Codemasters heeft ondertu en een hoop ervaring op het gebied van realistische race games. Zo hebben ze de Colin McRae Rally en TOCA serie op hun naam staan. Maar ditmaal besloten ze een andere weg in te slaan met 1nsane.

1nsane is namelijk een off-road race game. Ditmaal stap je dus niet in de meest gedetailleerde Ford's, Opel's of Volvo's, maar in jeeps en andere off-road voertuigen. Veel concurrentie heeft deze game momenteel niet, alleen het al weer gedateerde Monster Truck Madne van onze grote vrienden bij Microsoft.

De game

Na een spetterend intro filmpje volgt een aardig vormgegeven menuutje. Hierin kunnen we kiezen uit onder andere de single player en de multiplayer optie. Het single player menuutje is weer onder verdeeld in championship, single race en de practice mode.

In deze drie opties kun je kiezen uit verschillende game modes. Dit zijn de:

Jamboree: hierbij is het de bedoeling om onder een aantal checkpoints door te rijden. De speler die het eerste dit aantal gehaald heeft, heeft de race gewonnen. Maar je mag niet elke willekeurige checkpoint doorrijden. Je moet de kaart en een pijl volgen die naar de juiste checkpoint wijzen. Zodra je die gehad hebt, kunnen de andere (computergestuurde) spelers niet meer door deze checkpoint, een volgend checkpoint licht dan weer op. Return the Flag: zoek de vlag, en breng deze terug naar een bepaald punt. De tegenstanders kunnen deze vlag van je afpakken door tegen de achterkant van je voertuig aan te ro en. Degene die het aantal, van tevoren ingestelde, vlaggen terugbrengt heeft gewonnen. Gate Hunt: alle checkpoints zijn actief. Zodra je door de checkpoint rijdt wordt deze inactief en krijg jij er een punt bij. Als alle checkpoints inactief zijn dan heeft degene met het meeste aantal punten gewonnen. Pathfinder: deze mode lijkt erg op de voorgaande, alleen moet iedereen nu door alle checkpoints gereden zijn. Degene die ze het eerst allemaal gehad heeft is de winnaar. Capture the Flag: ook bij deze mode is één vlag aanwezig, die de spelers van elkaar af kunnen pakken. Door deze vlag bij je te houden verdien je elke seconde een punt. Als je nu ook nog eens door een actieve checkpoint heen rijdt krijg je ook nog eens extra bonuspunten. Deze checkpoint is dus iedere keer maar één checkpoint die veranderd zodra je er onderdoor gereden bent. Dus je kunt niet bij elke willekeurige checkpoint punten verdienen. Destruction Zone: Dit is de king of the hill mode, bekend uit een aantal first person shooters. Voor elke seconde die je in een bepaald gebied verblijft krijg je punten. Dit puntenaantal kan je dan weer verhogen door tegen je tegenstanders aan te botsen. Er zijn zelf roll-over bonu en te verdienen. Jammer dat de Mercedes A-kla e niet in de game verwerkt is . Ook hier moet je een bepaald aantal punten halen om te winnen.Off-road race: de welbekende checkpoints race. Je volgt wel iedere keer dezelfde rondes, maar niet over een weg heen. Je moet alle checkpoints gehad hebben om een ronde te voltooien. Wie het eerst het vereiste aantal rondes heeft gereden wint. Free Roam: de naam zegt het al, je mag doen wat je hier wilt. Je hebt geen last van tegenstanders en geen checkpoints. Hier kun je testen hoe de wegen aanvoelen, hoeveel schade je auto kan hebben en alles wat je maar wilt testen. Handig voor de eerste keer, maar deze mode is verder niet boeiend genoeg.