Animal Force | Gamer.nl

Animal Force | Gamer.nl

Als buitenaardse wezens onze planeet aanvallen, wie is er dan om ons te beschermen? De Animal Force natuurlijk, een groep dieren met superkrachten die het hoog in de atmosfeer opnemen tegen de kwaadaardige aliens. Dan moet je ze wel goed neerzetten, anders zijn ze binnen de kortste keren dood.

Animal Force is een tower defense-game op de PlayStation VR. Dat maakt het op zich al intere ant, want zo veel games in dat genre kennen we niet in virtual reality. Aliens komen op de aarde af via vastgestelde banen, die je in de lucht getekend ziet worden. Het is aan jou om je vliegende dieren zo neer te zetten, dat ze de vijanden tegenhouden voordat ze de er met gegijzelde mensen vandoor kunnen gaan.

Tijdens de eerste paar levels gaat dat prima. De schietende pandaberen en vertragende neushoorns moeten goed op hun plek worden gezet en soms worden verplaatst, omdat de buitenaardse wezens een andere route hebben aangenomen. Hoe meer aliens je neerschiet, hoe groter je leger wordt, en voor je het weet heb je een hele dierentuin onder de knoppen. Er worden steeds meer dieren vrijgespeeld, zoals een vogel die een schild tevoorschijn tovert of een brullende leeuw die alleen vijanden vlak voor zijn neus raakt. Aangezien je telkens maar drie verschillende dieren mee mag nemen, moet je ook nog eens tactische keuzes maken over de samenstelling van je Animal Force.

Animal Force

Dierenmishandeling

De eerste levels zijn behoorlijk simpel, zo erg dat je je afvraagt of dit mi chien een game voor kinderen is. En dan steken ineens de onbegrijpelijke ontwerpkeuzes de kop op. Plotseling sta je oog in oog met vijanden die verwoestende kogels afschieten of raketten die razendsnel op je dieren afvliegen. Worden je eenheden geraakt, dan zijn ze direct dood. Dat gaat zo snel, dat het onmogelijk is om gestationeerde dieren snel uit de weg te halen. Zelfs de vogels met schilden zijn een makkelijke prooi voor de vijand, omdat die bescherming maar een paar seconden per keer aan staat.

Een beetje uitdaging, daar moet je tegen kunnen, maar dit gaat alle perken te buiten. Door deze vijanden is het namelijk eigenlijk geen tower defense-game meer. Je kunt je dieren niet tactisch positioneren en af en toe heen en weer verhuizen, want zodra je ze een seconde uit het oog verliest leggen ze het loodje. De enige oplo ing is om je dieren constant in je hand te houden en zo handmatig alle projectielen te ontwijken, maar dat kan nooit de bedoeling zijn geweest.

In de latere levels wordt zelfs dat trouwens vrijwel onmogelijk, omdat het aantal vijanden dan te groot wordt. Je kunt maar een handjevol dieren tegelijk vasthouden, dus er blijven er nooit genoeg leven om alle aliens uit te schakelen. We geven eerlijk toe dat we de game niet uit hebben kunnen spelen voor deze recensie, maar dat komt dus meer door het slechte design dan onze vaardigheden. Animal Force voelt niet als een moeilijke uitdaging, maar als een oneerlijke afslachting.

Niet voor de poes

Het was mi chien nog te redden als de besturing wat beter was geweest, maar ook die zit je constant in de weg. Het is bijvoorbeeld bijna niet mogelijk om een enkel diertje te selecteren, waardoor de kat met het superschild voor zijn neus eigenlijk onbruikbaar wordt. Als je hem voor een groepje schietende panda's had kunnen zetten, had je een mooi verscholen leger gehad. Maar zodra je met je schildkat in de buurt komt, heb je gelijk ook al die schietberen vast. En ja, die staan dan natuurlijk vóór de kat en haar schild, waardoor ze nog steeds kwetsbaar zijn.

Wat de game nog een beetje redt, zijn de bijgevoegde partygames, vooral omdat die niks met het hoofdspel te maken hebben. Het zijn leuke spelletjes waarin de vr-speler het opneemt tegen drie vrienden die op de tv spelen. De vr-speler moet bijvoorbeeld tu en een grote groep computergestuurde poppetjes de avatars van de andere spelers vinden, die ondertu en onopvallend naar de uitgang proberen te lopen. Of de tv-spelers moeten standbeelden uit een ruimte zien te stelen en ondertu en uit het zich blijven van de vr-speler, die de bewakingscamera's – en bijbehorende geweren – bestuurt. Het zijn korte spelletjes die op een leuke manier de potentie van vr tonen als je een keer wat vrienden over de vloer hebt.

Het moge echter duidelijk zijn dat die kleine extra’s Animal Force niet naar een voldoende kunnen tillen. De game ziet er schattig uit en de vele verschillende dieren geven je de kans om je eigen speelstijl te ontwikkelen, maar de frustrerende gameplay en ongelooflijke moeilijkheidscurve halen de ervaring onderuit.

Animal Force is getest op een PS VR met een PlayStation 4 Pro. Voor de game is een Move-controller vereist.