Alice in Wonderland (DS) | Gamer.nl

Alice in Wonderland (DS) | Gamer.nl

Met Alice in Wonderland voor de Nintendo DS gloort er weer hoop aan de horizon voor de filmgames. Dit komt vooral doordat het spel er een compleet andere stijl op nahoudt ten opzichte van de film. Het visuele jasje heeft meer weg van een tekenfilm, maar ziet er nog steeds uit als iets wat Tim Burton bedacht zou kunnen hebben als hij het spel zelf zou maken.

Onderland

Voor de rest volgt de game de verhaallijn van de film nog wel in grote lijnen in de vorm van een tweedimensionaal platformspel, maar geeft het een eigen invulling aan alle gebeurteni en. Zo heb je niet de controle over titelpersonage Alice, maar bestuur je vier van haar reisgenoten. Je doel is de Witte Koningin weer aan de macht te krijgen en te voorkomen dat Onderland (Alice heeft de naam de vorige keer verkeerd verstaan) verscheurd wordt door haar slechte zus de Rode Koningin. In dit avontuur neem je Alice bij de hand en probeer je haar ongeschonden langs allerlei gevaren te loodsen.

Elk van de vier personages heeft zijn eigen vaardigheden. De verschillende vaardigheden zijn nodig om de vele puzzels op te lo en en obstakels te overwinnen. Hierin wordt het wel duidelijk dat dit spel voornamelijk voor jongere gamers bedoeld is. Naast het simpele platformwerk zullen meer ervaren gamers weinig uitdaging vinden in de puzzels, ondanks dat deze in moeilijkheidsgraad toenemen naarmate het spel vordert. Toch weet het spel ook de meer volwa en gamer te intrigeren. Dit komt voornamelijk door het eigenzinnige karakter van de game. Iets wat ondermeer visueel tot uiting komt, maar ook in de manier waarop er gebruik gemaakt wordt van de stylus.

Met duidelijk aangegeven iconen worden plaatsen aangegeven waar een vaardigheid van een bepaald personage nodig is om verder te komen. Via een optie op het scherm kun je gemakkelijk tu en de spelfiguren wi elen. Het Witte Konijn kan de tijd terugdraaien, stilzetten en vooruit spoelen, de wijze rups Absolem heeft de mogelijkheid om de zwaartekracht te beïnvloeden, de Kolderkat kan dingen zichtbaar en onzichtbaar maken en de Gekke Hoedenmaker kan de spelwereld draaien zodat nieuwe doorgangen worden geopend. Tijdens het doorlopen van het verhaal groeit je reisgezelschap tot deze vier speelbare personages en kun je tot voorheen gesloten gebieden opeens wel toegankelijk maken.

Legpuzzel

De gebieden in de spelwereld zijn opgedeeld in vierkante stukken, die als een legpuzzel in elkaar pa en op de wereldkaart. De puzzelstukjes liggen verspreid door de levels en elk stukje opent een nieuw gedeelte van de kaart. Normaal gesproken is een kaart enkel een manier om even te kijken waar je personage zich bevindt ten opzichte van het doel, maar in Alice in Wonderland kun je met de puzzelstukjes van de kaart ook sluiproutes creëren om sneller naar je bestemming te komen. Zolang het ene puzzelstuk maar in het andere past. Op deze manier wordt er optimaal gebruik gemaakt van de unieke besturing van de Nintendo DS.

Kaartenhuis

Naast platformen en het oplo en van puzzels komt er ook regelmatig een gevecht om de hoek kijken. De kaartsoldaten van de Rode Koningin zijn op mi ie gestuurd om Alice te onderscheppen en naar haar paleis te brengen. Het is jouw taak om dit te voorkomen. Met de stylus kun je een kleine variatie in gevechtbewegingen uitvoeren om de soldaten te verslaan, maar door deze beperking worden de gevechten al snel saai en repetitief. Daarnaast wil de stylus ook niet altijd helemaal goed reageren op wat jij je personage probeert te laten doen. Maar dit zijn kleine smetjes op een verder uitstekende game. Kijk verder dan het op het oog kinderlijke uiterlijk en de opgeplakte licentie en je zult een vermakelijk platformspel ontdekken dat jong en oud uren zal vermaken.