42 Spel Klassiekers | Gamer.nl

De meeste gamers zullen dit mi chien niet meer weten, maar er wasooit een tijd dat mensen geen games speelden zoals wij die kennen. Indie roemruchte tijd moest men zich vermaken met zogenaamde 'kaarten','borden', 'pionnen' en 'dobbelstenen'. Het was een hele andere tijd dannu, zonder computers. Uit die tijd zijn vele kla iekers voortgekomen,net als nu met videogames. Nintendo besloot om het gros van dezekla iekers te compileren in één game voor de Nintendo DS.Kersverse ontwikkelaar Agenda werd ingezet om deze compilatie teontwikkelen, welke bestaat uit 18 verschillende kaartspelen (opgedeeldin drie niveau's van complexiteit), 12 bordspelen (opgedeeld in tweeniveau's), 5 actiegames (darten, biljarten, bowlen), 3 singleplayerspelen (patience, mahjong) en 4 overige spelen (domino). Dat maakt eentotale hoeveelheid van maarliefst 42 spelen. Meer dan genoeg keus vooriedereen, zelfs als niet alles je evenveel aanspreekt. Je zultoverigens enkele ervan eerst moeten vrijspelen via een apartespelmodus. Het is de bedoeling dat je voor ieder vrij te spelen speldrie stamps haalt. Als je een spel wint, krijg je meteen drie stamps.Je kunt ze echter ook vrij spelen door te verliezen. Want zelfs voorelke verloren partij ontvang je één stamp. Echt lang en moeilijk is ditvrijspelen dus niet. Het voelt zelfs een beetje overbodig aan.

Even een greep uit de compilatie van spelen:

MemoryKwartetZwartepieten

BlackjackHartenjagenSchoppen

BridgeTexas Hold 'EmDammenReversiHalma

Mens Erger je NietQuattro

StrategoSchakenBackgammonShogiZeeslagDartenBiljartBowlenMahjongPatience

Er is een redelijke kans dat je als rasechte gamer niet zoveel kaasgegeten hebt van al die ouderwetse spelen. Gelukkig is Agenda zo aardiggeweest om voor ieder spel een uitleg van de spelregels in decompilatie te verwerken. Afhankelijk van het spel kan dit redelijk watleeswerk vereisen en mi chien was het prettiger geweest om de werkingvan ieder spel via een demonstratiefilmpje te visualiseren. Maargoed,je moet er maar even wat voor over hebben als je deze kla iekers goedwilt kunnen spelen.

De besturing is in ieder geval heerlijk simpel. Vroeger speelde je aldie spelen met je handen. Die handen zijn nu vervangen door de stylusen het touchscreen van de Nintendo DS. Daar hoef je dus niet al te langover na te denken. Je zult vaak langer moeten wennen aan de interface,die bij bepaalde spelen wat aan de complexe kant kan zijn met veelinformatie tegelijk in beeld. Oefening baart gelukkig kunst en als jeelk spel eventjes gespeeld hebt, dan zul je al snel door hebben watalles in beeld nou in houdt.

Zoals je enkele alinea's terug al kon lezen, bevat deze compilatieslechts een drietal singleplayer spelen. Vroeger draaide het namelijkallemaal om gezelschap, waardoor de meeste spelen voor meerdere spelersontworpen werden. Je kunt zonder probleem tegen één of meercomputertegenstanders van verschillende niveau's spelen en er is zelfseen Mi ion-mode ingebouwd die een dertigtal uitdagingen bevat. Toch ishet uiteindelijk vele malen leuker om het tegen andere menselijketegenstanders op te nemen, net als vroeger! Agenda had dit ook maar alte goed door en dus kun je het met maximaal acht spelers tegen elkaaropnemen, afhankelijk van het gespeelde spel.

Dit niet alleen via een lokaal netwerk, maar ook online. Je hoeft dusvrijwel nooit om spelers verlegen te zitten. Bovendien kun je via eeningebouwde Pictochat functie zonder problemen met elkaar chattentijdens het spelen. Het is wel een beetje jammer dat de compilatie geenvoice-chat bevat, aangezien dit aan veel spelen een leuk psychologischelement had toe kunnen voegen. Ach, aan de andere kant is het wel weererg mooi dat al je statistieken bijgehouden worden. Al je gewonnen enverloren partijen per spel onder andere. Het is dan wel zaak dat je eenbeetje goed presteert, anders laat je natuurlijk nooit een goede eersteindruk achter.

Al met al is 42 Spel Kla iekers een uitstekende compilatie. Het grosvan de spelen zijn natuurlijk online gratis te spelen, of voor een zeerlage budgetprijs in de winkel op de kop te tikken. Het is echter dekwaliteit en compleetheid van deze gehele compilatie wat de aanschafrechtvaardigd. Dankzij de mogelijkheden van de Nintendo DS is elk spelheel snel en zeer intuïtief te bedienen en kun je de compilatie echtoveral mee naartoe nemen en spelen. Bovendien zijn uitgebreidemultiplayer-features en statistieken ingebouwd. Qua pure gameplay kunje natuurlijk sowieso niet verkeerd gaan met zo'n compilatie, want indat aspect hebben al deze spelen zich al jarenlang bewezen. Een stuklanger dan welke videogame dan ook. Daar zullen jullie gamers nog welachter komen.