Je moet als indie-ontwikkelaar met beperkt marketingbudget iets doen om op te vallen. En om heel eerlijk te zijn: de screenshots of zelfs bewegende beelden van AaaaaAAaaaAAAAaaAAAAaAAAAA!!! – A Reckless Disregard for Gravity doen dat niet. Het oogt allemaal wat oubollig, die nietszeggende vierkante blokken met middelmatige texturen, de kakofonie van kleur die ongetwijfeld probeert wat van de sfeer van The Fifth Element over te brengen. Het slaagt er echter niet in om een geloofwaardige wereld neer te zetten. Gelukkig hebben de mensen van Dejobaan wat anders gevonden om mee op te vallen. Want anders hadden we toch bijna deze bijzonder leuke arcadegame over het hoofd gezien.

Aaaaa!, zoals we het spel ook mogen noemen, is geïnspireerd op basejumpen. Alleen spring je nu niet van een lullig flatgebouw, maar van gigantische hoogte langs tientallen zwevende obstakels. Het realisme is ver te zoeken, maar het geeft de makers wel de vrijheid om de tachtig stellages waar je langsop mag springen, zo gek mogelijk te maken. Aan het eind van de rit mag je je parachute uitklappen om veilig, het liefst binnen de rode cirkel, te landen.

Heelhuids beneden komen is niet zozeer de kunst. Je kunt prima de gebouwen ontwijken en aan het eind je parachute uitklappen, maar het levert je niets om. Punten, die heb je nodig. Want hoe meer punten je behaalt, hoe meer sterren je verdient, wat weer teeth oplevert om nieuwe levels mee vrij te spelen. En de manier waarop die punten behaald worden, daarin schuilt de kracht van Aaaaa!

Kusjes en knuffels

Punten behaal je door risico's te nemen. Door dicht langs voorwerpen te vallen, verdien je hugs. Elke seconde worden er honderd knuffeltjes bijgeschreven op je puntenrekening. Elke keer dat je voor het eerst dicht in de buurt van een bepaald voorwerp komt, verdien je een kiss. Een kusje is duizend punten waard. Mensen met enige visie voor spelmechaniek weten waar het om draait: het maximaliseren van je punten door de juiste balans te vinden tussen kusjes en knuffels. Zijn er veel (kleine) obstakels dicht bij elkaar, dan is het zaak er zoveel mogelijk te kussen. Knuffels zijn lucratiever wanneer er maar een paar (grote) obstakels zijn. Door daar in de buurt te blijven verdien je meer dan door je tijd te verspillen aan door het luchtledige vliegen.

Om het allemaal wat complexer te maken, zijn er ook nog score plates, die simpelweg de hoeveelheid punten oplevert die erop staan. Vergeleken met de kisses leveren ze weinig op, maar vaak wijzen ze wel een lucratieve route aan, waardoor het verstandig is er zoveel mogelijk mee te pikken, omdat je dan onderweg vanzelf de nodige kusjes oppikt. Her en der staat ook publiek opgesteld, in twee soorten: zij die jou cool vinden, en zij die denken: daar komt weer een oelewapper omlaag gesprongen. De eerste geef je de duim, de tweede de middelvinger. Alleen met het goede gebaar verdien je punten. Verder zijn er nog gebouwen die je met graffiti mag bespuiten en trampolines die je weer omhoog laten schieten. Genoeg dus om de val gevarieerd te houden.

In het begin gaat het er in Aaaaa! nog relatief rustig aan toe, maar naarmate het spel vordert worden de uitdagingen steeds extremer en zul je als een gek tussen de obstakels door moeten manoeuvreren om hoge scores te halen. Het speltempo neemt langzaam toe en de goede routes worden steeds ingewikkelder. De adrenalinekicks die Aaaaa! met zich meebrengt worden steeds frequenter, de piepjes en bliepjes van de kusjes en knuffels werken als de perfecte stimulans. Om de hoogste scores te halen, zul je continu je route moeten evalueren, moeten kijken waar eventueel nog meer punten te halen zijn.

AaaaaAAaaaAAAAaaAAAAaAAAAA!!!

Meditatie

Buiten dat Aaaaa! gewoon een heerlijk spel is om te spelen, krijgt het ook veel sympathie door de humor en de zelfrelativering die erin is gestopt. De makers weten dondersgoed dat hun spelwereld nergens op slaat. Het spel zit vol rare teksten, vreemde opties, rare stemmetjes en zelfs meditatiemomenten. Het hoofdmenu ziet er raar uit en het duurt even voordat je de structuur door hebt. De basisvormen die worden gebruikt, getuigen niet van enige talent voor 3D-modeleren. Maar het maakt niet uit, Aaaaa! weet het van zichzelf en haalt er zijn voordeel uit. 

Aaaaa! kent wel wat kleine minpuntjes, die op zich zijn te vergeven. Zo ontbreken online leaderboards en is het vervelend dat je tijdens het vallen niet kunt zien welke score je hebt en hoeveel sterren die waard is. Dat zou het makkelijker maken in te schatten of je goed bezig bent of niet, nu zie je alleen het aantal kusjes en knuffels. Ook mag het gevoel van snelheid wel ietsje omhoog, waardoor je echt het gevoel hebt bovenmenselijk te presteren, en kan het net wat stijlvoller. Maar dat is niet zozeer een minpunt, als wel hoopgevend dat een eventueel vervolg nog beter kan worden.