Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
Bioshock Collection

BioShock: The Collection

Waar is de daadkracht gebleven?

Geschreven door Remco Beckers op

Conclusie

  • Hoewel de games inhoudelijk gelukkig met rust gelaten zijn, laat de afwerking van deze remaster te wensen over en wordt de pc-versie zelfs geplaagd door een onbehoorlijk groot aantal slordigheden en ruwe kantjes. Wie de games al op pc heeft of ze op pc overweegt te kopen, doet er misschien beter aan zich bij de oude leest te houden of BioShock: The Collection toch op console te spelen.
    Score: 65 Oké
    • Inhoudelijk onveranderd, making-of en Museum of Orphaned Concepts, Rapture leeft, veel toegevoegde details zorgen dat je de wereld van BioShock opnieuw intensief beleeft
    • Technische problemen, minieme grafische verbetering pc-versie, oude bugs zitten nog steeds in de games, pc-port lijkt een bijkomstigheid, slordige afwerking

Iedere zichzelf respecterende gamer kent BioShock, ook als ‘ie het nog niet gespeeld heeft. Deze filosofische first-person shooters zijn de geesteskindjes van Ken Levine en zijn inmiddels klassiekers in het game-canon geworden die niets minder dan de beste punten verdienen. BioShock: The Collection brengt de serie van Levine opnieuw op de markt, in een grafisch gelikter jasje. Opvallend is wel dat Levine zich van deze heruitgave heeft gedistantieerd. Voor het eerste zijn de games nu op current gen consoles te spelen. Koop je de collectie, dan krijg je niet alleen de drie games, maar ook alle dlc en een uitgebreid kijkje achter de schermen bij het productieproces van de eerste BioShock-game, die uitkwam in 2007.

In elk level van de originele BioShock zijn nu filmspoelen te vinden. Net zoals je in het pauzemenu kunt zien hoeveel Little Sisters er nog rondlopen, is nu in één oogopslag te zien of je de spoel al hebt gevonden of niet. Elke spoel geeft je toegang tot een interview met Ken Levine en Shawn Robertson, creative director en lead artist respectievelijk, van elk ongeveer 10 à 15 minuten. Dit director’s commentary geeft je een bijzonder interessante blik op de jaren aan voorbereiding die er aan BioShock zijn voorafgegaan, op de tekentafel, in de vergaderkamer en tijdens het productieproces zelf. Het is erg de moeite waard Ken Levine over zijn ideeën te horen spreken en uit te vinden waar zijn inspiratie vandaan kwam. Het zoeken en vinden van de filmspoelen zorgt er bovendien voor dat je opnieuw een stuk intensiever met je omgeving omgaat en de morbide schoonheid van Rapture opnieuw actief in je opneemt.

Een andere toevoeging is het Museum of Orphaned Concepts. Oorspronkelijk was dit een level dat uitsluitend in de Ultimate Rapture Edition van BioShock te ‘spelen’ was, maar nu zit het ook in The Collection inbegrepen. Zonder lastiggevallen te worden door splicers, kun je op je gemak langs een serie conceptschilderijen en -schetsen lopen. Je leert zo hoe de uitstraling van Rapture en zijn inwoners zich ontwikkeld heeft en welke ideeën er ooit waren voor de game, maar nooit volledig tot wasdom zijn gekomen of op het laatste moment toch uit de game zijn verwijderd. Het level is maar erg klein en er hangt een vervelend, zoemend geluid in de lucht, maar interessant is het desalniettemin.

Levendiger en doodser tegelijkertijd

Naast het gegeven dat de serie nu voor het eerst op current gen-consoles te spelen is, wordt The Collection vooral aangeprezen als een grafische verbetering van BioShock en BioShock 2 op de inmiddels verouderde originelen. Naast de console-update naar 1080p60, is dat vooral te merken aan de belichting. Die is veel sfeervoller en intenser, het kleurenpalet is meer verzadigd en de licht-donkerconstrasten zijn aangescherpt. De toevoeging van een grote schare aan details, van zeesterren die op de ramen plakken, zeewieren die langs de verzonken gebouwen omhoog kronkelen, ronddwarrelende stofdeeltjes en banieren die nu door de wind gedragen heen en weer wiegen: het zijn kleine dingen die je pas ziet als je erop let, maar zonder erop te letten maken ze de doodsheid van Rapture veel natuurlijker.

BioShock 2 is op dezelfde manier gepolijst, maar omdat die game er bij release al beter uitzag dan de originele BioShock, is hier minder van te merken. Er lijkt daarom minder veranderd te zijn aan BioShock 2. Net als in zijn voorganger, hebben de splicers in deel twee fraaiere textures gekregen en komen de omgevingen beter tot hun recht. Maar een erg grote verbetering is het niet en die is eigenlijk ook vooral in de eerste BioShock goed te merken. Ook doordat er in die game nu een director’s commentary te vinden is, wordt gauw duidelijk dat de eerste game van de serie tevens het paradepaardje van The Collection is.


Aan de verbeterde graphics zitten echter ook haken en ogen. De pc-versies bieden slechts minimale mogelijkheid het grafische niveau bij te stellen. In 2007, toen de eerste BioShock uit kwam, had dit al niet meer gemogen, laat staan in 2016. Reden tot ergernis voor veel spelers op pc, die oplossingen voor dit probleem in de gamebestanden hebben gezocht en gevonden – er zijn verschillende, handige tips te vinden over hoe je je graphics tweaken kunt. In die bestanden kun je ook problemen met de ontbrekende optimalisatie-opties, field of view, muissensitiviteit en krakende en wegvallende audio grotendeels oplossen. En dat is helaas nodig.

Technische handicaps

De originele games hadden hun aandeel slordigheden die het spel graag verstoorden: geluid dat opeens wegviel, erg scherpe, slecht afstelbare beweeggevoeligheid, onafgewerkte en storende flikkeringen. Niet alleen zitten deze onafgewerkte kantjes nog steeds in The Collection, maar er zijn er zelfs een paar bij gekomen: bugs die al in veelvoud gerapporteerd zijn, zijn verdwenen savegames, moeilijkheidsgraden die zich uit het niets resetten, opstartproblemen, crashes. Waar de consoles er nog tamelijk goed vanaf lijken te komen, wordt vooral de pc-versie van BioShock: The Collection geplaagd door onvolmaaktheden, waardoor het er sterk op lijkt dat de pc-port niets meer dan een bijkomstigheid was. Maar ook de consoleversie gaat niet vrijuit, gezien er sprake is van regelmatige framedrops op zowel PlayStation 4 als Xbox One.

BioShock

De toevoegingen van het kijkje achter de schermen, het verbeterde oog voor detail en de nieuwe licht- en geluidseffecten in vooral de eerste twee games van de serie, zorgen ervoor dat je Rapture opnieuw op een heel intense manier ervaart, bijna alsof het weer voor de eerste keer is. Dat is fantastisch. Maar de grafische verbetering is ook weer niet zó groot. Het is fijn de games op 1080p te kunnen spelen op hedendaagse consoles, maar de technische mankementen waar The Collection op dit moment, vóór de eerste patches, mee te maken heeft, doen afbreuk aan de spelervaring. Het mindere cijfer is allesbehalve een kritiek op de welbekende games zelf, die alle drie de hoogste lof verdienen. Inhoudelijk zijn ze nog steeds onverminderd goed. Maar de slordige afwerking en de manier waarop de pc-port afgehandeld is (of niet) voldoen niet aan wat er in 2016 van een remaster verwacht mag worden en dat is erg spijtig. Het is wachten op patches.

BioShock: The Collection nu beschikbaar op pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Dit artikel delen:

Lees meer

Clash of Clans-maker neemt meerderheidsbelang in Frogmind Nieuwe game From Software wordt 'raar'
16

Reacties op: BioShock: The Collection

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Fifaman

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    eens met de bugs en fouten, oneens met het cijfer het was bekend dat er niks zou veranderen en daarbij weet je dat je oude games in een collection koopt net als de masterchief collection

    EDIT: ik doel dus op console

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @Fifaman Als er geen verbeteringen in zitten, wat is dan in godsnaam de meerwaarde van deze bundel? Want de losse games komen geregeld voor een habbekrats voorbij op Steam. Dit is puur bedoelt om extra geld uit de beurs van consumenten te vissen. Terecht cijfer lijkt me, misschien niet voor console peasants, maar voor de PC is deze bundel dikke onzin.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fifaman

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @Baukereg

    eens voor pc is het onzin maar ik doelde dan ook op console

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @Fifaman Wat is dat voor domme reden. Het hoort een remaster te zijn en niet hier krijg nog eens extra bugs en de oude zitten er nog steeds in.

    Koop nu bioshock the remaster collection met oude en nieuwe bugs, daar word je toch vrolijk van?

    En nog steeds koop ik Bioshock niet, omdat 2K blijkbaar nog steeds geen ene fuck om je geeft. Ubisoft all over again.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fifaman

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @armilo-theus

    naja ik koop gewoon de games die ik chill vind man, foute ofniet heb hier lang naar uitgekeken voor x1 en ps4

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CoolB

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @Fifaman Waarbij de masterchief collection wel degelijk geremasterd is

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fifaman

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @CoolB

    kerel, alleen halo 2 is geremasterd 1 was al voor de 360 en 3 en 4 zijn simpelweg in 1080p en 60fps

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheRussian

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    **Technische problemen, minieme grafische verbetering pc-versie, oude bugs zitten nog steeds in de games, pc-port lijkt een bijkomstigheid, slordige afwerking**

    Hoe is het toch mogelijk dat bij een rerelease de oude bekende bugs nog steeds niet er uit gesloopt zijn. Wat een gruwelijk lui gedrag.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Lord Ganon

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    Jammer hoor, heb 1 en 2 liggen, alleen Infinite niet gespeeld. Miss die laatste maar los kopen…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mr. Harrow

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    Moet zeggen dat ik me er prima mee vermaak, op de PS4. Heb nog geen bugs gezien. Heb deel 1 en 2 nooit gespeeld, weet eigenlijk niet waarom ik ze nooit gespeeld heb. Ben dus wel blij met deze remaster en daarom misschien iets minder kritisch op de afwerking.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    Zag de collectie in de winkel. Viel me wel op dat de PS4 versie op 2 discs staat en de Xbox One er maar 1 nodig heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • leroyx50

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @bigds9fan, Heb hier de Xbox One versie liggen en die heeft 2 disc, deel 1 en 2 staat op een disc en Infinity op de andere.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @leroyx50 I stand corrected. Had alleen naar de hoes gekeken.

    En aangezien de PS4 versie 2 cases had.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • PePziNL

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @bigds9fan Zoals leroyx50 ook al zegt, Xbox One versie staat ook op 2 discs, die zijn alleen in één hoesje gepropt. Sony had blijkbaar iets meer geld voor plastic :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @PePziNL inderdaad

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Draven

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    Ook op de PS4 merk ik foutjes.

    De Dolby Digital track klinkt erg uit balans en onrustig.
    De ene keer klinkt een audio diary duidelijk en helder, de andere keer zachtjes en ver weg.
    Telkens overheerst er één geluid dat het andere geluid wegdrukt.
    Als ik mijn receiver op stereo zet is dit probleem verholpen.
    Hierdoor vraag ik me af of er überhaupt een Dolby Digital track aanwezig is?

    Het oude Unreal Engine Texture popup probleem is aanwezig.
    Of soms zijn er helemaal geen textures, alleen een paarsblauwe waas.

    Besturing vind ik niet echt lekker. Default is echt te traag.
    Met de PS3 versie kon ik razend snel hacken.
    Op de één of andere manier lukt dat niet op de PS4.
    Het voelt sloom aan. En aan mijn televisie ligt het niet.

    Slordig en zonde.
    Zeker omdat je hier naar mijn mening te maken hebt met één van de beste shooters ooit. Op sommige punten vind ik de oude PS3 versie zelfs beter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.