Blood Bowl 2 | Gamer.nl

Blood Bowl 2 | Gamer.nl

Een Britse boardgame vol fantasypersonages combineren met de meest Amerikaanse sport ooit; waarom niet? Het lijkt een belachelijk idee, ontwikkelaar Cyanide Studios zag brood in de fusie van Warhammer en American Football. Met Blood Bowl 2 zet men in op de gemene deler tussen de twee tegenpolen: bruut geweld.

Het idee is simpel: de gameplay volgt in grote lijnen de tactieken van American football, maar voegt daar de mogelijkheid aan toe om je tegenstander slinks af te troeven of op gruwelijke wijze om te leggen. Twee teams van elk elf personages staan tegenover elkaar. Het ene team probeert de bal in de endzone van de ander te krijgen, terwijl het andere team dat bij voorkeur hardhandig probeert te voorkomen.

Media has no description

Dat betekent echter niet dat het hier een ordinair potje knokken betreft. In deze turn-based game is strategisch nadenken belangrijker dan klappen uitdelen, wat het spel vermakelijk houdt. Met elke beurt kun je kiezen of je personages de bal pa en, mét de bal een stuk een het veld veroveren of een blok te zetten. Deze blocks gaan steevast gepaard met een slow-motion animatie, waarin de speler dat een blok zet de aanvaller vaak (letterlijk) een kopje kleiner maakt.

Deze spectaculaire executies zijn echter niet het enige wat prettig oogt. Het Warhammer-universum biedt ook genoeg bronmateriaal voor intere ant characterdesign, zowel esthetisch alsmede op het gebied van gameplay. Zo kun je met de rechtschapen en gecoördineerde High Elves precisie-aanvallen uitvoeren, terwijl het afzichtelijke Chaos-ras brute kracht en achterbakse overtredingen gebruikt om het veld te doorkruisen.

Enkele beperkingen

Hoewel de gameplay erg divers kan zijn door de verschillende ra en, is er een duidelijke onbalans te merken. Elk ras heeft verschillende soorten kla en, maar niet elk ras heeft er evenveel. Zo hebben Orcs een zestal verschillende kla en, maar kent het Chaos-ras er maar drie. Dat geeft een absoluut strategisch nadeel en maakt het spelen met de minder bedeelde ra en ook minder leuk. Deze laatstgenoemde ra en zijn minder goed in staat om zich te verweren tegen de meer divers ingerichte teams, waardoor ze lang niet zo intere ant zijn.

Media has no description

Een andere frustratie is de gebrekkige AI. De game kan zowel online als offline gespeeld worden, maar offline loop je al snel tegen de strategische onkunde van je tegenstander aan. Zo is het slim om in de laatste beurten van de wedstrijd in balbezit te blijven als je toch op voorsprong staat. De beloning van een extra punt is het risico van eventueel balverlies niet waard. Toch besluit de AI om in dit soort situaties vaak het offensief te kiezen, waardoor de bal en de wedstrijd meer dan eens verloren gaan.

Ook verlengt de AI van tijd tot tijd het spel onnodig. Bij een 3-0 voorsprong besteedt het AI-team soms de laatste beurten aan het opzetten van een sterke verdediging. Het idee om de aanval te kiezen en de bal te veroveren is schijnbaar niet logisch genoeg, en het gevolg is dat je een paar beurten zit te wachten op de onvermijdelijke maar traag bevochten winst.

Online vind je de actie

Gelukkig ben je niet gebonden aan deze offline modus en kun je ook online tegenstand vinden die wél een besef van tactiek heeft. Hier komt dan ook de echte pret van Blood Bowl 2 om de hoek kijken. Met de goed gebouwde interface waan je jezelf al snel een krijgsheer/coach-hybride en kun je het door jou samengestelde team op simpele wijze aansturen.  Wanneer je opteert voor een van de meer diverse teams blijkt er naast het geweld ook plaats voor tactiek. Zo kun je bijvoorbeeld dankzij de unieke vaardigheden van bepaalde kla en een van je spelers achter de vijandelijke linies laten landen om er na een goede pa met de bal vandoor te gaan.

Media has no description

Het leuke is dat zelfs dit soort goed uitgedachte technieken geen garantie zijn voor de winst. De combat geeft de game een extra dimensie, waarbij je erg voorzichtig moet zijn met je sleutelspelers. Een team dat gericht is op het aanspelen van die ene razendsnelle speler zal het zwaar krijgen als diezelfde speler in de tweede beurt met een gehoornde hamer tot een putdeksel wordt gereduceerd. Het spelbeeld kan in korte tijd omslaan, wat van tijd tot tijd een welkome uitdaging oplevert.

Toch mi en we nog enkele zaken. Niet alle ra en zijn inbegrepen in de eerste release van de game. Het is mogelijk om nog enkele andere ra en speelbaar te maken via downloadbare. Dat wringt enigszins wanneer je het beperkte aanbod van ra en en de voorgenoemde onbalans mee weegt. De game had meer balans gekend wanneer deze ra en ook zonder dlc beschikbaar waren. Ondanks deze mi tap kun je echter nog steeds uren tegen andere teams ten strijde trekken zonder dat je jezelf hoeft te vervelen.

Blood Bowl 2 is nu verkrijgbaar op pc, PlayStation 4 en Xbox One. De recensie is gebaseerd op de PS4-versie van de game.