Wij gamers zeuren altijd over sfeer en of je wel een band hebt met je personage of de gamewereld. De kritiek is soms wel terecht: games voelen af en toe zo saai aan dat je bijna zin krijgt om je PC door het raam naar buiten te smijten. Maar in deze tijd, waarin we spreken over next-gen gaming, kijken ontwikkelaars en fabrikanten verder dan alleen het spelletje. Gamers moeten games ervaren. En dat is precies wat Philips in gedachten had toen ze het amBX-systeem ontwierpen.

Het amBX-systeem lijkt op het eerste gezicht een doodgewone 5.1 speakerset, met een flinke subwoofer, boxen en een setje tweeters (boxen voor de hoge tonen). Maar wanneer je de set van dichterbij bekijkt, biedt het geheel toch wat extra's. De tweeters zijn namelijk geen tweeters, maar twee kleine ventilatoren en de boxen zijn uitgerust met LED-lampen. Lampen die je ook terugvindt in de AmbiLight-tv's van Philips. Daarnaast levert Philips ook een rumble-pad die je voor je toetsenbord kunt leggen en die ervoor zorgt dat je ook als PC-gamer niets hoeft te mi en van de rumble-functie die tegenwoordig standaard in iedere game zit. Alles bij elkaar opgeteld zou het amBX-systeem jou de ultieme game-ervaring moeten leveren. Een bewering die wij maar al te graag op de proef stellen. Vandaar dat we bij Philips een set hebben los gepeuterd om zelf zo'n ultieme game-ervaring mee te maken.

De amBX biedt ondersteuning voor een hele waslijst aan games, waaronder ook de wat oudere titels. Zo werkt het systeem ondermeer bij Half-Life 2, Quake III Arena, The Sims 2 en Call of Duty 2, maar komt de set komt pas echt tot zijn recht wanneer je een van de recentere titels speelt. Denk aan een Brothers in Arms: Hell's Highway of Far Cry 2. De laatst genoemde hadden we 'toevallig' nog in de DVD-lade zitten en waar kun je nu beter de ultieme game-ervaring uittesten dan in de zinderende hitte van de savanne? Compleet met vlammenwerpers en hobbelige wegen. Om de set speelklaar te krijgen, hoef je in principe niet veel te doen. Het is alleen een kwestie van de juiste kabels aansluiten, een installatie cd draaien en je bent klaar om te gamen. Jammer genoeg krijg je er wel een karrenvracht aan aansluitingen bij en zal die grote kluwen kabels achter je PC alleen maar groter worden. Een PC-gamer heeft het toch al behoorlijk zwaar wat betreft een geordend bureau en alles wat daarachter hangt, maar na de aanschaf van een amBX wordt het echt afzien. Maar wie zoekt naar de ultieme game-ervaring zal offers moeten brengen.

Enkele meters kabel later staat de set dan toch te pronken op het bureau en starten we Far Cry 2 op. Zodra we het opstartmenu zien, beginnen de LED-lampen direct te branden. Een mooie oranje gloed vult de kamer en we komen direct in de juiste stemming. Op naar de intro dan maar. In Far Cry 2 begin je met een rit door het fictieve Afrikaanse landschap en de amBX wordt dan ook meteen aan het werk gezet. Doordat we ons in een rijdende auto bevinden, beginnen de ventilatoren op volle toeren te draaien, de trilpad bromt lekker mee en ook de lampen gaan van rustig oranje naar helblauw. Het is ten slotte mooi weer en dan moet het in een donkere gamekamer ook licht en helder zijn. Het amBX-systeem werkt in dat opzicht meer dan goed. Wanneer je personage in een dichte auto zit, dan draaien de ventilatoren uiteraard niet. Kijk je naar een groot vuur of word je geraakt dan schijnen de lichten helder rood licht en worden ze begeleid door het onophoudelijk trillen van je rumblepad.

We moeten toegeven dat de set de game-ervaring zeker omhoog stuwt, maar om het nu de ultieme game-ervaring te noemen is mi chien wat overdreven. Neem nu het feit dat de ventilatoren ook gaan draaien wanneer je een korte sprint trekt. Een actie die je in Far Cry 2 bijna net zo vaak uitvoert als het overhalen van je trekker. De eerste paar keer dat je de wind in je gezicht voelt, is het allemaal erg grappig, maar na twintig sprintjes wordt het eerder saai en na honderd sprintjes begint je huid bijna droog aan te voelen. De rumblepad bromt lekker weg, maar zodra je in een auto stapt, begint het ding onophoudelijk te brommen, zonder daarbij echt variatie in de trilsterkte te brengen. Zelfs wanneer je tijdens zo'n ritje naar het menu toe gaat, blijft het ding ongevraagd door trillen.

Uiteraard ontstaan de zojuist genoemde minpunten mede door de gameplay van Far Cry 2 en zullen ze waarschijnlijk een stuk minder aanwezig zijn bij een ander type spel. Door middel van de lampen creëer je een dusdanige sfeer dat het zeker meehelpt aan een betere game-ervaring en ook de geluidskwaliteit is prima in orde. Je krijgt namelijk een 2.1 speakerset met 160 Watt vermogen, wat voor de gemiddelde PC-gamer meer dan voldoende is. Het geluid klinkt zuiver en dat is toch waar het bij een speakerset om draait. Dit, en het feit dat de set in drie varianten (Premium-, ProGamer- en Starter kit) wordt aangeboden, zou een goede reden kunnen zijn om de set aan te schaffen. Je kunt namelijk zelf kiezen of je voor het hele pakket gaat, of juist voor een getrimde versie met (uiteraard) een lagere aanschafprijs.

De inhoud van Premium kit, en tevens de variant die wij hebben uitgetest, bestaat uit een subwoofer, twee luidprekers, een rumblepad, twee ventilatoren en een grote lichtbak voor achter je monitor. De ProGamer kit moet alleen de twee ventilatoren mi en en de Starter kit mist tevens de grote subwoofer en heeft alleen twee lichtpaaltjes in plaats van boxen. De adviesprijs van de Premium kit is 249,- euro terwijl je de Starter kit voor een bedrag van ongeveer 129,- euro op de kop tikt. Als je een beetje rondkijkt dan is de premium set al voor iets meer dan 200 euro te verkrijgen.

Al met al biedt de Philips amBX-set een aardige game-ervaring, maar laten we dat 'ultieme' wel achterwege. We zijn er zeker van overtuigd dat het meer dan een gimmick is, omdat de set op het gebeid van sfeer en geluid ongetwijfeld een aanvulling voor je spelervaring zal zijn. Natuurlijk kost het al met al nog een aardige duit en zullen de meeste gamers niet direct kiezen voor een amBX-set. Gelukkig maar dat we zeer binnenkort een Premium-set gaan weggeven via een prijsvraag. Dus houd je ogen en oren goed open de komende weken.