De kredietcrisis slaat hard om zich heen in de auto-industrie en als gevolg hiervan werd zelfs de Hummer aan de kant gezet door General Motors. Dat de game 4x4 Hummer dan toch nog uit wordt gebracht zal voor de fans van de uit de kluiten gewassen SUV een kleine troost zijn. Voor ons is het echter een schrale bedoeling.

4x4 Hummer is een off-road racingervaring met in de hoofdrol de Hummer Een legervoertuig van origine die furore maakte in de eerste Golfoorlog en vervolgens zijn weg vond naar Hollywood en de rijke supersterren. Naast de Hummer worden de bijrollen in de game vertolkt door andere wagens uit de stal van General Motors. Uiteraard zijn dit allemaal pick-up trucks en SUV's.

Een opvallende keuze van de makers is het feit dat je het spel letterlijk zonder auto begint. Je kunt kiezen uit een enkele race of kampioenschap, maar voor beide zul je eerst een auto moeten kopen. Er is dus geen mogelijkheid om even uit te proberen met welke auto je het liefst door de modder ploegt. Omdat een tweede of derde auto kopen flink in de papieren loopt, is de kans dat je alle wagens uit de game minstens één keer kunt besturen erg klein.

Een andere, belangrijke keuze is die van de manier waarop je het spel wilt spelen, oftewel: arcade of simulatie. Speel je in Arcade dan is de wagen bijzonder eenvoudig te besturen en heeft eventuele schade geen gevolgen voor de besturing. Ga je liever hardcore en speel je in simulatiemodus dan kan een klein beetje schade al voor een vroegtijdig einde zorgen. Hier lijkt het dan ook of de auto met betonblokken is verzwaard. Hoewel het altijd een uitdaging is om in simulatie te spelen, wordt 4x4 Hummer in deze modus wel erg lastig. Wanneer je voorbumper teveel beschadigd is, kan de kunstmatige intelligentie al besluiten dat jouw auto niet meer verder kan. En schade aan je voorbumper is wel het minste van je zorgen.

Bovendien lijkt de auto, in beide modi, bijzonder veel van stuiteren te houden. Nu hebben we geen ervaring met Hummers die over hobbelige wegen in Kazachstan rijden, maar het is haast niet voor te stellen dat een wagen van ongeveer drie ton met twee wielen door de bocht heen kan stuiteren. Ook op de grote, ronde stenen in de stoffige Nevada woestijn hebben de wagens soms meer weg van een pogostick dan van een SUV. Het enige waar de auto nog redelijk op reageert, is de keuze tussen low gear, RWD, 4WD en het gebruik van de koppeling. Vooral in de simulatiemodus zul je veelvuldig gebruik maken van deze opties.

Ondanks de wat vreemde wegligging van de wagen is het wel erg geinig om met een zware SUV door een onherbergzaam gebied te ploeteren. Van de al eerder genoemde woestijn van Nevada en de toendra van Kazachstan tot de ijzige vlaktes van IJsland en de zandduinen van Egypte. De parkoersen zitten goed in elkaar en hebben soms erg uitdagende hindernissen. Om een beetje variatie in het spel te stoppen, krijg je zes verschillende racetypes voorgeschoteld, die allemaal op een andere manier gebruik maken van de omgeving. Bij Sprint moet je gewoon zo hard mogelijk naar de finish rijden en zijn de uitgestippelde routes redelijk vlak en eenvoudig te volgen. Bij Oriëntering moet je binnen een bepaalde tijd een aantal punten op de kaart bereiken en zul je juist op de meest onbegaanbare plekken terecht komen.

Het lastigste onderdeel blijft echter Trial, omdat je in dit onderdeel een vooraf bepaalde route moet volgen die afgezet is met lint. Tijd is geen factor, maar raak je het lint aan, rijd je de verkeerde kant op of sta je te lang stil, dan krijg je direct strafpunten. En degene met de minste strafpunten wint het onderdeel. Er kleven echter twee hele grote nadelen aan dit onderdeel. Het al eerder genoemde vreemde gedrag van de auto én de ontzettend slechte physics. Het kan zomaar gebeuren dat je een stukje lint aanraakt (met een snelheid van vijf kilometer per uur) dat vervolgens een stuk of vier paaltjes uit de grond trekt. Daarnaast lijken de paaltjes soms om te vallen zonder hulp van je auto. Hierdoor wordt het bijzonder lastig om het traject zonder strafpunten af te leggen, terwijl de computergestuurde tegenstander slechts een handvol, kleine foutjes maakt.

Diezelfde tegenstander heeft in een sprintrace echter het IQ van een autoband, want ze wijken absoluut niet af van hun racelijn. Bovendien laten ze zich gewillig van de weg af duwen. Liggen ze een straatlengte voor, dan nog kun je er vanuit gaan dat ze na een halve ronde ergens een afgrond inrijden en doodleuk achter in het deelnemersveld terugkeren. De gebrekkige programmeerkunsten van de makers komen ook bovendrijven door de veelvuldig aanwezige pop-up, belabberde watereffecten en laadtijden die te lang zijn voor een spel van dit kaliber.