80 dagen (NL) | Gamer.nl

Het is alweer bijna het einde van het jaar en dan ga je toch langzaamaan stilletjes terugblikken op de games die we het afgelopen jaar hebben gezien en gespeeld. Ik moet zeggen, 2005 was voor mij een mooi jaar wat games betreft. Ik heb al heel wat toppers de revue zien pa eren op mijn computertje en consoles en ook voor volgend jaar zie ik het helemaal weer zitten. Toch is er op de valreep toch nog een game binnengekomen welke niet bepaald een succes genoemd kan (en mag!) worden. Het was een spelletje waarvan ik dacht, dit meen je niet, dit kan je überhaupt toch niet uitbrengen? Welnu, 80 dagen was zo’n game…

“Een geweldige avonturenreis om de wereld in 80 dagen", dit schreeuwt de achterkant van de hoes welke ik tijdens het installeren van de game aandachtig bekijk. 80 dagen is gebaseerd op het boek van Jules Verne en geeft je de mogelijkheid om als een of andere dude genaamd Oliver Lavierhart in 80 dagen om de wereld te reizen. Jules Verne was een intere ant persoon en heeft zeker zijn stempel gedrukt op de hedendaagse fictie. Helaas kun je dat niet bepaald zeggen van 80 dagen, de gelijknamige game van het wereldberoemde verhaal van de Franse schrijver.

Eerlijk is eerlijk mensen, ik zal er geen doekjes om winden en zal gelijk maar met de spreekwoordelijke deur in het huis vallen, 80 dagen is gewoon een brakke game. Het begint allemaal al tijdens het lezen van de handleiding. De installatie duurde lang, dus waarom alvast niet een beetje inlezen dacht ik zo. Daar begon de ellende al. Men heeft namelijk geprobeerd al het Engels wat in de game voorkomt te vertalen naar het Nederlands. Op zich geen probleem, ware het niet dat dit ontzettend slecht gedaan is. Grappen komen niet over of ze zijn zeer misplaatst en waar men niet uitkwam tijdens het vertalen, is er voor gekozen om dit gewoon in het Engels te laten! Ach ja, zoals je wel begrijpt was de eerste impre ie niet al te best, maar goed, wie weet is de game beter, toch?

Nou, mooi niet dus. De beste heren en dames van Frogwares, ontwikkelaar van 80 dagen vonden het namelijk nodig om Comic Sans MS als lettertype te gaan gebruiken voor deze game. Comic fucking sans! Kijk, als een basi choolscholier dat lettertype gaat gebruiken is nog tot daar aan toe. Maar als je tandartsen, dokters, chirurgen of ontwikkelaars tegenkomt die dit lettertype gaan toepa en in advertenties, of in dit geval een computergame, dan neem ik je al niet meer serieus. Ook in 80 dagen kom het gewoon ronduit lachwekkend over, maar niet op de manier zoals de makers dat bedoelden. Tot overmaat van ramp pasten veel van de vertalingen niet in de knopjes. Om te huilen gewoon dat dit goedgekeurd werd. Zaten de makers aan de drugs toen ze met deze game bezig waren?! Werkelijk waar mijn beste lezers, er is wederom een dieptepunt in de game-industry bereikt!

Eenmaal van de schrik bekomen besloot ik eventjes een spelletje te starten. Er moet immers een review gepend worden, nietwaar? Helaas kun je niet echt spreken van ‘eventjes’. Voor een game als dit met niet bepaald ogenstrelende next-gen graphics duurde het verdomd lang eer we van start konden gaan. Om het nog erger te maken hebben de makers besloten om je te verwennen met een heerlijk misplaatst achtergrondliedje, muziek die je eerder zou verwachten in één of andere lift in een karig warenhuis of tijdens een telefoongesprek, waar je eens lekker in de wachtrij geschopt wordt. In ieder geval niet op een avontuurlijke reis om de wereld! Bah.

Oplettende lezers zullen mi chien denken dat dit een Tomb Raider-achtige game voor moet stellen, afgaande op de screenshots. Wel, niets is minder waar. Ondanks het uiterlijk speelt 80 Dagen wel als een 3D-adventure, die op het eerste gezicht best aardig over komt. Helaas gaat het al snel fout wanneer je in ziet dat elk personage dezelfde twee dialogen spreekt, allemaal op elkaar lijken en de besturing niet je-van-het is, wat toch wel belangrijk is voor het goed voltooien van een dergelijk avonturenspel. Je personage (Oliver genaamd) loopt nogal hakkerig van de ene naar de andere locatie, springen gaat niet bepaald vloeiend, al met al word ik er niet vrolijk van. Op een gegeven moment stond ik zelfs te koken van irritatie toen bleek dat ik vast kwam te zitten tijdens twee kisten en er niet meer uit kon komen. Een naar clipping-probleempje mensen, wat alleen verholpen kon worden door weer naar het menu te gaan en opnieuw een game te starten. En wat kregen we daar weer te horen? Juist, dat achtergrondliedje. Argh!

Tja, wat kan ik verder dan nog over dit wanproduct zeggen? De ene na de andere slechte indrukken volgden elkaar op. Taalfouten, slechte humor of een poging tot, brakke besturing, slecht ingesproken teksten, meer clipping problemen, noem het maar op en je komt het terug in 80 dagen. Al met al komt het er op neer dat de makers de game in 80 dagen hebben ontwikkeld, vandaar de titel waarschijnlijk. De voice-actors hebben vermoedelijk 80 uur gehad om alles in te spreken. En ik? Ik kwam al na 80 seconden erachter dat ondanks alle vette games van het jaar, er nog steeds teveel poep uitgebracht wordt. Poep zoals 80 dagen. Jules Verne zou zich draaien in zijn graf en waarschijnlijk zal hij het eens zijn met deze review. Hoe durven de makers overigens in godsnaam te beweren dat Verne ‘himself’ deze game zou waarderen? Ik durf namelijk te wedden dat de beste man er geen problemen mee zou hebben als ik dit misbaksel van een spel ritueel zou verbranden tijdens Kerst. Sterker nog, ik ga dat maar doen ook.

Is er dan geen enkel positief puntje te melden over 80 dagen? Ach, ik heb weer eventjes smakelijk gelachen, dat dan weer wel. Natuurlijk is het onvermijdelijke cliché over onderzetters weer van toepa ing en kun je de handleiding goed gebruiken voor in de open haard. Als laatste wil ik nog even opmerken dat Monty Python in de handleiding genoemd wordt. Dit jolige Britse team van grappenmakers was namelijk de inspiratie als het gaat om grappen voor de ontwikkelaars van 80 dagen. Welnu, ze komen nog geen 80 eeuwen in de buurt van de genialiteit van het eerder genoemde Monty Python. Vermijden dit gedrocht van een game, dat is wat ik je zeg!

Oh, en als je deze game toch nog onder de kerstboom hebt gevonden, ik heb het oprecht met je te doen. Vrolijk kerstfeest iedereen!