Het boek Around the World in 80 Days van Jules Verne is diverse keren verfilmd maar nooit eerder opnieuw uitgevonden zoals in 80 Days. We schrijven nog steeds het jaar 1872, doch dit keer vanuit een alternatieve geschiedenis. Nieuwe uitvindingen gebaseerd op stoomaandrijving sieren in 80 Days land, zee en lucht, wat een boeiende nieuwe draai geeft aan het verhaal. Het is grappig als je bedenkt dat Verne voornamelijk sciencefiction schreef en een uitzondering maakte voor Around the World in 80 Days. Dat boek was een avonturenroman maar krijgt van ontwikkelaar Inkle 141 jaar later een scifi-sausje overgegoten.

De kern van het verhaal blijft hetzelfde: dandy kosmopoliet Phileas Fogg heeft een weddenschap om de wereld in 80 dagen te bereizen. Zijn knecht Passepartout helpt hem daarbij en als speler maak je alle beslissingen namens Foggs Franse kameraad. Je pakt per reis de koffers in, regelt hotels, praat met de lokale bevolking en ontdekt zo nieuwe en geheime routes die je vooruit brengen. Daarbij schakelt 80 Days tussen jouw keuzes op de pagina’s en een interactieve wereldbol à la Google Earth, wat het idee van een wervelende wereldreis versterkt.

80 Days iOS 80 Days iOS

Ik ga op reis en neem mee...

Juist de knecht vervult in dit verhaal de heldenrol, want Phileas Fogg mompelt hier en daar wat op de achtergrond en maakt geen beslissingen. Als Passepartout draag je zorg voor alle aspecten van de reis, van onzinnige wissewasjes tot de gehele financiële administratie. Dat begint allemaal in het appartement van Fogg, waar de koffer voor het eerst wordt ingepakt. Neem je het jachtgeweer of kies je een comfortabel Engels jasje voor de reis naar Parijs? De kofferindeling is bepalend voor het comfort tijdens de reis, wat weer effect heeft op de gezondheid van Fogg. Tijdens de tocht – en vooral in bepaalde streken – ondervind je de waarde van een lekker zittende broek of ontdek je juist het nut van een setje simpele dobbelstenen.

Per object lees je de waarde ervan in verschillende delen van de wereld, al wordt het niet bij alle voorwerpen vermeld. Een schijnbaar goedkoop kleinood kan bijvoorbeeld zomaar je portemonnee redden als het populair is in een bepaalde streek. Dat terwijl het misschien kostbare ruimte inneemt in de koffer(s) en de trip daardoor vertraagt. Het indelen van een koffer als strategisch element is origineel en een van de unieke spelonderdelen in 80 Days.

80 Days iOS 80 Days iOS

Knecht schopt het ver

Passepartout vertelt het verhaal alsof het memoires betreffen. Daarbij fungeren zijn twijfels, angsten en mijmeringen als bakens bij het navigeren door een stad of over de kaart. In de 150 steden zijn tal van vertakkingen mogelijk en soms moet je risico’s nemen. Het aantikken van een gedachte als “dit lijkt me niet het juiste type mens om mee te converseren” leidt dan ook dikwijls tot de leukste ontdekkingen. Bepaalde ervaringen maak je niet mee als je geen risico’s neemt, zo ontdek je de snelste vaarroutes tijdens een avondje drinken met zeelieden.

Per stad zijn tal van keuzes beschikbaar tijdens het exploreren, handel drijven of wachten op een vervoermiddel naar een nieuwe plaats. Daarnaast is het vanuit elke locatie mogelijk om nieuwe fondsen aan te vragen, die je hard nodig hebt om de reis voort te zetten. Ook is het belangrijk om een balans te vinden tussen extra betalingen voor snel reizen (inclusief het omkopen van stuurlui) en het wachten op passender of goedkoper vervoer. Dan zijn er nog de ziektes waar anno 1872 geen middeltjes tegen bestonden, wat dagenlang uitzieken als gevolg heeft. Na de eerste voltooide wereldreis leer je in ieder geval een belangrijke les: 80 dagen zijn zo voorbij.

De vele reisroutes, een verhaal op maat en originele gameplay maken van 80 Days een indrukwekkende interactieve vertelling die spelers lang zal bijblijven. Ontwikkelaar Inkle deed met de Sorcery!-reeks het Choose Your Own Adventure-genre herleven en zet ook met 80 Days een unieke, maakbare ervaring neer.

80 Days is nu beschikbaar op iOS voor 4,49 euro, een Android-versie staat op de planning.