Big Scale Racing | Gamer.nl

Zo nuchter en bescheiden als wij Nederlanders zijn kondigde het Nederlandse BumbleBeast de low-budget game Big Scale Racing aan. Met deze race game met radiografisch bestuurbare wagentjes hoopt men een groot publiek aan te spreken door een lage prijs aan de game mee te geven. Een voor de gamers goede besli ing. Bij BumbleBeast weet men ook dat BSR niet zoveel kost als een Doom 3, en dus is deze besli ing zeker wel terecht. Meer bedrijven zouden dit voorbeeld eigenlijk moeten volgen. Een prijs gebaseerd op de kosten, niet op de vraag.Maar laten we de economische aspecten even achter ons laten en kijken naar het gametechnische verhaal. BSR is uniek in zijn genre. Natuurlijk zijn er wel meer RC racing spellen uitgebracht, maar deze hadden allemaal een fantasierijke insteek met een arcade besturing. BSR is gemaakt door liefhebbers van de sport zelf, en dat is te merken. Het draait om realisme (maar uiteraard wordt ook aan speelbaarheid gedacht) en dat is overal in terug te zien. RC gevoel

Allereerst is daar de besturing om dit aan te tonen. In de lagere kla en, waar de meeste mensen zullen beginnen, is het racen al vrij pittig. Aan de ene kant is het goed vergelijkbaar met de ToCa race games. Je rijdt in tourwagens op een circuit die in verhouding even groot zijn aan de ToCa races. Kleine verschillen zitten in de gevoeligheid van de besturing en het uiterlijke vertoon. Vooral deze gevoeligheid geeft je duidelijk het idee dat je met op afstandbestuurbare wagentjes bezig bent. De bochten horen op een zelfde manier genomen te worden als bij de grotere racerij. De ideale lijn is dan ook gelijk.

In tegenstelling tot de letterlijk grotere race games is het gebruik van een digitale controller wel aan te raden bij BSR. Dit geeft precies het RC gevoel. De verschillende kla en wagens die aanwezig zijn voelen allemaal compleet anders aan. De hele snelle kla en zijn, zonder wekenlange ervaring, onmogelijk op het circuit te houden. Het stuur reageert ontzettend abrupt en de snelheid is ongelooflijk hoog. Het worden op zulke snelheden echte moordwapens. Zelfs op het ovale circuit is het ontzettend lastig om je rondjes te rijden. Realistisch, maar ik houd het liever bij een aantal kla en lager .

Chauvinisme

In Nederland en België zijn een aantal circuits waar races gehouden worden. Deze circuits, en een aantal fictieve, zijn verwerkt in het spel. Ook de namen zijn behouden gebleven. Voor de fans van de sport is het dus een feest van herkenning. De circuits zijn dan ook allemaal goed uitgewerkt met bochten van verschillende gradaties die genoeg uitdaging bieden.