Als er één genre is waar humor in optimale vorm gebruikt kan worden, zijn het de adventure games wel. Maffe personages, de meest bizarre dialogen en hilarische gebeurteni en. LucasArts is wel de bekendste ontwikkelaar op het gebied van de humoristische adventure. Titels als de Monkey Island serie en Grim Fandango zijn toonaangevend voor het genre en nu probeert ontwikkelaar Deck 13 de humor weer in het genre terug te brengen met het Egyptische Ankh.

De Ankh is het teken voor het eeuwige leven. Het kruis werd door goden en mensen gedragen voor onsterfelijkheid en bescherming tegen gevaren. Hoofdpersoon A il kan wel wat bescherming gebruiken, want door wat dollen met zijn vrienden in een piramide heeft hij een oeroude mummy kwaad gemaakt. Voor het breken van een aantal urnen wordt de jonge Egyptenaar vervloek met een Death Curse en per ongeluk krijgt hij ook nog het Ankh-kruis van de mummy om zijn lichaam hangen. En alsof dat nog niet genoeg is, krijgt hij nog huisarrest van zijn vader ook!

Uiteraard is het nu de mi ie van de speler om de Death Curse op te heffen en waar kan dat nou beter dan bij de almachtige Farao. Allereerst moet je natuurlijk van je vader zien te ontsnappen, maar de grootste klus is om de Farao zelf te bereiken. Al snel kom je er achter dat niemand je echt serieus neemt en dat je helemaal alleen staat met je vloek die zich langzaam als een tatoo over je gehele lichaam verspreid.

Ankh is een echte (ja, ze bestaan nog) point & click adventure. Je hebt dus enkel je muis nodig om door het spel te navigeren. Dit gaat zo simpel als de linkerknop voor bewegen en de rechterknop voor doen. Het spelconcept is erg simpel en bekend. Je moet met iedereen praten die je ziet, je moet alle hoekjes verkennen voor voorwerpen en je moet je juiste voorwerpen combineren om weer ergens verder te komen. Ankh doet niets om het genre te vernieuwen, maar blijft getrouw aan de oude adventures.

Tegenwoordig lijken adventures veel serieuzer geworden te zijn. De Myst serie en games als Syberia zijn vrij serieus en spannend, en moeilijke puzzels nemen de overhand. Ankh laat gelukkig weer zien dat adventures zo verschrikkelijk grappig kunnen zijn. Het haalt bij lange het niveau van de oude adventures niet, maar ik had toch regelmatig een lach op mijn gezicht. Het boeiende oude Egypte wordt even op de kop gezet en totaal niet serieus te genomen. Het spel kent tevens erg veel verwijzingen naar games, films en series. Van Star Trek tot Prince of Persia worden in Ankh betrokken.

Belangrijk voor een spel met veel dialogen zijn de gesproken stemmen. Ankh is origineel een Duits spel en de Duitse stemmen schijnen erg goed te zijn. De Engelse stemmen zijn mij echt erg tegen gevallen. Ook zou de vertaling naar het Engels het spel niet goed gedaan hebben, maar daar hebben we geen vergelijkingsmateriaal voor. Onze testversie was volledig in het Engels, maar de Nederlandse versie kent Nederlandse ondertiteling. Gelukkig ziet het spel er grafisch nog prima uit en is Egypte behoorlijk kleurrijk neergezet.

Ankh is een geinig spel. De humor is leuk, grafisch ziet het er prima uit en Egypte blijft een toffe setting voor een game. Toch is het spel aan de korte kant, de vertaling is matig en het spel vernieuwd nergens. Ankh neemt zichzelf in ieder geval ook niet al te serieus en de grappen zijn dan ook regelmatig op het spel zelf gericht. Het is gewoon een leuk spel geworden waar adventure fans toch weer een aantal uren mee vooruit kan. Het genre blijft schaars, dus grijpen wat je grijpen kan!

Gameplay: 6,5Graphics: 7,5Geluid: 5,5Totaal: 6,5