Spanje blijft een populair land om je vakantie in door te brengen. Zon, zee, strand en natuurlijk de niet onknappe, lieflijke señorita's maken van deze zuiderse bestemming de ideale plaats om alle drukte van je af te schudden. Diezelfde gemoedstoestand zal je ook bekruipen tijdens Agon: The Lost Sword of Toledo, een traditionele point and click-adventure die zich in een typisch Spaans stadje afspeelt.   Agon: The Lost Sword of Toledo maakt deel uit van een groter geheel. Ontwikkelaar Private Moon Studios bracht een jaar geleden het eerste deel binnen de reeks uit en heeft volgens de geruchten plannen om er een langlopende serie van te maken. Maak je echter geen zorgen, om met The Lost Sword of Toledo aan de slag te gaan is het geen absolute noodzaak dat je het voorgaande spel in het achterhoofd hebt zitten. Af en toe grijpt het verhaal terug naar vroegere gebeurtenissen, maar verder is het perfect mogelijk om alle opdrachten, raadsels en puzzels tot een goed einde te brengen. Het hele spel draait rond de Britse professor en schattenjager Samuel Hunt die aankomt in het Spaanse stadje Toledo. Meteen het zwembad induiken met een frisse sangria aan de kant hoort er echter niet bij, onze speurneus zal op zoek moeten gaan naar een mysterieus zwaard waar in het stadje heel wat rond te doen is. Het artefact werd namelijk een tijdje voordat de Engelse professor in Toledo aankwam gestolen en niemand weet precies wie de schuldige is. Natuurlijk is het aan de speler om de zoektocht van Samuel Hunt in goede banen te leiden, en dat op geheel traditionele wijze. Agon: The Lost Sword of Toledo laat zich namelijk enkel door middel van de muis besturen waardoor het écht wijzen en klikken geblazen is. Kijkend door de ogen van Samuel Hunt is het mogelijk om de omgeving nader te bekijken, voorwerpen te gebruiken en mensen aan te spreken. Wandelen doe je in dit spel niet, je klikt je als het ware van de ene omgeving in de andere. De manier waarop je alles ontdekt is het best te vergelijken met klassiekers als Myst en Atlantis.   Het resultaat hiervan is dat het spel niet bepaald dynamisch of flitsend is. Agon: The Lost Sword of Toledo zit daarnaast nog eens vol met lange conversaties die, hoe interessant ze soms ook mogen zijn, niet doorgeklikt kunnen worden. Tel daarbij op dat je soms verplicht alle gespreksonderwerpen moét aangeklikt hebben om verder te komen in het spel, en je voelt al aan dat vooral de bikkelharde fans van het genre tot het einde geïnteresseerd zullen blijven. Gelukkig heeft het spel ook sterke punten, waaronder de knap bedachte puzzels die je regelmatig moet oplossen. Deze raadsels gaan vaak opvallend diep, waardoor zelfs de meest doorwinterde aspirant-detective uiteindelijk de drang zal voelen om snel even wat tips op het internet te gaan opzoeken. Zowel je geheugen, je alertheid en zelfs je gehoor zullen op de proef gesteld worden wil je het volledige verhaal ontrafelen. Het is een hele opluchting dat Agon: The Lost Sword of Toledo op dit vlak geen steken laat vallen, dit soort point and click-games staan of vallen namelijk bij de kwaliteit van de aanwezige puzzels.   Wat verder een vermelding verdient is dat de ontwikkelaar duidelijk veel liefde heeft gestopt in het maken van het spel. Zo kom je regelmatig volledig in het Spaans, Frans of Engels geschreven boeken tegen die je zonder enige verplichting kunt gaan lezen, compleet met prachtige illustraties en andere tierlantijntjes. Ook handgeschreven aanwijzingen, gedetailleerde foto's en realistische landkaarten zijn allemaal aanwezig in het stadje Toledo, wat alles net dat tikkeltje interessanter maakt. Aan de andere kant missen vooral de personages een ziel, vooral doordat ze erg flauwtjes en zonder al teveel oog voor detail zijn vormgegeven. Grafisch is het spel sowieso geen absolute hoogvlieger, maar de ontwikkelaar had best wat meer karakter in de bewoners van het dorpje mogen stoppen.