1000000. 100000000. 1000000. Ach, wat nodigt 10000000 uit om in deze recensie mede-eindredacteur Ron Vorstermans te vervelen. Hem 100000000 keer al die nulletjes laten tellen, kijken of hij wel echt secuur is. En dan hopen dat snel 100000001, 200000000 of hoe het vervolg ook mag heten, uitkomt.

100000000000000000

Enfin. Ron is waarschijnlijk afgehaakt, dus kan ik over tot de orde van de dag: 10000000 deed het afgelopen zomer goed op iOS en hetzelfde geldt voor de onlangs verschenen PC- en Mac-versie. De game is misschien wel interessanter dan inspirator Puzzle Quest, want in plaats van een eeuwigdurend verhaal en relatief langzame gevechten, zijn de potjes in 10000000 snel, doelgericht en intelligent.

De spelmechaniek is min of meer identiek: in een Bejeweled-variant probeer je een rij van drie of meer te krijgen door in een raster steeds een vakje te verschuiven. In plaats van sterretjes, vierkanten en rondjes bestaat het raster echter uit objecten als sleutels, zwaarden en schilden. De gemaakte combinatie bepaalt het spelverloop; boven het raster zie je een identiteitsloze held zich door een kerker worstelt en schatkisten, vijanden en wat al niet meer tegenkomt.

Het is dus niet alleen zaak een combinatie te maken. Aan sleutels heb je vrij weinig als een skelet op je in staat te beuken. Hoewel zeer toegankelijk, gaat hier veel hectiek mee gemoeid. Wacht je te lang, dan valt de held buiten beeld en is het game over. Word je een paar keer geraakt of kom je niet voorbij die ene schatkist, dan gebeurt hetzelfde. Je alleen hierop richten, is ook niet genoeg. Om echt verder te komen, is het ook zaak geld, hout en stenen te verzamelen, om na een potje vaardigheden en wapens vrij te spelen.

Hoeveel punten?

Het uiteindelijke doel is om in een potje 10000000 punten te halen, wat in eerste instantie echt onmogelijk lijkt. Je gaat af bij 20000 of wat punten, maar langzaamaan dienen zich multipliers, lucratieve zijmissies en sterkere vijanden aan. Ondanks dat de scores steeds hoger worden, blijven de potjes behapbaar, uitdagend en hectisch. Sterker nog, naarmate de variabelen toenemen, wordt 10000000 toffer. Nog steeds draait het om dat simpele puzzelprincipe van Bejeweled, maar tactisch inzicht en on-the-fly van aanpak wisselen, betaalt zich steeds meer uit.

De balans tussen progressie, uitdaging en toegankelijkheid is indrukwekkend, en juist daarom is het zo jammer dat de game relatief snel voorbij is. Na een uurtje of vier heb je de beoogde score gehaald en is het in principe einde oefening. Zeker voor de Windows- en Mac-versie hadden daar nog wel vier, vijf uur bij gemogen.

10000000 is zo’n spel dat je even oppakt wanneer je wacht tot dat vervelende gedeelte van De Wereld Draait Door voorbij is. Maar het is niet per se daardoor dat de iOS-versie interessant is. Dat komt meer doordat Bejeweled ontworpen lijkt om op een touchscreen te spelen. Tussen het swipen door selecteer je razendsnel die ene sleutel, zonder lastige bewegingen te moeten maken. Met een muis of touchpad gaat dit ook zonder problemen, alleen net een stukje trager en minder intuïtief. Beide versies zijn dus de moeite waard, maar als je de keuze hebt, is de keuze voor de mobiele variant snel gemaakt.