Blade Dancer: Lineage of Light | Gamer.nl

Van de Role-Playing Gamesmoet de Playstation Portable het niet hebben. Er zijn zeker een aantal aardigetitels uitgekomen, maar die zijn op één hand te tellen en de echte systemselleris nog altijd niet gespot. De relatief onbekende ontwikkelaar Hitmaker doet eenpoging om het gat op te vullen met Blade Dancer: Lineage of Light. Een spel meteen aantal hele originele ideeën, maar zijn die ideeën genoeg om het spel tedragen?

In Blade Dancer komen we terecht in Lunadia, een plek die inhet verleden een groots gevecht heeft moeten doorstaan met de Evil Demon Lord.De strijd werd beslist door de Guadian of Light, de Blade Dancer Gerald, en hetland leeft al weer geruime tijd in rust en vrede. Hoe de Blade Dancer heeftoverwonnen en waarom hij is verdwenen maakt de bevolking weinig meer uit.Zolang zij maar rust hebben toch? Dat gaat echter snel veranderen. De jongeheld Lance vertrekt op een zonnige dag naar het eiland Foo om op avontuur tegaan. Hij kan vechten en wil dat dan ook graag laten zien. Hij is naar Foovertrokken omdat volgens geruchten de Demon Lord daar opgeborgen is. Wat hijniet weet, is dat hij diep in de problemen raakt wanneer het verleden weeropgerateld wordt en het lot van de wereld in zijn handen komt te liggen. Jeraadt het al, Lance is de volgende Blade Dancer en alleen hij kan de wereldweer redden van de ondergang.

Het spel begint heel rustig en je doet wat opdrachtjes voorde bewoners van de stad waarin je begint. Je komt er bijvoorbeeld achter dat debo en geterroriseerd worden door reuzen, die zomaar mensen aanvallen. Wanneerje op onderzoek gaat blijken het hele degelijke kerels te zijn die je partyjoinen. Al snel loop je met twee extra mensen door de wereld, waardoor je eenstuk sterker bent. Dit is ook wel nodig, want de vijanden worden verder in hetspel al snel een behoorlijk stuk sterker. Balans is ver te zoeken en extreemzwakke en hele sterke vijanden wi elen in een rap tempo af. Het is dan ook zaakom veel te vechten en ervaring op te doen. Dat vreet veel tijd, iets waar hetspel erg goed in is. Zo moet je ontzettend vaak dezelfde gebieden bewandelen, dezelfdekale vlaktes met dezelfde saaie vijanden. Je hebt geen map zodat je naar eenandere plek kunt reizen en het verhaal vlot dus bijzonder traag.

In het landschap zweven doodshoofden die vijanden moetenvoorstellen. Ze verschijnen dus niet random en je kunt ze ontwijken. Ze komenwel op je af als ze je zien en je kunt ze ook zelf aanraken, waarna het gevechtbegint. Het vechtsysteem is vrij origineel en werkt ook nog heel behoorlijk.Het is een soort turn-based systeem met een real-time element. Elk karakter inje party heeft een metertje. Loopt het metertje af dan mag je een beurt spelen.Heb je nog maar één personage om mee te vechten, dan duren de gevechtenbijzonder lang en moet je veel wachten. Al snel heb je een tweede karakter inje party, maar nog zal het lang duren voordat je groep volledig is. Bij eenvolle party wordt de kracht van het vechtsysteem pas echt duidelijk en kun heelstrategisch te gang gaan.

In een beurt kun je aanvallen of een item gebruiken, maarhet sterkst zijn de Luna-aanvallen. Dit zijn speciale vaardigheden die jeverdient bij het levelen en kun je gebruiken wanneer je genoeg punten in deLuna-meter hebt. Deze meter wordt opgebouwd wanneer je iemand aanvalt en zelfaanvallen inca eert. Let wel: je vijand heeft dezelfde meter en kan dus ookvan die punten gebruik maken. Dus wacht je tot je de grote aanvallen kunt doenof neem je de kans niet en gebruik je de punten zo snel mogelijk? De puntengaan niet mee naar een volgend gevecht, dus zul je deze elke keer weer opnieuwmoeten opbouwen.

Nog een groot positief punt aan Blade Dancer is het Crafting-systeem. Elk van de velevoorwerpen in het spel bestaat uit onderdelen en met die grondstoffen kun jehet voorwerp namaken. Om het te verduidelijken een voorbeeld. Je vindt eennieuw zwaard voor Lance dat veel sterker is dan zijn andere wapens. Die wil jeniet direct gebruiken, want zwaarden gaan snel kapot en dan ben je het dingkwijt. Eerst ga je naar de stad om het zwaard te analyseren voor een bepaaldbedrag, waarna je een recept en de ingrediënten krijgt. Via craften kun je vervolgens het zwaardweer creëren van die ingrediënten. Vind je meer van die grondstoffen dan kun jein de toekomst altijd weer dat zwaard maken. Voor het craften kun je ook denken aan bijvoorbeeld potions en dergelijke Eenleuk systeem dat goed werkt.

Naast het originele vechtsyteem en het leuke craften, weet het spel helaas nergensmeer te overtuigen. Het verhaal is er een uit duizenden en de personages zijnniet boeiend en weinig diepgaand. Het gehele spel oogt grauw en saai en daarbijmoet je ook niet verbaast zijn als het nog lijkt alsof er touwtjes aan jevijanden vastzitten en je constant tegen onzichtbare hoeken aanloopt. Ook vande muziek moet het spel het niet hebben en de stemmen zijn hopeloos irritant. Hetprobleem van Blade Dancer is dat het spel alles heeft om tot een RPG te komen,maar dat het uiteindelijk product verre van af aanvoelt. Echte RPG-fanskunnen wellicht aan hun trekken komen, maar voor de meeste zal het eeuwigeherhalen snel vervelen.

Positieve noot aan dit alles is de multiplayer, iets dat jeniet zou verwachten in zo’n RPG. Des te toffer dat Hitmaker hier aan gedachtheeft en het nog heel aardig heeft uitgewerkt ook. Je kunt met twee tot vierspelers door middel van Ad-Hoc in een party springen en samen een hele kerkerleeg vechten. Versla je de eindbaas, dan heb je nog kans dat hij een kostbaaritem laat vallen welke je mee kunt nemen naar de singleplayer. Andere items zulje helaas wel moeten laten liggen.

Blade Dancer: Lineage of Light is een ambitieuze RPG geweestvoor ontwikkelaar Hitmaker. Met een leuk vechtsysteem, een Crafting-systeem datgoed werkt en een leuke multiplayer zou de PSP gegarandeerd moeten zijn van eenleuke game. Helaas valt dat erg tegen. Het spel faalt grotendeels bij hetreizen en het vlotten van het verhaal. Omdat je constant dezelfde gebieden moetdoorlopen en je urenlang moet levelen voordat je naar volgende gebieden kunt gaan,gaat het spel snel vervelen en kunnen zelfs de positieve punten Blade Dancer nietmeer redden.