Blair Witch is vooral griezelig buggy

Blair Witch is vooral griezelig buggy

The Blair Witch Project is zonder enige twijfel een van de meest invloedrijke horrorfilms van de afgelopen decennia. Met een minimalistisch spookverhaal en een minstens zo minimalistisch budget wisten een paar filmstudenten een angstaanjagende film te maken. The Blair Witch Project deed voor donkere bossen wat Jaws voor de oceaan heeft gedaan.

De invloed van The Blair Witch Project is gigantisch en is echt niet alleen in films terug te zien. Genoeg games hebben hun trucjes geleerd van deze horrorfilm. Een Blair Witch-game in 2019 voelt daardoor niet helemaal onlogisch. Het is eigenlijk de hoogste tijd dat de heks een nieuwe poging doet om haar gezicht te laten zien in dit medium.

blair witch

Mislukte psychologische horror

Bloober Team – bekend van onder andere Layers of Fear en Observer - lijkt op het eerste gezicht precies de juiste ontwikkelaar voor deze game. Hun eerdere werk richtte zich ook al meer op psychologische horror dan enkel schrikmomenten. Blair Witch is dan ook spaarzaam met de luide geluiden en cheap scares. Helaas komt de psychologische horror nooit helemaal tot zijn recht.

Daarvoor is Blair Witch veel te buggy, eentonig en voorspelbaar. Het verhaal over voormalig agent Ellis en zijn hond Bullet die in het bos op zoek gaan naar een vermist kind, vertoont zoveel overeenkomsten met andere horrorverhalen dat er weinig verrassends aan is. Dat het bos ongewenste bezoekers in het ootje neemt, dagen rond laat dwalen en de zon niet meer laat opkomen is inmiddels minstens zo voorspelbaar.

Blair Witch faalt in sommige aspecten op zo’n spectaculaire wijze dat het bijna charmant wordt

-

blair witch

Dodelijke steppenroller

Blair Witch herhaalt bepaalde trucjes bovendien net te vaak. Een pad bewandelen, je omdraaien en vervolgens een compleet andere plek achter je hebben is de eerste keer nog geinig, maar tegen het einde al lang niet meer speciaal. Dat het spel nauwelijks fatsoenlijk loopt zit het griezelen nog meer in de weg. De framerate schommelt zelfs op rustige momenten alle kanten op. Het maakt de aanwezigheid van sommige bosmonsters eerder een lachertje dan een echte bedreiging. Halverwege het spel wordt Ellis bijvoorbeeld op de hielen gezeten door een wezen dat alleen omschreven kan worden als een gigantische tumbleweed.

Blair Witch faalt in sommige aspecten op zo’n spectaculaire wijze dat het bijna charmant wordt. De knullige dialogen en de onhandige wijze waarop er notitieblokken en krantenknipsels door het bos verspreid liggen, doen weinig goeds voor de geloofwaardigheid. Zo serieus als de eerste Blair Witch-film is het allemaal niet te nemen, maar het spel lijkt soms als bij toeval toch de juiste snaar aan te slaan. De grootse finale gaat bijvoorbeeld net even te lang door, maar is wel een van de zeldzame momenten dat het spel echt eng is. Om dat einde te bereiken moet je alleen wel vijf uur aan middelmatige puzzels en buggy actiemomenten overleven.

blair witch

Geinige gimmick

De keren dat Ellis vast komt te zitten in de omgeving, of dat Bullet nergens meer te vinden is, maken het grootste deel van het spel niet echt leuk om te spelen. De hond is tijdens deze boswandeling wel van groot belang. Hij blaft naar de geestachtige verschijningen die je een paar keer tegen het lijf loopt en hij kan op commando zoeken naar sporen in de omgeving. Hoe groot de kans is dat hij dat ook daadwerkelijk doet is een ander verhaal.

Het gebruik van de camera is misschien nog wel het meest geslaagde onderdeel van Blair Witch. Zo nu en dan stuit Ellis op een bandje met daarop een (verontrustend) fragment. Pauzeer de video op het juiste moment – wanneer er bijvoorbeeld net een deur openstaat of een personage iets laat vallen – en deze actie heeft ook effect in de realiteit van Ellis. Het is een gimmick, maar in de paar uur die het hoofdverhaal duurt weet Blair Witch er genoeg geinigs mee te doen.

Blair Witch is voor 29,99 euro verkrijgbaar voor Xbox One en pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Blair Witch wordt geplaagd door bugs en technische problemen en dat zit de psychologische horror behoorlijk in de weg. Het wordt maar heel zelden eng in deze voorspelbare en redelijk eentonige horrorgame. Een doodzonde voor een spel gebaseerd op de gelijknamige film. Dezelfde ambities zijn misschien iets te hoog gegrepen voor Blair Witch, maar in de huidige staat is het een beter idee om de videoband van de eerste film weer eens op te zetten voor wie ouderwets wil griezelen.

Weet soms de juiste snaar te raken

Buggy

lelijk