Baseball Riot | Gamer.nl

Baseball Riot | Gamer.nl

Baseball Riot is het vervolg op Tennis in the Face, en hoewel beide titels een balspel in hun naam hebben, hebben ze met sport weinig te maken. Het doel is om simpele levels van één scherm groot te ontdoen van doorgedraaide vijanden door ze te raken met een bal. Je mikt op Angry Birds-achtige wijze waar je de bal naartoe gooit en hats, daar gaat ‘ie. De bal vliegt op volle snelheid op een vijand af, ketst dan via de muur de andere kant op en raakt daar ook nog iemand tegen zijn kop.

Tennis met een honkbal

Baseball Riot is niet zozeer een vervolg als wel precies hetzelfde spel, maar dan met een honkbal-skin. Ook dit keer worden er steeds nieuwe elementen toegevoegd, zoals glasplaten die je bal gelijk stoppen of schuine muren waar je in een lekkere hoek vanaf kan kaatsen. Daarnaast maken vaak nieuwe tegenstanders hun opwachting, zoals een catcher die je ballen kan vangen in zijn handschoen, of een scheidsrechter met beschermend pak die je alleen van achter kan raken. Het houdt de variatie er een beetje in en je moet daardoor wat meer nadenken hoe je levels het beste aan kunt pakken.

De simpele tekeningen die in de game worden gebruikt verraden dat Baseball Riot begon als mobile game. Het stelt allemaal niet veel voor, maar goed, je betaalt er dan ook niet de hoofdprijs voor. Ook de opzet van de game is niet erg ambitieus. Jij bent een oud-honkballer wiens oude team wordt opgekocht door een kwaadaardige energydrink-fabrikant. Alle fans en spelers worden helemaal agre ief van al die taurine, en dus is het aan jou om de stad te ontdoen van die opgefokte types. De game probeert grappig te zijn maar slaat vaak de plank mis. Het zoekt naar humor door herkenbare dingen als een cliché neer te zetten. Een van de vijanden is bijvoorbeeld de hipster: kijk, hij heeft een baard, kijkt de hele tijd op zijn telefoon, en houdt van oude troep! Get it?

Baseball Riot

Smartphone op je tv

Games als Baseball Riot zijn typische simpele spelletjes waar je je op je telefoon of tablet even mee vermaakt als je verder niks te doen hebt. Op een console en een groot scherm voelen ze echter totaal niet thuis. Als je langer dan tien minuten achter elkaar speelt, zie je namelijk hoe repetitief de gameplay eigenlijk is. Je gooit een balletje, die stuitert wat in het rond, en aan het eind liggen alle tegenstanders omver. Op naar het volgende level.

Het helpt ook niet dat veel van die levels inspiratie mi en. De game begint leuk en laat je steeds meer nadenken over in wat voor hoek je bal zal stuiteren en hoe je daar zoveel mogelijk vijanden mee raakt. Net als je daar een beetje in zit, volgen er echter al gauw levels die meer op geluk leunen dan iets anders. De bal moet dan bijvoorbeeld een hele afstand overbruggen door via een muur of tien te ketsen. Je moet dan zo pixel-perfect gooien, dat het met slim puzzelen weinig meer te maken heeft. Ook heeft op goed geluk gooien door al dat gestuiter vaak een betere uitkomst dan een geplande worp. Dat ondermijnt het gevoel dat je echt slim moet zijn om een level te halen.

Baseball Riot

Voor een schamele 5 euro kun je je natuurlijk geen buil vallen aan een game als deze. Het is best leuk om een paar minuutjes per keer mee aan te klooien en een paar ballen te gooien. Als je instapt met lage verwachtingen valt er wel wat plezier uit te persen. Met wat beter leveldesign had het echter een homerun kunnen zijn, nu blijft Baseball Riot steken op een honkslag.

Baseball Riot is getest op de Xbox One, en is ook verkrijgbaar op pc en mobiele apparaten. In januari verschijnt de game op de PlayStation 4 en PlayStation Vita.