Bet on Soldier | Gamer.nl

Tu en al die toppers door krijg je wel eens games opgestuurd die niet zo bekend zijn bij het grote publiek. Bet on Soldier was er zo eentje. Deze FPS speelt zich af in een alternatieve toekomst waar het gaat om het tv-programma Bet on Soldier. In deze show vermoordt men elkaar voor het grootste kwaad wat er is; geld. Door te wedden verdien je geld en maak je faam bij de kijkers. Een intere ant concept wat zeker potentie heeft zou je zeggen. Heeft Bet on Soldier alleen voldoende in zijn mars om ook de moordende concurrentie tegen te gaan? Gamer.nl zocht het voor je uit.

Bet on Soldier is de nieuwste telg uit het toch al zo druk bezette first-person shooter genre. Je kunt deze game het beste vergelijken met Unreal Tournament. Veel van dit soort games zijn met name gericht op de multiplayer.Toch heeft het Franse Kylotonn een singleplayer optie aan de game toegevoegd met zowaar een verhaal. Niet dat dit veel voorstelt, maar toch. Laten we maar eens kijken wat deze game ons allemaal te bieden heeft.

Het eerste wat me opviel, en tegelijkertijd énorm tegenviel, was het gebruik van Starforce tijdens het opstarten van de game. Nu ben ik sowieso al geen groot fan van kopieërbeveiligingen, maar in Bet on Soldier maakt men het wel heel erg bont. Je zit soms wel een minuut of twee á drie te wachten voordat de game opstart en in het ergste geval loopt je computer compleet vast en moet je de computer gewoon opnieuw opstarten! Uiterst irritant kan ik je verzekeren en alles behalve klantvriendelijk. Maar goed, er moet een review geschreven worden dus wachten zullen we…

Erg vrolijk begint de game niet. De toekomst van Bet on Soldier ziet er somber uit. De Aarde kent alleen maar oorlogen en de enige manier om nog geld te verdienen is om elkaar te vermoorden, zo vertelt een niet al te mooi filmpje ons. De enkelingen die echt voor het grote geld gaan, melden zich bij het programma Bet on Soldier, waar het allemaal om entertainment gaat. Mensen doden voor het plezier van de kijkers dus. In de singleplayer campagne speel je met Nolan Daneworth, een man die zint op wraak nadat zijn vrouw vermoord is. De daders zijn de Champions van jawel, het programma Bet on Soldier. Nolan sluit zich daarom bij dit programma aan om zo uiteindelijk oog in oog te staan met de moordenaars van zijn geliefde. Tot zo ver het weinig inspirerende verhaal.

Zoals de naam van de game al verklapt, staat wedden hier centraal. Voordat je met een mi ie begint kies je de wapens die je wilt gebruiken, je bepantsering en de tegenstanders (maximaal vier) waar je uiteindelijk tegen moet vechten. Het vermoorden van deze tegenstanders levert je een geldbedrag op en zo stijg je ook weer een plaatsje op de league ladders. Je hebt overigens maar 60 seconden om een BoS soldaat te verslaan. Dit lijkt weinig, maar uiteindelijk zijn je tegenstanders niet veel moeilijker dan het normale voetvolk wat je overal in het spel tegenkomt, dus het is prima te doen. Enige punt van kritiek is het moment waarop een dergelijk duel begint. Je zit midden in een gevecht, loopt wat gangen door en ineens wordt je gedwongen mee te doen aan een gevecht. Beetje vreemd.

Op papier lijkt het concept heel leuk, een wereld waar het allemaal om geld draait, een tv-programma waar men elkaar moet vermoorden en een hoofdpersoon die zich omhoog werkt in de league ladders van Bet on Soldier. Helaas is de uitwerking hiervan een stuk slechter. Allereerst de grafische kant. Tegenwoordig worden er veel inhouse engines ontworpen, denk bijvoorbeeld aan Painkiller of Serious Sam. Twee games met een eigen engine die het helemaal niet slecht doen op de markt en een trouwe schare aan fans heeft verkregen. Ontwikkelaar Kylotonn dacht waarschijnlijk dat zij daar ook wel toe in staat waren en derhalve kwam men met een eigen engine op de proppen. Helaas kan over de KT-engine (laat die woordgrappen maar komen mensen!) weinig positiefs gezegd worden. Natuurlijk, de game kent bumpmapping, gedetailleerde textures, en al die technische ongein. Ook zijn er redelijke lichteffecten te vinden en men heeft warempel ragdoll psyhics erin kunnen verwerken. Toch zal het nooit overtuigen en men was dan ook beter afgeweest met een bestaande engine. Het enige waar wij wél enthousiast over waren, was de mogelijkheid om de bepantsering of de helm van de vijand kapot te schieten, met als gevolg dat de ander onbeschermd rond blijft lopen en erg kwetsbaar zal zijn voor vijandelijk vuur. Een erg leuke feature die we hopelijk vaker terug gaan zien.

Voor de rest is het huilen met de pet op. Ongeïnspireerd leveldesign, lelijke animaties en afschuwelijke explosies, noem het maar op en het zit in Bet on Soldier. Een ander enorm minpunt waar ik mij behoorlijk aan ergerde tijdens het spelen was het belabberde geluid. De voice-overs klinken werkelijk waar nergens naar en soms zit je tenenkrommend te luisteren naar de orders die je te horen krijgt. Een koevoet om je tenen na afloop weer recht te zetten is dan ook een aanrader.

Ook het geluid van de wapens is niet om over naar huis te schrijven en het mist de impact die je zou verwachten. Van nasynchronsatie hebben ze waarschijnlijk ook nooit gehoord. Ultiem dieptepunt is de ondertiteling en de geschreven teksten, die gewoonweg vol met (typ)fouten zitten. Er mist soms gewoon interpunctie, hoofdletters worden af en toe vergeten en woorden zoals “because” worden voor het gemak maar geschreven als “coz”. In het score-menu staat zelfs “Beting on a player”…

Nog een treurig moment was de volgende anekdote: In het heetst van de strijd zien we twee WRF-soldaten vluchten voor vijandelijk vuur. Op een gegeven moment rennen onze dappere dodo's een doodlopende weg in. Een van de soldaten roept ”Fuck, we’re trapped!” Natuurlijk mag men geen scheldwoorden lezen en het woordje fuck werd doodleuk gecensureerd. Onderin het beeld stond dan ook heel mooi “F***, we’re trapped!” Tja… moeilijk om te raden wat daar staat. Mag ik een klinker kopen?

Nog een opmerkelijk punt is het gehijg wat je hoort als je rent. Nee wacht, ook als je stilstaat zonder dat je overdreven hebt gerend hijg je nog als een astmapatiënt met een slechte conditie. Haal die koevoet maar weer tevoorschijn dus. Als laatste wil ik nog de buitengewoon slechte A.I. opnoemen. Het is mogelijk om een tweetal soldaten in te huren, welke je beschermen tegen de vijand. Helaas zijn deze allesbehalve slim en lopen je eerder in de weg dan dat ze van pas komen. Gelukkig heeft de slechte A.I. ook z’n voordelen. Gooi een handgranaat in een groepje vijanden en allemaal leggen ze het loodje. Ach ja, "elk nadeel heb z’n voordeel" zei een wijs man eens en laten we het daar maar op houden.

Het moge duidelijk zijn, Bet on Soldier is geen aanrader geworden. Leek deze game je wel wat en ben je een groot fan van FPS-games, dan kun je beter wachten op het aankomende Quake 4 of Serious Sam 2. Een andere optie is gewoon nog eens Unreal Tournament uit de kast halen. Al met al rammelt er gewoon van alles aan Bet on Soldier, zoveel dat het gewoon niet leuk meer is en het is gewoon te erg voor woorden dat deze game zo op de markt is gebracht. Een gemiste kans voor Kylotonn dus!