Zo stonden er Action Henk, Sumico en Lethal League die al op de markt zijn, maar ook techdemo’s van projectgroepen van NHTV of de HKU. In de ene zaal speelde je een hoofdstuk uit een point-and-click recherchespel en in de andere zaal bestuurde je een balletje door in een kussen te duwen. Ook Tribal & Error stond weer klaar bij studio Grotman. Wij gingen op onderzoek uit en selecteerden een aantal afwisselende projecten met grote beloften.

Lumini (Speelbaars)

Het licht terugbrengen naar een verduisterde wereld. Dat klinkt als een zware taak, al helemaal als je een klein visje bent. Gelukkig ben je niet alleen, want in Lumini verzamel je een hele school om je heen zodat de krachten gebundeld kunnen worden. Je zwemt door donkere grotten, diep onder water. Kleine lichtbolletjes verspreiden zich over de hele wereld en alleen het soort vis dat jij speelt kan deze meenemen naar speciale kristallen die er licht en energie uit halen. Door de kalme muziek (door audio-ontwerper Gijs Driesenaar) en soepele, sierlijke manier van zwemmen krijgt Lumini een rustige sfeer.

Het is een avonturenspel zonder heel veel actie. Af en toe vecht je wel tegen enge diepzeewezens, of maak je dat je weg komt voordat ze je pakken. Dat is meteen de reden dat Lumini opviel: het verandert met de tactieken van de speler. Ga je het gevecht aan? Dan vind je sterkere visjes. Maak je dat je wegkomt? Dan vind je snellere visjes. Hoewel de game in deze vorm nog wat primair is, zijn adaptieve spellen wel stroming om rekening mee te houden.

Lumini staat op Steam Greenlight.

Swords & Soldiers II (Ronimo Games)

Vlakbij de HKU-groep staat een meer gevestigde studio: Ronimo Games. Zij presenteren hier het vervolg op Swords & Soldiers. Redbeard de Viking is terug om samen met nieuwe bondgenoten te vechten tegen nieuwe vijanden in deze side scrolling stategiegame. Zoals we gewend zijn moet er goud verdiend worden om zwaardvechters en bijlgooiers te maken. Je bouwt torens ter verdediging en hakt aan de andere kant torens om, zodat de vijandelijke basis onbeschut is tegen aanvallen van jouw leger.

Maar in Swords & Soldiers II is er meer. Er zijn super-units (in de vorm van een stevige dame) die met speciale volksliederen het leger kracht bij zetten. Daarnaast zit er een mystiek randje aan het spel, nu je als een soort god bliksemschichten of helende stralen uit de hemel kunt laten vallen. Hierdoor raak je extra betrokken in de gevechten, die anders automatisch zouden voortduren. Al die mogelijkheden blijken lastig in een controller te stoppen en het vergt wat oefening om de game onder controle te krijgen. Gelukkig wordt het spel exclusief ontwikkeld voor de Wii U; het maakt de besturing ongetwijfeld een stuk makkelijker.

Swords and Soldiers 2

Jelly Reef (Game Oven)

Eerdere spellen van Game Oven lieten menig gamer zweten; Jelly Reef laat je smelten. Net zoals in Lumini beweeg je een groep waterwezens voort door tunnels diep in de zee. Maar dat is dan ook de enige overeenkomst. In Jelly Reef zijn er geen grote queesten of gevechten met kwaadaardige monsters. Het enige doel van de groep kwalletjes is ronddrijven, vermenigvuldigden en onderweg vriendelijke zeedieren helpen. Als speler bepaal je deze keer niet direct de bewegingen van de personages, maar van de elementen. Met je vinger bepaal je de stroomrichting van het water en daarmee de weg van de kwallen of planten en stenen.

In het prototype dat werd gepresenteerd was het zaak om gekleurde parels naar bijbehorende schelpen te brengen en onderwerk zee-egels te ontwijken. Deze rode draad was iets te dun voor de grote kaart waar op werd gespeeld, maar het gevoel kwam over. De besturing is goed geïmplementeerd, de sfeer is vrolijk en de kwallen zijn aandoenlijk. Game Oven belooft veel afwisselende interacties en interessante verhaallijnen van andere diepzeewezens en daarmee zal de zee goed gevuld zijn.

Jelly Reef

Voggel (RockItBit)

Vier studenten hebben samen de indiestudio RockItBit opgericht. Arjan Cordia, Bryan Dekker, Max Jansen, Robin van Lierop en Claudia Bronneberg werken samen aan Voggel, een multiplayergame die je het beste met drie van je vrienden op de bank kunt spelen. Dat bleek ook al toen we er op Indigo mee aan de slag gingen, want met z’n vieren hadden we meteen de grootste lol. Iedere speler bestuurt een vogel en verzamelt in arena’s eieren waar vervolgens weer kleinere vogels uitkomen. Zo vliegt er langzaam maar zeker een steeds grotere groep vogeltjes achter je aan.

Het wordt leuker, want er lijkt een flinke dosis Super Smash Bros. in de gameplay te zijn geïnjecteerd. Je kunt de vogels die je hebt verzameld namelijk gebruiken om andere spelers uit te schakelen. Elke vogel heeft weer andere moves. Om het af te maken hebben de arena’s ook verschillende elementen die een twist aan het gevecht geven. Zo bevat een level dat wij speelden een windmolen, die invloed heeft op de vliegbaan van je vogel. Kom niet te dichtbij, want voordat je het weet krijg je een klap van de molen.

Voggel

Black Feather Forest (Hedgefield)

Dat je niet overal een heel team voor nodig hebt, bewijst Tim Hengeveld. Eerder experimenteerde hij met dialoogsystemen voor avonturengames en illustreerde hij spellen van Game Oven. Met een hoop doorzettingsvermogen, tijd en moeite begon hij, onder de Engelse variant van zijn achternaam, in zijn eentje aan Black Feather Forest. Op Indigo presenteerde Hengeveld het eerste hoofdstuk van het detectivespel waarin zijn verschillende achtgronden bijeenkomen.

Je speelt een documentairemaker die met haar cameraman in een dunbevolkt gebied in Canada onderzoek doet naar merkwaardige verdwijningen. Tijdens de speurtocht kom je verschillende mensen tegen, waarvan je veel informatie krijgt wanneer je de dialogen goed aanpakt. Ontdekkingen in de wereld kunnen leiden tot nieuwe gespreksonderwerpen en daarom is het belangrijk om te onthouden waar alles personages zich bevinden en wat hen bezighoudt. Het is een unieke manier van onderzoek doen en maakt Black Feather Forrest een interessant puzzelspel om in de gaten te houden. Je kunt de vroege demo op de website spelen.

Black Feather Forest

Fragments of Him (SassyBot)

SassyBot toont dat Indigo niet alleen om nieuwe techniek en besturing gaat, maar om bijzondere ervaringen. Fragments of Him is een interactief verhaal, gespeeld vanuit een eerstepersoonsperspectief. De demo, die overigens in bijzonder korte tijd in elkaar is gezet, en trailer doen denken aan Dear Esther en Heavy Rain. Een man komt plotseling te overlijden terwijl vrienden en familie achterblijven met een leegte. In verschillende scenes zal de speler kennismaken met de overledene door de ogen van nabestaanden.

Op dit moment bestaat de demo uit het rondlopen in een 3D-wereld en het verzamelen van geelgekleurde objecten. De trailer toont dat deze objecten delen van het verhaal ontsluiten. Fragments of Him laat duidelijk zien dat het beeld dat we van een overleden dierbare hebben slechts wordt bepaald door herinneringen. Hoewel de spelwereld van de demo nog weinig aankleding bevat, verraden de zorgvuldig geplaatste modellen en ingerichte kamer een oog voor sfeer en setting. Snapshots van de gemodelleerde personages hebben prachtige details in de kleding en stoffen. Visueel gezien belooft Fragments of Him een uitmuntend stukje indiekunst te worden. Dit in combinatie met bekende stemacteurs (in de demo André Sogliuzzo van o.a. Transformers) en motion capture voorspelt een geweldige ervaring.

Fragments of Him

Wil je meer weten over Indigo of een eventuele editie volgend jaar? Bezoek dan de officiële website. Bekijk hier de complete selectie games die aanwezig was op Indigo.