Ape Escape P | Gamer.nl

De aapjes van ApeEscape zijn geen vreemden op de Playstation. Het eerste deel van de serie kwamin 1999 uit voor de PSOne en het spel werd behoorlijk goed ontvangen. Lateredelen waren ook wel in orde, maar niet zo goed als het eerste deel. Daaromheeft Sony besloten het eerste deel nog een kans te geven op de PlaystationPortable onder de titel Ape Escape P. Hetzelfde verhaal, dezelfde gameplay endezelfde irritante aapjes.

Het verhaal gaat om een profe or die een tijdmachineontwikkeld heeft. Voordat hij het ding heeft kunnen testen, gebruikt de aapSpencer de machine. Spencer is zo dom als elke andere aap, maar door eenspeciale helm is hij zeer intelligent en ook extreem gemeen geworden. Hij wildoor de tijdmachine alle apen het verleden in sturen, zodat ze heerschappijover de aarde kunnen krijgen. Wat hij echter niet door had, is dat Spike, dehoofdpersoon, ook het verleden ingestuurd werd. De taak van Spike is om alleapen te vangen met een speciaal tijdvangnet.

Je speelt Ape Escape in verschillende werelden inverschillende tijden. Elk tijdperk heeft weer een aantal levels die gespeeldmoeten worden om verder te kunnen. Het spel is vrij simpel. Je moet door eenlandschap rennen en springen, gevaren ontwijken en uiteindelijk aapjes vangen.Deze leuke simpelheid was ooit de kracht van het spel, maar lijkt nu meer eenzwakte te zijn. Je bent constant bezig met hetzelfde en dat gaat vervelen. Wezijn toch meer gewend van de spellen van tegenwoordig.

Gelukkig biedt Ape Escape P ook nog wel enige afwi eling.Zo zijn de apen er in veel verschillende soorten. Allen hebben ze weer eenandere tactiek nodig om ze te vangen. Door het spel heen zullen ze je het ooknog best moeilijk maken door speciale obstakels. Ook kun je door munten in hetspel te verzamelen, mini-games unlocken die alleen, maar ook met meerderespelers via Ad Hoc, speelbaar zijn. Tevens zul je tu en de apenvang-mi ies doornog tegen Jake moeten racen. Een maat van Spike die aan Spencers zijde staat.

Afwi eling zit er ook genoeg in de gadgets die Spike tu ende mi ies door uit de toekomst toegestuurd krijgt. Je begint met alleen eenslagwapen en een net, maar later krijg je allerlei apparatuur tot jebeschikking om de apen te vangen. Zo krijg je al snel een radar om de richtingvan de meest dicht bijzijnde aap te vinden en een katapult met verschillende ammunitie.Later kun je ook met de nieuwe gadgets weer terug naar oude levels om daar weernieuwe aapjes te vangen. Aapjes waar je eerst niet bij kon. Een leuk spel, daarzit weinig verschil in met de Playstation-versie, maar op de PSP komt de aapuit de mouw.

Zoals ik al eerder zei, is het spel erg herhalend. In elklevel moet je weer een aantal aapjes vangen om door te kunnen naar het volgendelevel. Waar de versie op de PSP echter het meest door lijdt, is de besturing ende camera. De combinatie van de slordige besturing en een rampzalige camera,maken de speelbaarheid van Ape Escape een ramp. Zo staat de camera zelden goeden moet je met de richtingsknoppen deze weer bijstellen. Dit haalt de snelheiduit het spel, omdat je contant weer stil moet staan om de camera te draaien.Ook heb je maar drie knoppen voor de gadgets en moet je naar het menu toe om zete wi elen. Erg omslachtig.

Op audiovisueel gebied doet het spel erg verouderd aan. Nietheel gek, aangezien het een Playstation spel is. Het spel ziet er vrolijk uit,maar echt mooi is het niet. Qua audio is er weinig opvallends aan het spel.

Ape Escape P is hetzelfde spel als in 1999, maar nu zevenjaar later op een klein schermpje. Het is een bijzonder leuke platformer met dezekere afwi eling, maar helaas blijft het spel zich elk level weer herhalen. Demini-games zijn aardig en ook in multiplayer leuk, maar het spel gaat echt omde singleplayer. Daar weten de besturing en de camera alle snelheid uit hetspel te halen. Ondanks alle negatieve punten is Ape Escape P nog steeds eenleuk spelletje uit de tijd van de Playstation, maar we zijn nu toch wel betergewend.