Angry Birds 2 | Gamer.nl

Angry Birds 2 | Gamer.nl

Aan free-to-play zijn we gewend. We betalen diamantjes voor extra levens, bekijken advertenties voor een extra kans in een prijzencircus en accepteren extra laadtijden omdat apps onze speelstijlen analyseren. Het hoort bij de nieuwe verdienmodellen en stoort soms nauwelijks omdat er gekozen is voor één free-to-playmethode. Bij Angry Birds 2 zit helaas elke populaire truc ingebakken en is van spelen vrijwel geen sprake.

In 2009 lanceerde Rovio via een uitgever hun 52ste (!) game. Angry Birds sloeg aan, belandde op miljoenen telefoons en was één van de redenen waarom Electronic Arts uitgever Chillingo kocht. Helaas (voor hen) had Rovio zich losgekoppeld en produceerde het zelfstandig de ene na de andere spin-off van de populaire vogelreeks. Om van het vogelimago af te komen kocht Rovio hier en daar een bedrijfje en zelfs complete games. Ook produceerde het bedrijf een serie poppen, een geurtjeslijn voor kinderen en meer vrolijke vogelproducten. Met Angry Birds 2 omarmt Rovio volledig het free-to-play-verdienmodel, waarbij het net als Machine Zone en King nog een belangrijke transformatie ondergaat: dat van gameontwikkelaar naar technologiebedrijf.

Media has no description

Geluksvogels

Angry Birds 2 begint simpel en vertrouwd. Je slingert de bekende vogels richting de bekende groene varkens en krijgt in de eerste 25 levels uitleg over de verschillende verenballen. In deze levels maakt het nauwelijks uit wat je doet, want in de stijl van de agre iefste free-to-play-titels zijn de levels bedoeld om blijheid op te wekken en beloning te suggereren. Per level krijg je vrijwel standaard drie sterren toegekend en luie schermtikkers kunnen hun geluk dus niet op.

Er ontstaan dikwijls situaties waarin je bij voorbaat faalt

Tot level 26. Ineens wordt duidelijk dat je zonder boosters, ‘spells’ in Angry Birds 2, niet verder komt. Ook valt op dat je vogels – afgebeeld op kaartjes onderin het scherm – altijd in een andere volgorde beschikbaar zijn in een level. In combinatie met de automatisch gegeneerde speelvelden, ontstaan situaties waarbij je dikwijls bij voorbaat faalt. Verschijnen er houten obstakels en heb je de gele houthakkersvogel niet als één van drie kaarten in je hand gekregen? Dikke pech, want je hebt deze nodig om het level te voltooien. Gelukkig doen spells hout in ijs veranderen, laten ze gouden eendjes regenen of doen ze een lukraak geselecteerd varken ontploffen. Met deze boosters is de toon gezet voor tientallen levels, waarbij Rovio de spells kunstmatig vervlecht met het spel. Spells lanceer je namelijk zoals vogels, waardoor ook hier geluk bepaalt of je ze überhaupt kunt gebruiken: soms zitten ze in je hand, dan weer niet. Ook al heb je ze eerlijk gekocht.

Levels hebben een extra toevalsfactor, want ze bestaan uit meerdere delen waardoor voorbereiding nog minder relevant is. Ben je met geluk door het eerste deel gekomen en heb je nog één vogel over, dan is het de vraag of deze effectief is in het tweede deel (dat ook automatisch gegenereerd is). Richt je genoeg schade aan in een level, dan kun je een extra kaart verdienen. En wederom hangt het type vogel dat je krijgt van geluk af.

Media has no description

Het doel voorbij gevlogen

Angry Birds 2 had mi chien gewerkt als de levels niet automatisch werden gegenereerd, want dit voegt een ongewenste kans toe aan de aanwezige geluksfactoren. Als klap op de vuurpijl heeft de game nog timers ook, want je krijgt vijf pogingen om een level te voltooien en moet daarna een half uur wachten per nieuw leven.

Uit frustratie en onmacht is het makkelijker om op te geven, want met zoveel afhankelijkheid van geluk is er geen noodzaak voor levens, strategieën of boosters. Het kwam bij ons tal van keren voor dat we een level startten en een varken op een ontoegankelijke plek aan een ballon troffen, aldaar automatisch gegenereerd. De enige remedie is opnieuw beginnen, wat buiten je schuld om een leven kost. Ook de besturing laat voor het eerst in de serie te wensen over, want de trage camera verplaats je moeizaam in grote speelvelden. Een tikje op het scherm activeert de speciale kracht van je gelanceerde vogel, wat uiteraard nog meer kansen voor pech veroorzaakt. Falen frustreert, maar in échte games veelal op een goede manier. Falen buiten je eigen schuld om, maakt van een blije een boze speler. En hoewel Angry Birds 2 er in Unity prachtig uitziet, zijn de foutjes maar vooral de kan pelfactoren te overheersend om een download te rechtvaardigen.

Angry Birds 2 is nu gratis verkrijgbaar voor iOS en Android.