Arx Fatalis | Gamer.nl

Ieder jaar hoop ik weer dat een onbekend spel me compleet weet te overtuigen. Dat spellen als WarCraft 3 en Battlefield 1942 goed worden, dat staat bij voorbaat al vast, maar ik heb altijd nog hoop dat ook spellen van minder bekende ontwikkelaars en uitgevers uitgroeien tot heuse toppers, in ieder geval in mijn persoonlijk ervaring. Vorig jaar viel deze eer bij de originele spacestation simulatie Startopia, maar dit jaar leek zo'n spel maar niet te komen. Tot ik begon te spelen met mijn review-copy van Arx Fatalis! Lees in deze review waarom.

Arx was een vredig en rustig dropje tot de zon op een zekere dag de pijp aan Maarten gaf en het schijnen voor gezien hield. De mensen van Arx trokken de diepe mijnen in en bouwden daar een nieuwe stad op waar ze een leven tu en trollen en goblins leidden. Het spel begint als je ontwaakt in je cel en je niet weet waar je bent, wie je bent en hoe de interface werkt. Gelukkig weet de man in de cel naast je een leuke naam voor je te verzinnen, namelijk Am Shaegar, the one who has no name. Je gaat al snel op onderzoek uit en gelukkig weten de vele mensen om je heen te vertellen waar het allemaal om draait: de geheime sekte van de God Akbaa wil de ondergrondse wereld van Arx vernietigen. En wie ben jij om daar geen stokje voor te steken?

Een aantal sfeervolle, donkere locaties uit de wereld van Arx

Arx Fatalis is, zoals je mi chien al wel aan de toon van het verhaal kon verwachten, een RPG, maar pakt het genre anders aan dan we de laatste tijd gewend zijn. Arx Fatalis wordt gespeeld vanuit een first person standpunt wat we natuurlijk kennen uit Morrowind. De immense vrijheid van Morrowind zullen we echter moeten mi en, iets wat voor de echte RPG fans mi chien wat tegenvalt maar vooral voor de casual spelers een opluchting zal zijn. Arx Fatalis is voor RPG begrippen namelijk vrij linear opgebouwd en je dient het verhaal te volgen dat de makers voor je uitgedacht hebben. Ga je het echter vergelijken met een FPS dan is de vrijheid enorm. Er zijn dan ook voldoende side-quests en keuzemogelijkheden waardoor niemand precies hetzelfde mee zal maken tijdens een verblijf in de wereld van Arx. Het spel is met name geïnspireerd op Ultima Underworld van Looking Gla Studios, een RPG uit de begin jaren 90 dat zich tevens volledig onder de grond afspeelde.

En test hier de ragdoll physics

Na in het hoofdmenu voor New Quest gekozen te hebben krijgen we de keus om ons karakter te ontwerpen. Je kunt enkel kiezen uit een mannelijk karakter en je kunt enkel wat variëren in de look van zijn gezicht, maar meer ook niet, dit waarschijnlijk om te voorkomen dat men al het dialoog opnieuw in moest spreken voor karakters van een andere leeftijd of geslacht. Vervolgens kan je een aantal skillpoints verdelen over een viertal grote thema's (strength, dexterity, constitution en mental) en daarna nog in kleinere onderdelen specificeren waaronder close combat skill, ranged skill en object knowlegde.