Combineer snake met Pachinko (of Peggle) en je krijgt een idee van Blek. Een scherm is gevuld met patronen waar je met een zelf getekend lijntje doorheen moet manoeuvreren. Daarbij ontwijk je zwarte cirkels maar raak je alle gekleurde cirkels om de puzzel op te lossen. Blek is in tegenstelling tot Pachinko geen kansspel, want in plaats van kijken hoe een balletje langs obstakels rolt, kies je hier zelf de route én de vorm van het bewegende object. Bovendien bepaal je met de de tekenbeweging ook de snelheid van de vorm, wat soms wiskundige precisie vereist. Blek heeft geen menu, noch verschijnt er informatie tussen de levels door. Laat je er niet door afschrikken, want het is vooral een meesterlijk puzzelspel.

Blek

Programmeren

De meer dan 60 levels in Blek ogen simpel, want het zijn vrijwel lege velden met een aantal cirkeltjes en gekleurde bollen. Elk scherm is echter een parcours en met één tekenbeweging creëer je de volledige route om de gekleurde bollen te raken. Teken bijvoorbeeld een parabool van links naar rechts en deze blijft zichzelf verplaatsen over het scherm. Teken je ietwat sneller de letter W, dan schieten lussen het scherm door als op hol geslagen vliegers. Een getekende vorm ketst tegen de muren links en rechts van het scherm, de boven- en onderkant vormen uitgangen en tevens de doodsteek voor je creatie. De kunst in Blek bestaat uit het creëren van die ene bewegende vorm die netjes om zwarte cirkels heen tolt en wél de gekleurde bollen raakt. Dat werkt alleen met de juiste regelmaat.

Patronen spotten

Soms zijn de patronen zonneklaar en zie je meteen wat je moet tekenen. Dit is vooral in de eerste 20 niveaus het geval en het vinden van het juiste patroon geeft grote voldoening. Dat voelt een beetje als een cijferpuzzel waar je de reeks moet aanvullen door verschillen in intervallen te spotten. Hoewel een exacte oplossing altijd werkt, kun je in Blek de puzzels door puur geluk – zij het met minimale succeskansen –  oplossen. Af en toe zal het je gebeuren dat je gefrustreerd een vorm tekent, die per ongeluk de juiste interval en/of snelheid heeft. Het is dan wonderlijk om het lijntje bijna alle gekleurde bollen te zien raken en een dans des doods te zien opvoeren met de obstakels op het scherm. Uiteraard is het dan extra frustrerend om de lijn de laatste gekleurde bol te zien missen. Vooral wanneer je de lukrake vingerbeweging niet meer herinnert.

Blek

Na een puzzel of 20 wordt het spel echt lastig, want je moet steeds meer en beter timen. In bepaalde levels moet de lijn zo accuraat als een hartslag bewegen en op die momenten valt op hoe complex Blek in elkaar steekt. Buiten de lijntjes (en cirkels) tekenen lijkt aanvankelijk het motto van het spel, terwijl je met nauwgezette vormen in latere levels verder komt. Het is uniek hoe vormen uit bijvoorbeeld equalizers of hartslagmeters ineens op hun plek vallen in een complexe puzzel. Vaak zie je na talloze pogingen pas waar de makers hun inspiratie vandaan halen en welke exacte vorm nodig is om een ingewikkelde route af te leggen.

Hierin schuilt de kracht van het schijnbaar eenvoudige Blek. Gevoel voor ritme, behendigheid en een gezonde dosis ruimtelijk inzicht combineren op wonderlijke wijze en geven bij goede afloop een immens gevoel van voldoening.

Blek is nu beschikbaar voor € 2,69 op iOS (iPhone en iPad) via de App Store.

Blek