Animal Crossing: Pocket Camp | Gamer.nl

Animal Crossing: Pocket Camp | Gamer.nl

Animal Crossing zou de ultieme smartphonegame moeten zijn. Het eindeloze verzamelen en luchtige karakter is immers ideaal voor een paar minuten spelen in de trein of op het toilet. De aankondiging van Animal Crossing: Pocket Camp leek daarom goed nieuws. De waarheid ligt net even anders.

De originele Animal Cro ing-games zijn uniek. De dorpjes die je beheert zitten vol met rijke personages, die nagenoeg iedere dag wel wat nieuws te vertellen hebben. De koddige visuele stijl en de bijpa ende soundtrack kunnen zelfs de meest gestre te persoon binnen een half uur laten relaxen. En de spellen weten ook op perfecte wijze doelstellingen voor te schotelen, zonder dat je ooit het gevoel hebt zo snel mogelijk de eindstreep te moeten halen.

Een hoop van deze elementen vind je ook terug in Pocket Camp. Je hebt weer een dorp om te verkennen, waar je op jacht kunt naar allerlei verzamelobjecten. En de personages hebben allemaal dezelfde charmes die we kennen uit vorige games, waardoor het leuk is om met ze te blijven praten.

Het relaxte gevoel van doelloosheid ontbreekt echter in deze nieuwe game. Animal Cro ing: Pocket Camp is een pure freemium-game, en het is duidelijk dat Nintendo daar het maximale uit wil halen. Tijdens het spelen schotelt Pocket Camp continu doelen voor, zoals het verzamelen van een bepaalde hoeveelheid fruit of het oppikken van objecten voor een dorpsgenoot. Doelen die in veel gevallen een stuk gemakkelijker zijn als je een paar euro in de game steekt.

Animal Cro ing
Animal Cro ing

Betalen

Onderdelen die in voorgaande Animal Cro ing-games op de achtergrond meespeelden, worden in Pocket Camp naar de voorgrond getild. Neem relaties met dorpsgenoten: die bouw je op door mi ies af te ronden en een hartvormige balk te vullen. In eerdere games was nooit zichtbaar hoe goed je vriendschap was, waardoor je de waarde van je band met een virtueel dier enkel uit het dialoog kon halen. Met andere woorden: Pocket Camp verruilt het dorpsgevoel voor kille efficiëntie.

De drang om je te laten betalen keert op de kleinste manieren terug. De schep, bijl en andere hulpmiddelen gaan bijvoorbeeld allemaal na een aantal keer gebruiken kapot, waardoor je genoodzaakt bent om ze te blijven kopen. Probeer je nieuwe meubels te maken? Dan moet je wachten tot ze klaar zijn, tenzij je bereid bent een paar Leaf Tickets te investeren. Die kun je uiteraard met je echte, zuurverdiende euro’s kopen.

Dat zijn onderdelen die we ook wel uit andere freemium-games voor smartphones kennen en in veel van deze games zelfs vergeven. Fire Emblem Heroes had een flinke nadruk op helden die je kon kopen via een willekeurig loterijsysteem, maar daarachter school nog een leuk, grotendeels gratis, spelletje.

In Animal Cro ing lijkt alle gameplay echter te zijn ontworpen om je te verleiden op de koopknop te drukken. De achterliggende taken — die door een mi iegerichte structuur vaak worden opgelegd — voelen hierdoor niet echt aan als het verkennen van een leuk dorp. Eigenlijk ben je alleen maar aan het grinden, simpelweg door je door de game heen te tappen.

Animal Cro ing
Animal Cro ing

Glamping

Met je zuurverdiende geld en verzamelde objecten kun je meubels maken voor in huis, maar een woning zoals in eerdere Animal Cro ing-games bestaat hier niet. In plaats daarvan sta je op een camping (of nou ja, een 'glamping’) met je camper in de hoek geparkeerd. Ergens is dit een slimme ontwikkeling: je hoeft je niet druk te maken over het afbetalen van je hypotheek en hebt meteen flink wat ruimte. Tegelijkertijd ontbreekt het huiselijke gevoel van eerdere Animal Cro ing-games, waarin je echt je eigen plek had. Je camping wordt continu bezocht door andere bewoners, waardoor hij wat onpersoonlijk aanvoelt.

Dat is jammer, want een mobiele Animal Cro ing zou moeten kunnen werken. Medeontwikkelaar DeNA heeft echter het verdienmodel vooropgesteld en daar een grindy spel omheen gebouwd. Sommige mobiele games is dat te vergeven, maar bij Pocket Camp gaat de ziel van Animal Cro ing helaas wat verloren.

Animal Cro ing: Pocket Camp is nu beschikbaar voor Android en iOS.