Apollo Justice: Ace Attorney | Gamer.nl

De studie rechten is één van de meest gekozen richtingen in hetwetenschappelijk onderwijs. Het is daarnaast ook de studie met een enorm hoogaantal mensen dat stopt. Begrijpelijk natuurlijk, want waarom zou je een langeen zware studie doen wanneer je ook gewoon Apollo Justice: Ace Attorney in jeDS kan duwen? Apollo Justice is een spirituele opvolger van de Phoenix Wright-reeks. OmdatPhoenix na drie delen zijn advocatenbadge in de wilgen heeft gehangen, zal numet een andere hoofdpersoon gespeeld worden. Deze protagonist heeft de weinigverhullende naam Apollo Justice en is, net zoals Phoenix Wright in het eerste deel,een nieuwkomer in de rechtszaal. Gelukkig zal hij al vanaf de eerste zaak hulpkrijgen van Phoenix Wright, die door omstandigheden toch in het geheelbetrokken wordt.

Elk spel in de Phoenix Wright- en dus nu de Apollo Justice-reeks kenteen vaste opbouw. Onze advocaat wordt ingehuurd door een verdachte van eenmoord. Natuurlijk lijkt deze verdachte de moordenaar en natuurlijk is er maar éénpersoon die het tegendeel kan bewijzen. Nadat je bent ingehuurd zul je dan ookverschillende plaatsen gaan onderzoeken om je cliënt bij te kunnen staan in derechtszaal. Dit houdt in dat je veel zult moeten praten met getuigen, veelhoekjes zult moeten onderzoeken om aanwijzingen te vinden en vooral heel, heelveel doorzettingsvermogen moet hebben.

Dat is eigenlijk ook meteen het grootste minpunt van deze reeks: despellen vragen meer doorzettingsvermogen dan een gemiddeld spel. Je zult vaaknaar dezelfde plaatsen moeten gaan, daarna weer iedereen moeten ondervragen ofalle items aan een bepaalde persoon laten zien. Alhoewel de oplo ingen voorbepaalde problemen vaak logisch zijn, komt het regelmatig voor dat je geen ideehebt wat je moet doen. Er zit dan niets anders op dan lang, heel lang, tezoeken naar de oplo ing.

Het tweede gedeelte waaruit elk hoofdstuk in Apollo Justice bestaat,speelt zich af in de rechtbank. Aangezien jij de reddende engel bent van jecliënt, zul je moeten bewijzen dat datgene wat de getuigen verklaren niet juistis. Tijdens de kruisverhoren moet je daarom je eerder opgedane kennis over dezaak toetsen aan de afgelegde verklaring. Diegene die verhoord wordt moetduidelijk gewezen worden op zijn onvolkomenheden gedurende het gesprek, zodatje de rechter kan overtuigen van de onschuld van de verdachte.

Dit is de basis van Apollo Justice en die is eigenlijk dan ook nietveranderd ten opzichte van de eerdere drie delen. Dit is echter wel de eerstegame in deze franchise die volledig voor de DS ontwikkeld is (de vorige driedelen waren poorten van GameBoy Advance-spellen). Dat betekent logischerwijsdat er nu volledig gebruik gemaakt kan worden van de rekenkracht van Nintendo'shandheld. Dat is goed te merken wanneer bijvoorbeeld bewij tukken onderzochtmoeten worden. Waar voorheen alleen maar een 2D-afbeelding van het teonderzoeken object werd getoond, is het bewij tuk nu volledig in 3D. Dezeextra dimensie zorgt ervoor dat Apollo, oftewel de speler, nog beter zal moetenzoeken naar dat ene stukje op het voorwerp dat zorgt voor de ommekeer in derechtszaal. Ook andere kleine speleigenschappen, zoals het gebruik van demicrofoon om kleine stofdeeltjes weg te blazen om zo een vingerafdruk teachterhalenm zorgen voor flink wat vernieuwingen qua gameplay.Hier komt echter wel een probleem om de hoek kijken. Alhoewel deze gamevoor het eerste volledig voor DS ontwikkeld is worden er niet genoegDS-specifieke speleigenschappen toegepast. De vingerafdrukken kom je slechtstwee keer tegen in de complete game. De meeste voorwerpen in je inventaris zijnzelfs compleet overbodig aangezien je ze gedurende de game toch niet gebruikt.

Vanaf het tweede deel in de Phoenix Wright-reeks kreeg de hoofdpersoonde mogelijkheid om te gaan met zogenaamde Psyche-locks.Op aangegeven momenten werd duidelijk dat één van de karakters aan het liegenwas. Phoenix moest dan proberen de spreekwoordelijke kluis open te breken doorop het goede moment de goede bewijsvoering te leveren. Aangezien Apollo Justiceook van een flinke dosis gerechtigheid houdt, heeft hij deze mogelijkheid ook.In dit deel zijn het echter geen Psyche-locks, maar zenuwtrekjes die het alarmin Apollo's hoofd doen afgaan. Net zoals bij bijvoorbeeld poker heeft elkeverdachte zijn eigen trekje dat aangeeft dat hij of zij liegt. Het is aan despeler om aan te geven wat dit trekje is en op welke manier de getuige liegt.Een kleine verandering ten opzichte van de Psyche-locks, maar het pakt goeduit.Een element dat gelukkig niet veranderd is, is de humor. Zoals iedereendie ooit een Phoenix Wright-game heeft gespeeld, weet, is de reeks doorspektvan flauwe grappen, idiote personages en lachwekkende situaties. Ook ApolloJustice wordt weer gekenmerkt door deze zeer typerende humor die het spel veelminder droog maakt. Vooral in de tweede zaak zul je soms krom liggen van hetlachen, mede door de zoektocht naar een verdwenen onderbroek van je vrouwelijkehulpje. Ondanks dit alles zijn de personages in Apollo Justice toch nét niet zoleuk zijn als in de voorgaande delen, waar vooral Maya vaak de show stal.Desalniettemin zijn er genoeg personen in Apollo Justice aanwezig die het speltot een waar genot maken, waarbij vooral de luchtgitaar spelende officier vanJustitie een aantekening verdient.