Asgard's Wrath is de eerste echte triple-A voor vr

Asgard's Wrath is misschien wel de eerste echte triple-A-game voor virtual reality. Een rpg waar je tientallen uren in kunt rondlopen, met productiewaarden die we nog niet eerder op het platform zagen.

Virtual reality is inmiddels niet meer weg te denken uit het gamelandschap, maar het aantal écht unieke games voor de headsets is nog beperkt. Vraag een fanatiek vr-gamer naar zijn favorieten, en ze zullen bijvoorbeeld de vr-versie van Superhot noemen, of de port van Skyrim. Een enkeling zal verwijzen naar games die één ding heel goed doen, zoals Beat Saber of Echo Arena. Maar een voor vr ontwikkelde gigaproductie zoals een God of War of Call of Duty, die tientallen complexe systemen samenbrengt in iets unieks, is amper te vinden.

Daar lijkt het nieuwe Asgard's Wrath gelukkig verandering in te brengen. Laten we het meteen maar zeggen: deze game verschuift de norm voor virtual reality. Hij laat zien dat een vr-game zich prima kan meten met de grootste kaskrakers van het jaar, en daar op sommige fronten zelfs voorbij kan schieten. Als meer ontwikkelaars er in slagen zo'n grote, gevarieerde en hoogwaardige game te maken, dan kan virtual reality wel eens de grootste concurrent worden voor de volgende generatie spelcomputers.

asgards wrath

God van de dieren

In Asgard's Wrath speel je de nieuwe Noorse god van de dieren, die onder de hoede van Loki komt te staan. Na het verslaan van een groot zeemonster ga je op pad om volgelingen te vinden en als god te groeien. Daarbij lijkt de game in eerste instantie een beetje op Black & White: je bekijkt de wereld van boven, pakt objecten, dieren en mensen op en plaatst ze waar en hoe je maar wil. Je vliegt rustig over de wereld heen, waar je dankzij de bewegingscontrollers je echte handen kunt gebruiken. Je tilt rotsen op om paden vrij te maken en verplaatst bruggen zodat nieuwe gebieden ineens bereikbaar zijn. Naarstig ga je op zoek naar dieren die je in monsters kunt transformeren, die je weer helpen om vijanden te bevechten.

Dat alles verandert zodra je jouw eerste volgeling onder je hoede neemt. Ineens duik je in het lichaam van een zwaardvechtster en verandert Asgard's Wrath in een rollenspel. Je vindt een zwaard en schild om mee te vechten, waarbij reflexen en snel nadenken essentieel zijn. In virtual reality kun je immers aanvallen 'echt' pareren en blokkeren, om openingen te creëren en jezelf te verdedigen.

Qua inhoud staat Asgard's Wrath op gelijke voet met veel van de meest legendarische rollenspellen, maar het gebruik van vr maakt de game inherent meeslepender dan al die concurrenten

-

asgards wrath

Vr-broertje van Zelda

Eén van de eerder gemaakte monsters (in het begin een haai) gaat samen met je op pad om de wereld en de daarin gevestigde kerkers te verkennen. Daarin vecht je niet alleen tegen monsters, maar stuit je ook op steeds complexer wordende puzzels waarin je monsters slim moet inzetten. De haai kan zich bijvoorbeeld aan schakelaars vastbijten om deuren open te maken, terwijl een schildpadmonster met zijn schild vlammen kan blokkeren. In het begin los je op die manier nog vrij simpele problemen op, maar op termijn voelt Asgard's Wrath als het vr-broertje van The Legend of Zelda.

Daarnaast schuilt er een uitgebreid rpg-systeem in de game. Je volgeling kan nieuwe uitrusting krijgen, die je zelf maakt door materialen te verzamelen en iets te smeden. En dan hebben we het alleen nog maar over die ene, eerste volgeling: naarmate je speelt krijg je er nog veel meer om tussen te wisselen, waardoor je de game vanuit verschillende perspectieven kunt spelen. In de spelwereld stuit je geregeld op plekken waar je nog niet bij kunt - maar die je wel als een andere held of met een nieuw monster kunt bereiken.

Het zorgt ervoor dat de game je zelfs na tientallen uren nog verrast. Soms vind je een nieuw voorwerp waarmee je iets totaal onverwachts kunt, of kom je in een gebied dat je compleet anders moet benaderen. Dit is een game die ondanks zijn lange speelduur nooit traag of tergend gaat aanvoelen.

asgards wrath

Handgemaakt

De wereld van Asgard's Wrath is groot genoeg om je tientallen uren bezig te houden. Hoewel de schaal van bijvoorbeeld een Skyrim of Grand Theft Auto 5 niet wordt bereikt, is duidelijk te zien dat ieder hoekje van de game met de hand en met liefde is gemaakt, waardoor het geheel op uitmuntende wijze tot leven komt. Het is bijzonder hoe buitengewoon afgewerkt deze game eigenlijk is. Dit is een wereld waarin je dagenlang wil verdwalen, die visueel ook verbluffend is afgewerkt. Wij speelden de game op de hoogste grafische opties en zijn meermaals even gaan zitten om van het uitzicht te genieten.

Het spelen van Asgard's Wrath doet denken aan grote, oude rpg's die eerder voor pc en spelcomputers verschenen, met één wezenlijk verschil: omdat dit virtual reality is, loop je zelf echt door de wereld heen. Een vanzelfsprekend iets, dat het waard is om nog eens te benadrukken in deze review. Qua inhoud staat Asgard's Wrath op gelijke voet met veel van de meest legendarische rollenspellen, maar het gebruik van vr maakt de game inherent meeslepender dan al die concurrenten. Dit is voor rpg-fanaten het ultieme bewijs waarom virtual reality de toekomst van gaming is.

Watch on YouTube

Gelul in de marge

Is er dan niks aan te merken op Asgard's Wrath? Natuurlijk wel, maar de kritiekpunten zijn al snel gelul in de marge. De dialogen in de game zijn bijvoorbeeld wat overdreven ingesproken - maar die gekke toon brengt tegelijkertijd een leuke charme met zich mee. Dit is een game gebaseerd op Noorse folklore, met personages die zich net zo groots proberen te gedragen als in de oude verhalen.

Er is eigenlijk maar één punt dat je weg kan houden van deze game, maar dat is vooral een praktische: Asgard's Wrath is exclusief voor Oculus Rift verkrijgbaar, met ook vrij hoge specificaties. Hoewel je de game op een pc met bijvoorbeeld een Nvidia GTX 970 kunt draaien, zouden we toch minstens een 1070 adviseren om de spelwereld in zijn volle glorie te zien.

Nou zijn exclusives niks nieuws, en via een omweg kun je de game alsnog op een SteamVR-bril draaien. Maar als je nog geen vr-pc in huis hebt, dan moet je diep in de buidel tasten om deze game te kunnen veroorloven. Maar weet je: dat is het voor deze game stiekem ook wel een beetje waard.

Asgard's Wrath is nu verkrijgbaar in de Oculus Store op pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch

Eindelijk is er een echte triple-A-ervaring voor virtual reality. Asgard's Wrath combineert dingen die we in kleine vr-games voorbij zagen komen en maakt daar een baanbrekende ervaring van. De norm voor goede vr-games is voor eeuwig verhoogd.

Een prachtige

handgemaakte wereld

tientallen uren aan content