Agon: The Lost Sword of Toledo | Gamer.nl

Spanje blijft eenpopulair land om je vakantie in door te brengen. Zon, zee, strand en natuurlijkde niet onknappe, lieflijke señorita's makenvan deze zuiderse bestemming de ideale plaats om alle drukte van je af te schudden.Diezelfde gemoedstoestand zal je ook bekruipen tijdens Agon: The Lost Sword ofToledo, een traditionele point and click-adventure die zich in een typischSpaans stadje afspeelt.  Agon: The Lost Sword of Toledo maakt deel uit van een grotergeheel. Ontwikkelaar Private Moon Studios bracht een jaar geleden het eerstedeel binnen de reeks uit en heeft volgens de geruchten plannen om er een langlopendeserie van te maken. Maak je echter geen zorgen, om met The Lost Sword of Toledoaan de slag te gaan is het geen absolute noodzaak dat je het voorgaande spel inhet achterhoofd hebt zitten. Af en toe grijpt het verhaal terug naar vroegeregebeurteni en, maar verder is het perfect mogelijk om alle opdrachten,raadsels en puzzels tot een goed einde te brengen. Het hele spel draait rond de Britse profe or enschattenjager Samuel Hunt die aankomt in het Spaanse stadje Toledo. Meteen hetzwembad induiken met een fri e sangria aan de kant hoort er echter niet bij,onze speurneus zal op zoek moeten gaan naar een mysterieus zwaard waar in hetstadje heel wat rond te doen is. Het artefact werd namelijk een tijdje voordatde Engelse profe or in Toledo aankwam gestolen en niemand weet precies wie deschuldige is. Natuurlijk is het aan de speler om de zoektocht van Samuel Huntin goede banen te leiden, en dat op geheel traditionele wijze.Agon: The Lost Sword of Toledo laat zich namelijk enkel doormiddel van de muis besturen waardoor het écht wijzen en klikken geblazen is. Kijkenddoor de ogen van Samuel Hunt is het mogelijk om de omgeving nader te bekijken, voorwerpente gebruiken en mensen aan te spreken. Wandelen doe je in dit spel niet, jeklikt je als het ware van de ene omgeving in de andere. De manier waarop jealles ontdekt is het best te vergelijken met kla iekers als Myst en Atlantis. Het resultaat hiervan is dat het spel niet bepaald dynamischof flitsend is. Agon: The Lost Sword of Toledo zit daarnaast nog eens vol metlange conversaties die, hoe intere ant ze soms ook mogen zijn, nietdoorgeklikt kunnen worden. Tel daarbij op dat je soms verplicht allegespreksonderwerpen moét aangeklikt hebben om verder te komen in het spel, enje voelt al aan dat vooral de bikkelharde fans van het genre tot het eindegeïntere eerd zullen blijven.Gelukkig heeft het spel ook sterke punten, waaronder de knapbedachte puzzels die je regelmatig moet oplo en. Deze raadsels gaan vaakopvallend diep, waardoor zelfs de meest doorwinterde aspirant-detectiveuiteindelijk de drang zal voelen om snel even wat tips op het internet te gaanopzoeken. Zowel je geheugen, je alertheid en zelfs je gehoor zullen op de proefgesteld worden wil je het volledige verhaal ontrafelen. Het is een heleopluchting dat Agon: The Lost Sword of Toledo op dit vlak geen steken laatvallen, dit soort point and click-games staan of vallen namelijk bij dekwaliteit van de aanwezige puzzels. Wat verder een vermelding verdient is dat de ontwikkelaarduidelijk veel liefde heeft gestopt in het maken van het spel. Zo kom jeregelmatig volledig in het Spaans, Frans of Engels geschreven boeken tegen dieje zonder enige verplichting kunt gaan lezen, compleet met prachtigeillustraties en andere tierlantijntjes. Ook handgeschreven aanwijzingen,gedetailleerde foto's en realistische landkaarten zijn allemaal aanwezig in hetstadje Toledo, wat alles net dat tikkeltje intere anter maakt. Aan de anderekant mi en vooral de personages een ziel, vooral doordat ze erg flauwtjes enzonder al teveel oog voor detail zijn vormgegeven. Grafisch is het spel sowiesogeen absolute hoogvlieger, maar de ontwikkelaar had best wat meer karakter inde bewoners van het dorpje mogen stoppen.