Ape Academy 2 | Gamer.nl

Hoewel apen in verra endweinig games voorkomen, hebben ze toch een grote rol gespeeld in degeschiedenis van de videogame. Dit natuurlijk door Donkey Kong, de bekendsteaap in gameland. Zijn carrière begon ooit als vijand van Mario, maar hijgroeide al snel uit tot held. Sega blies vervolgens de apengames weer leven inmet de Monkey Ball games en ook Peter Jackson’s King Kong moeten we nietvergeten. En dan is er nog Ape Escape, waarin je aapjes met helmpjes moetvangen. Die aapjes zijn op hun beurt weer zo leuk dat ze genoeg materiaal gevenvoor eigen games zoals Ape Academy 2.

Het eerste deel kwam direct met de lancering van de PSP uiten bood een flinke rits aan geinige minigames met die welbekende aapjes in dehoofdrol. Hoewel de minigames aardig waren, had het spel verder weinig tebieden en kon het niet lang boeien. De apen van Sony zijn om de tafel gaanzitten om ideeën heen en weer te slingeren om het spel toch nieuw en boeiend temaken, maar ook de aapjes in hun minigames centraal te zetten. Dit is bijzondergoed gelukt en Ape Academy 2 is een uitgebreid kaartspel geworden.

De singleplayer is onderverdeeld in verschillende wereldenwaarin winkels staan en gevechten worden gestreden met apen en eindbazen (netwat sterkere apen). Die gevechten gaan er niet al te hard aan toe, want je hebteen viertal speelkaarten tot je beschikking die als wapens dienen. Er zijn intotaal 106 verschillende kaarten beschikbaar die staan voor 106 verschillendeaapjes, welke op hun beurt weer staan voor 106 verschillende minigames. Eenhele boel spelletjes dus die je, mits je ze hebt vrijgespeeld, ook gewoon apartkunt spelen.

Het kaartspel zelf gaat om het Steen, Schaar, Papierprincipe. Elke kaart is een rode steen, een blauw papier of een gele schaar.Per beurt kies je beide één van de vier kaarten die voor je liggen. Kies jijeen steen en je tegenstander een schaar, dan win jij omdat de steen het schaarbot maakt. De schaar wint weer van het papier, omdat het er doorheen knipt enhet papier pakt de steen in. Je kunt zien welke soort kaarten de tegenstanderheeft. Dus heeft hij alleen maar stenen dan speel je uiteraard zoveel mogelijk papier.

De minigame die gekoppeld is aan de winnende kaart wordtvervolgens gespeeld. Win jij met de kaarten, dan heb je de kans dat jetegenstander na het spelletje een straf krijgt. Er gebeurt niets als jij wintmet de kaarten en je vervolgens het spelletje verliest. Verlies je echter metde kaarten, dan heb je de kans om zelf een straf te krijgen. Speel je dezelfdekaarten, bijvoorbeeld beide een steen, moet je beide weer een nieuwe kaartkiezen. Let wel, de straffen van alle gelijke kaarten worden bij elkaaropgeteld. Dus wie uiteindelijk verliest met de kaarten en vervolgens ookverliest in de minimale, krijgt een hele rits aan strafpunten naar zich toegeslingerd.

Om het allemaal nog net iets ingewikkelder te maken staat opelke kaart, naast een personage, minimale en strafpunten, ook nog eens voor eenaantal bananen. Je begint elk gevecht met een viertal bananen waarmee jekaarten kunt uitspelen van vier bananen of lager. Tijdens de minigames zul jemeer bananen moeten verdienen om betere kaarten uit te spelen. Heb je te weinigbananen om überhaupt een kaart te kiezen, dan kun je een PAS-kaart spelen. Danmoet je sowieso een spelletje van je tegenstander spelen, maar verdien je welweer één banaan.

De minigames zelf zijn ruw onder te verdelen in twee types:behendigheids- en kan pelletjes. De behendigheid pelletjes zijn er ook weerin twee soorten. Zo zijn er echt lastige spelletjes waar je je best moet doenom te winnen. Wanneer je echter tegen de computer speelt zijn er ook genoegspelletjes die je toch altijd wel wint. Als je eenmaal door hebt hoe het werktmoet je wel heel slecht bezig zijn om alsnog te verliezen. De kan pelletjeszijn nog wel het vervelendst, omdat je dan niets kan doen om de uitkomst tebepalen. Tegen de computer wordt het merendeel toch voorspelbaar en Ape Academy2 is voornamelijk bedoeld als multiplayer game. Hier komen de minigames dan ookveel beter tot hun recht.

De werelden van de singleplayer zijn behoorlijk beperkt. Erzijn maar vijf karige werelden te spelen met elk een eindbaas. Na die vijfwerelden zul je nog een ultieme eindbaas moeten verslaan, maar die verschiltgek genoeg weinig met alle andere eindbazen. Alleen is het dan über Ape Escape-schurkSpectre die je zult moeten verslaan.

Gelukkig is daar nog de multiplayer. Je kunt een minigamedelen met een mede PSP-er en via ad-hoc een heel kaartspel spelen. Bijzonder handigis het dat je ook met twee spelers op één systeem bezig kunt. Je pakt beide éénkant van de PSP en het scherm wordt verticaal door midden gehakt om tweeschermpjes te creëren. Dit werkt erg goed, behalve dat je precies kunt zien welkeacties de ander doet.

De mensen die verantwoordelijk zijn voor de Nederlandsevertaling hebben zeker een banaan verdiend, want de flauwheid spat er van allekanten vanaf. Zo gaan de werelden schuil onder namen als Popdiva-eiland enPittig-macho-resort en kun je spelletjes spelen als The Primaatrix,Explosapendienst, Aap Fu en Duizel Suizel. En ook de vele verschillende aapjeshebben maffe namen als Apepoester, Dirk D. Epri, Gladd E. Praatjes, Hé Oe I ieen Mr Andersom. Het spel is aan alle kanten geschikt voor kinderen. Als je wintroep je Hoezeee! en bij verliezen een gekuiste Potverdrie!

Ape Academy 2 oogt heel kinderlijk en vrolijk. Grafisch ziethet er prima uit, al zet je al snel het geluid zachter door de irritanteapenschreeuwen en weinig opbeurende muziek. Het is duidelijk voor een jongerpubliek gemaakt en de besturing is dan ook heerlijk simpel gehouden. Alleen derichtingstoetsen en de X-knop zijn nodig. Je krijgt voor elke minigame heelkort een schermpje te zien welke knoppen je moet gebruiken. Dit gaat heel snelen het is daarna nog niet eens duidelijk hoe je die knoppen moet gebruiken. Wehadden gehoopt dat dit na de previewversie nog verholpen zou worden, maarhelaas.