A Golden Wake - Een uniek avontuur | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Zonder het van de daken te schreeuwen draagt uitgever Wadjet Eye Games de afgelopen jaren een belangrijk steentje bij aan de heropleving van de kla ieke point-and-click adventure. Het resultaat is een reeks van unieke titels zoals Joshua Nuernburger’s Gemini Rue en Resonance van XIII Games. Stuk voor stuk spellen waarbij ouderwetse grove pixels gecombineerd worden met een sterk verhaal en sprekende setting. De nieuwste telg die de uitgever aan zijn portfolio heeft toegevoegd is A Golden Wake.

Florida’s vastgoedhau e

Het verhaal speelt zich af in een vrij onbekende periode en setting. Een die niet te vinden is in de doorsnee geschiedenisboeken en daarom juist zo intere ant: kort na de Eerste Wereldoorlog, wanneer de vastgoedmarkt in de Amerikaanse staat Florida een gigantische groei beleeft en waardoor er flink geïnvesteerd wordt in grond, infrastructuur, hotels en woningen. Daarbij zijn ook grote stukken moeras van de Everglades drooggelegd en zelfs kunstmatige eilanden voor de kust opgespoten. Een periode die voor een bijzondere sfeer zorgt.

A Golden Wake

A Golden Wake begint om precies te zijn in 1921, waar je als Alfie Banks speelt. Banks is een jongeman die bij een van hoogst aangeschreven vastgoedbedrijven, opgericht door zijn eigen vader, in New York werkt. In de grote stad beleeft men echter zware tijden bij het bedrijf en door een vervelende omloop van omstandigheden komt Alfie op straat te staan. In de krant leest hij over de explosieve groei in Florida en direct vertrekt hij met een koffer vol ambities en dollartekens in zijn ogen naar dit beloofde land. Het beloofde land dat een tikkende tijdbom blijkt. De geschiedenis leert namelijk dat de vastgoedbel in 1925 barst met alle bijhorende gevolgen. In het spel krijg je juist met die gevolgen te maken.

Banks’ verhaal neemt je in vier hoofdstukken mee van eind 1921 naar 1935 en springt bij ieder deel een aantal jaar vooruit. Deze tijd prongen zorgen er voor dat het verhaal soms lichtelijk onsamenhangend aanvoelt, omdat je ook geen invloed hebt op de gebeurteni en hiertu en. Het grootste gedeelte van A Golden Wake speelt zich af rond echte personen, gebeurteni en en locaties. De belangrijkste hiervan is het stadje Coral Gables, een samenleving die tot in de puntjes is ontworpen, met drachtige gebouwen in Spaans-koloniale stijl, door vastgoedmagnaat George Merrick. Naast Merrick kom je ook in aanraking met een tal andere intere ante historisch correcte personages: van bekende acteurs tot beruchte criminelen. Dit, gepaard met heerlijk typerende jazzmuziek en prima voice acting, zorgt ervoor dat deze onbekende periode perfect tot leven komt.

A Golden Wake

Puzzelgemak

Terwijl je deze tijd ontdekt word je vooral beziggehouden met veel opdrachten waarbij je bepaalde voorwerpen op het juiste moment moet gebruiken. Deze ‘puzzels’ zijn vaak heel logisch en vereisen weinig denkwerk. Dit komt met name doordat in de gevoerde gesprekken vrijwel alle hints duidelijk worden benoemd. Ook het toevoegen van enkele actievolle mini-games, waarbij je bijvoorbeeld een auto en een vliegtuig synchroon moet laten voortbewegen, werkt niet goed. Vaak lijkt het meer een kwestie van geluk dan kunde om deze puzzels door te komen.

Intere anter zijn de puzzels die plaatsvinden in gesprekken, waarbij je goed moet opletten om zwakke eigenschappen van een persoon te ontdekken. Dit is gekoppeld aan je instinct als vastgoedverkoper, waar je precies moet weten hoe je een potentiële klant moet binnenhalen. Vervolgens dien je door de juiste zin te kiezen hierop in te spelen. Lukt dat je niet, dan moet je vaak een andere puzzel oplo en om verder te komen. Dit zorgt ervoor dat je geïntere eerd en actief met personages dialogen aangaat, iets wat vaak in andere adventure-spellen ontbreekt.

A Golden Wake

De nadruk komt hierdoor in A Golden Wake echter wel heel erg te liggen op het verhaal en de setting. Het spel an sich wordt hierdoor nooit spannend, maar lijkt meer een mooie vertelling van een intere ante periode in de jaren ‘20. Neem je het ontbreken van uitdaging en intere ante puzzels voor lief, dan biedt A Golden Wake een intere ant avontuur en een kijkje in een unieke periode.

A Golden Wake is voor 14,99 euro verkrijgbaar op Steam voor pc, Mac en Linux.