ATV Offroad Fury 4 | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Het is je mi chien al opgevallen:het offroad racegenre wordt de laatste tijd goed vertegenwoordigd,met de afgelopen maand titels als Ford Off Road en MX vs. ATVUntamed. De wi elende kwaliteit van de games stemt niet echtvrolijk, maar er is in ieder geval keuze genoeg. Sony doet ook eenduit in het zakje en probeert met ATV Offroad Fury 4 de aandacht tetrekken van de enorme hoeveelheid PS2-bezitters.

ATVOffroad Fury 4 is in geen enkel opzicht grensverleggend. Er mogen danwel een aantal dingen zijn toegevoegd die we eerder nog niet in deserie hebben gezien, maar in het overkoepelende genre brengt hetniets nieuws onder de zon. Eén nieuw aspect is echter toch noghet vermelden waard, namelijk de Story Mode. Deze mode biedt de optieom een verhaaltje te doorlopen om zo meer voertuigen te verdienen. Het is lang geleden, maar ATV Offroad Fury 4 is er met deze StoryMode in geslaagd mij hardop te laten lachen. Jammer genoeg welonbedoeld, maar de lach was hartelijk en luid. Het verhaal is eenvariatie op een type film dat iedereen wel kent. Het hoofdpersoon inhet verhaal is een natuurtalent dat aan lager wal is geraakt. Om weerterug naar de top te komen moet deze weer onderaan beginnen.Gaandeweg wordt hij tegengewerkt door diverse slechteriken. Van degemene rivaal tot de nukkige mentor; elk stereotype komt wel eenslangs. Daarbij is de kwaliteit van de filmpjes en de stemacteursdermate slecht dat lachen het enige is dat nog rest.

Ikverwacht dat mensen met een gezonde dosis humor de Story Mode bestvermakelijk zullen vinden. Echter, als je zonder alle poespas de restvan de dertig motoren, quads, buggies en trucks wilt verdienen, is eraltijd nog de Cla ic Mode. Hierin kun je geld verdienen door met hetvoertuig naar keuze simpelweg races te voltooien op het circuit naarkeuze. In de Single Events-optie is dit alles ook te doen, echterzonder de beloningen die je in de beide andere modes krijgt voor hetfinishen van een race.

Races kunnen grofweg in drie typesworden ingedeeld. Als eerste zijn er de races op gesloten circuits.Deze kunnen zich afspelen in de open lucht of in grote stadions.Vooral met de motoren en quads is het zaak de sprongen goed te nemen,want anders lig je tegen de helling van de volgende heuvel stof tehappen. In andere races rijd je niet over een circuit, maar van hetene naar het andere punt. Als je begint met spelen, kunnen decircuits een beetje saai en makkelijk aandoen, maar later brengen deafwi elende bochtencombinaties, heuvels en soms enormehoogteverschillen in de tracks variatie in de game en tegelijk denodige uitdaging. De races van punt tot punt zijn zelfs nog watuitdagender dan de normale circuit-races, aangezien je maar éénkeer per race langs dezelfde plek rijdt. Bovendien splitst de routezich geregeld op in verschillende richtingen die sterk verschillen inmoeilijkheidsgraad. Deze keuze is intere ant: kies ik een makkelijkeomweg, of een riskante binnendoorroute?

De laatste optie isFreestyle Mode. Hierin is het mogelijk om met quads en motoren puntente verdienen door stunts uit te voeren. Doordat de arena's waarindeze stunts worden uitgevoerd best klein zijn en de stuntheuvels bestdicht op elkaar staan, is het moeilijk om te zien of je goed op eenheuvel afrijdt als je uit een van de nauwe bochten komt. De kijkhoekis daarvoor simpelweg te klein. Als je de arena's eenmaal een beetjekent, is het toch mogelijk om een paar leuke stunts te laten zien.Desondanks wist de Freestyle Mode niet echt lang te boeien. Na eenpaar van deze stunt-arena's te hebben bezocht, werd het al snelduidelijk dat er niet echt veel diepte zit in het stuntsysteem. Hetaantal stunts dat je uit kunt voeren is hiervoor te klein. Ik kwam erachter dat het maken van een backflip wel mogelijk was, iets dat inde door ons onlangs gereviewde game MX Vs. ATV Untamed niet mogelijkwas. Buiten Freestyle Mode is het trouwens ook mogelijk om punten teverdienen met stunts, zowel met de zwaardere als lichtere voertuigen.De functie van deze optie is me echter ontschoten, aangezien jeuiteindelijk niets kunt met de verdiende punten. Bovendien is hetscoren van stuntpunten met buggies en jeeps niet echt uitdagend tenoemen, want alleen met het maken van drifts en sprongen kunnenpunten worden verdiend. Sony had er uiteindelijk goed aan gedaan ditpuntensysteeem achterwege te laten.

Een cheesy verhaalen een overbodige Freestyle Mode terzijde, het racen zelf is zeker inorde. Niet alleen zijn de tracks afwi elend en moeilijk, maar ook debesturing van de voertuigen voelt natuurlijk en intuïtief aan.Als je een voertuig onder de knie hebt, zul je er uiteindelijk achterkomen dat je in een bepaalde flow komt. Je kunt verderspringen over heuvels en bochten zijn ineens veel sneller te nemen.Van motor tot jeep, elk voertuig heeft zijn eigen typische weggedragen gaat verschillend om met de obstakels die je op je pad tegenkomt.Motoren zijn bijvoorbeeld veel vatbaarder voor kleine hobbels danbuggies. Een buggy breekt door zijn achterwielaandrijving echter weerveel sneller uit dan andere voertuigen.

Het enige wat ik kanaanmerken aan het het racen zelf, is de matige kunstmatigeintelligentie. Zelfs als je in staat bent enige afstand te creërentu en jou en de tegenstander, is het onmogelijk om verder uit telopen op de achterblijvers. Natuurlijk is het spannender om metandere coureurs te strijden, maar als je eenmaal sneller bent,verwacht je wel dat je per ronde een bepaalde afstand kunt uitlopen.Verder voelen de computertegenstanders overigens best menselijk aan.Net als jij maken ze fouten en meer dan eens zul je een motorrijdervoorbij rijden die even voor je ten val is gekomen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou