Adventures of Mana

Adventures of Mana (Vita)

Lekker ouderwets

Geschreven door Guan van Zoggel op

• Adventures of Mana slaagt in zijn doel om een 25 jaar oude Game Boy-titel relevant te maken voor gamers van nu. Ingetogen en trouw aan het origineel is het een lekkere ‘blast from the past’ om altijd op zak te hebben.
    Score: 70 Goed
    • Speelt lekker weg, veel ruimte tot verkenning, heerlijke soundtrack
    • Omslachtige menu’s, geen grafische ambities

Er wordt gezegd dat jrpg’s vroeger beter waren. Of dat ook zo is, laten we in het midden. Wel kunnen we iedereen die het daarmee eens is, of gewoon zin heeft in een echt klassieke jrpg, Adventures of Mana van harte aanbevelen.

Adventures of Mana is een remake van Mystic Quest, een actie-rpg die in 1993 verscheen voor Game Boy. Twee jaar eerder bracht Square de game uit in Noord-Amerika als Final Fantasy Adventure, dat duidelijk de oorsprong van de game weergeeft: het is spin-off van Final Fantasy, geïnspireerd door de gameplay van Zelda. Het succes van de game zorgde voor een serie, waarvan wij het sequel kennen als Secret of Mana. Dus vandaar: Adventures of Mana.

Adventures of Mana

Mana-dwarsbomen

In tegenstelling tot Sword of Mana, Square’s eerste poging uit 2004 om de game te herzien voor Game Boy Advance, houdt Adventures of Mana wel blindelings vast aan zijn bronmateriaal. Zo ook het verhaal, charmant door zijn eenvoud. Het naamloze hoofdpersonage ontsnapt uit gevangenschap en ontdekt wat de Dark Lord aan het bekokstoven is. Om de Mana-boom en daarmee de mensheid te redden, trekt hij door het Glaive-keizerrijk om die plannen te dwarsbomen.

Adventures of Mana speelt als een vroege Zelda-titel met meer nadruk op rpg-componenten. Je baant je een weg door hordes vijanden terwijl je gebieden verkent. Gaandeweg stuit je op geheime passages en grotten totdat je uitkomt bij een dorp dat je zocht. Met korte hints word je weer de wereld ingestuurd om je pad te vervolgen. Zoals het een game uit begin jaren ‘90 betaamt, is het soms onduidelijk waar je naartoe moet en zwerf je rond totdat je zelf de oplossing (en het probleem) vindt.

Adventures of Mana

Bomen hakken

Je bepaalt zelf de groei van je personage. Bij elk level dat je stijgt, heb je de keuze om jezelf verder te ontwikkelen als Warrior, Monk, Mage en Sage. Deze keuze bepaalt hoe je stats met ingang van dat level veranderen. In de praktijk maakt het niet zo heel veel uit; afgezien van een aantal bazen waarvoor je je gebruikelijke strategie moet aanpassen, biedt Adventures of Mana niet bijster veel weerstand in gevechten. De meeste HP verloren wij dan ook bij het opbotsen tegen ongunstig gespawnde vijanden bij het binnentreden van een nieuw scherm.

De uitdaging zit hem vooral in het verkennen van de wereld. Sommige wapens hebben namelijk een tweede functie. De ketting kun je tijdens gevechten gebruiken om op afstand schedels in te slaan, terwijl het ook dient als hookshot om jezelf over rivieren en ravijnen te slingeren. De bijl is een prijzig maar doeltreffend wapen waarmee je niet alleen vijanden, maar ook bomen omver kunt hakken. Op die manier ontdek je meer dan eens een geheime passage. Zo geeft Adventures of Mana, net zoals de Zelda’s van vroeger, je alle ruimte om de wereld te verkennen met nieuw gevonden wapens.

Adventures of Mana

Management

Dit betekent dat je regelmatig moet wisselen tussen wapens. Zoals de meeste Mana-titels maakt de game gebruik van cirkelachtige menu’s van waaruit je een wapen selecteert. Je selecteert één wapen en één voorwerp voor direct gebruik en kiest drie van deze om direct te kunnen wisselen. Zodra de game magische aanvallen introduceert, die ook gebruik maken van deze slots, moet je regelmatig het menu in om te wisselen. Ook pikhouweels en sleutels maken gebruik van deze vijf slots, waardoor je vaker dan lief het menu moet raadplegen om jezelf opnieuw uit te rusten.

Vrijwel alles in de game is een trouwe kopie van het origineel, maar ditmaal gepresenteerd in driedimensionale omgevingen en bijgestaan door een heerlijk gearrangeerde soundtrack. Van de kunstzinnige charme waar de Mana-serie om bekendstaat, ontbreekt echter elk spoor. Personages en bazen zijn kleurrijk en gedetailleerd, maar de algehele art direction is ontzettend rechttoe rechtaan. De dromerige sfeer van Secret of Mana haalt het bij lange na niet, maar dat maakt Adventures of Mana er zeker niet minder leuk op.

Adventures of Mana is verschenen voor iOS, Android en PlayStation Vita. Gamer.nl testte de game op PlayStation Vita.

G2A verplicht verificatie voor key-verkopers Starbound verlaat Early Access op 22 juli
0