelen.

Staren in de verte

De game zou daarom een eitje moeten zijn en heerlijk wegspelen. Als het tenminste allemaal zou werken op de manier die 2K Games voor ogen had. De game kent namelijk nogal wat foutjes en rare programmeerkeuzes die het spel een stuk minder genietbaar maken. Vooral als de actie wat hectisch wordt en het team van alle kanten onder vuur ligt. Zo is het soms lastig om de juiste teamleden te kiezen wanneer ze allemaal bij elkaar staan en reageert het spel soms helemaal niet als je een speciale kracht probeert te kiezen. Teamleden lijken ook moeite te hebben met hun pathfinding en een simpel muurtje lijkt soms te veranderen in een onneembare horde. Helemaal vervelend wordt het wanneer Brick zowat een Skag in zijn nek heeft hangen en hij rustig de andere kant op blijft kijken omdat daar blijkbaar wat intere ants te spotten.

Maar de bugs daargelaten, blijft er van de game ook weinig overeind als je wat meer kijkt naar de spelmechanieken. Het bekende verzamelen van het Borderlands-universum is bijvoorbeeld verdwenen en vervangen door stapeltjes geld die verslagen vijanden soms achterlaten. Hiermee kun je wel na een paar aanvalsgolven nieuwe wapens en schilden kopen (waaronder hele zeldzame), maar echt dat verzamelaarsgevoel krijgen we niet. Kiezen waar je jouw skillpoints aan wilt spenderen lijkt in de eerste instantie ook aardig te werken, tot je beseft dat je oneindig door kunt levelen waardoor je uiteindelijk alle je vaardigheden simpel kunt vrijspelen.

Borderlands Legens is een leuke poging geworden om een zeer indrukwekkende gamefranchise naar iOS te brengen en is daar deels in gelukt. Het hele postapocalyptische gevoel zit absoluut verwerkt in het spel, evenals een degelijke strategische diepgang waarbij je verstandig om moet gaan met de specifieke krachten van je teamleden. Daar staat tegenover dat de besturing soms tergend slecht reageert en de game nooit echt uitdagend wordt, door een combinatie van slechte gameplay en irritante bugs. Geen instant kla ieker zoals het onlangs uitgebrachte Borderlands 2, maar eerder een grappige extraatje en een soort van hommage aan diezelfde titel.

Deze game is getest op iPad 3.