Blitzkrieg | Gamer.nl

Uitgever CDV zette met hun Sudden Strike games twee vermakelijke WWII RTS games op de markt. Blitzkrieg is van het zelfde laken een pak, alleen dit keer ontwikkeld door het Ru ische Nival Interactive. De gelijkeni en met Sudden Strike zijn overal aanwezig en het was wellicht dan ook beter geweest de game in verband met naamsbekendheid gewoon Sudden Strike 3 te noemen. Bereid je dus weer voor op uitgestrekte 2D landschappen, realistische gameplay en een uitgebreid arsenaal aan units. Heeft Blitzkrieg behalve dat nog meer te bieden?

In Blitzkrieg kun je kiezen uit campaigns van de geallieerden, de Duitsers of de Ru en en krijg je mi ies voor je kiezen die in grote lijnen historisch correct te noemen zijn. Het complete Europese strijdtoneel uit de tweede wereldoorlog speel je na, en alle units zijn waarheidsgetrouw. In totaal zijn er meer dan 200 verschillende soorten units, waaronder vele soorten tanks, trucks, artillerie en infanterie. Zo heb je heavy trucks voor troepentransport, engineers voor het plaatsen en opruimen van mijnen en scouts om doelen te identificeren voor de artillerie. Al deze units worden binnen de game in een soort encyclopedie besproken en hebben toepa elijke eigenschappen en restricties. Zware artillerie kan niet door je manschappen worden geduwd en moet dus met een truck worden vervoerd. Tanks hebben verschillende waarden voor de bepantsering aan de voorkant, achterkant en zijkant van de tank, waardoor treffers van achteren dodelijker zijn. Een belangrijke rol is weggelegd voor de aanvoer van goederen door middel van supply trucks. Deze zorgen voor reparaties en nieuwe munitie aan je tanks op het slachtveld en moeten dus goed beschermt worden.

Net als Sudden Strike bevat ook deze game geen basebuilding en zul je het moeten doen met de units die je aan het begin van mi ie krijgt, alhoewel je op sommige momenten reinforcements kan verwachten. Hierdoor ligt de nadruk in dit spel op tactisch aanvallen en verdedigen en wint niet degene die zoveel mogelijk units uit zijn barracks weet te pompen. Hierbij kun je goed gebruikmaken van de omgeving, door op tactische punten mijnen neer te leggen, bruggen te saboteren of loopgraven aan te leggen. Je kunt ook je artillerie gebruiken om vijandelijke posities te bestoken, waardoor de vele kleine stadjes al snel in puin veranderen. Daarnaast kun je zo nu en dan gebruik maken van air support en kun je recon planes of bommenwerpers inzetten.

Behalve de drie campaigns zijn er helaas weinig skirmish mi ies beschikbaar. Je hebt de keuze uit drie custom mi ies en als dat niet genoeg is ben je aangewezen op de bijgeleverde map-editor. Ook multiplayer is aanwezig, waarop je bijvoorbeeld in teamverband modes als capture the flag kunt spelen. Helaas is Blitzkrieg erg gevoelig voor lag en is het niet gemakkelijk een goede server te vinden.

De gameplay van Blitzkrieg zelf is helaas ook niet geheel vlekkeloos. Zo is de AI van je units niet al te best en komt het geregeld voor dat je units moeite hebben om op hun plaats van bestemming te komen. Het kan erg frustrerend zijn wanneer bijvoorbeeld je kostbare supply truck kapot geschoten wordt doordat hij zijn weg niet kan vinden vanwege een stel bomen die in de weg staan. Ook de interface werkt soms niet helemaal zoals het hoort. Zo kan het voor komen dat je jouw units een commando geeft om ergens heen te lopen maar ze simpelweg geen stap verzetten.