Global Game Jam 2016 | Gamer.nl

Global Game Jam 2016 | Gamer.nl

Vrijdagavond ging het weer los over de hele wereld: de Global Game Jam. In 93 landen werd meegedaan aan de marathon in game-ontwikkeling. Meer dan 36.000 man gaven zich op om uiteindelijk in 72 uur 6800 spellen op te leveren; de grootste Game Jam tot nu toe. Enorme aantallen om te spelen, dus Gamer.nl pakte er een paar mee in Hilversum.

Meedoen is altijd het leukst, maar we hadden dit keer helaas geen drie dagen over om tu en de amateurs en profe ionals te gaan zitten. Gelukkig biedt de HKU-locatie in Hilversum ons de gelegenheid om bij de jury aan te sluiten, wat ons de kans geeft om een kijkje in het lokale juryproces te krijgen. 3D Artist en docent Wiebe Giebels heeft de leiding over een divers team, bestaande uit negen leden (programmeurs, designers, organisatoren, et cetera.) uit onze nationale industrie.

Global Game Jam

Het Creativiteits Principe

Binnen twee uur moeten bijna dertig games meermaals getest en beoordeeld worden, wat in de praktijk altijd langer duurt dan je zou verwachten. Binnen een weekend zijn spellen te maken waarmee je in een minuutje klaar bent, tot complete zen-ervaringen waarbij de tijd volledig uit het oog verloren dient te worden. Om iedere game de tijd te gunnen die het nodig heeft wordt de jury gesplitst in duo’s, waarbij het ene paar een voorselectie van de meest opvallende games maakt voor een ander paar dat de ronde erna bekijkt.

Zoals altijd met GGJ is het devies: “Het draait niet om winnen, maar om meedoen en experimenteren.’’ Iets waar men achter de schermen zeer bewust van is. Verwijzingen naar de uiteindelijke ‘prijs’, de GGJNL Demo Night bij Microsoft, worden dan ook achterwege gelaten om deelnemers niet af te leiden. De opdracht wordt ook meegegeven om vooral te kijken naar originaliteit, creativiteit en hoe er op het jaarlijkse thema wordt ingespeeld. Daarnaast worden de prijzen verdeeld tu en Art, Game Design, Techniek en een willekeurige categorie voor opvallende dingen om zoveel mogelijk kanten te belichten. Als bonus heeft Giebels lokale deelnemers de opdracht gegeven om hem in de games te verwerken, waar we ook naar kunnen uitkijken.

Global Game Jam

De vloer op

Global Game Jam heeft ieder jaar een ander thema, dat kan verschillen van een vaag plaatje tot een enkel geluid. Dit keer is bewust gekozen voor het woord ‘Ritual’. Volgens bedenker Bryan Ma is het gekozen vanwege: “…haar rijke culturele raakvlakken, persoonlijke connecties, en tegengesteld, het verband met het gewone en dagelijkse.” Mooie woorden, maar wanneer we de demonstratievloer op gaan (samen met Laureen De ing van incubator Dutch Game Garden), zien we opvallend veel dezelfde games dit jaar.

Het merendeel van de games blijkt een 2D-ritmegame te zijn geworden of een spel dat draait om het paringsritueel. Meestal een combinatie van beide, waarin de speler het voorbeeld moet nabootsen van een goddelijk leidersfiguur of een potentiële liefde. Een beetje jammer, want de verra end geflipte creativiteit is toch een beetje waar we ieder jaar voor terugkomen. Gelukkig zitten ze er nog tu en, zelfs al gaat het per ongeluk. Neem bijvoorbeeld ‘A Clumsy Valentine’. Een relatief simpele game waarin je romantisch kaarsjes moet aansteken in een slaapkamer (van Giebels) en een liedje opzetten. Maar omdat we iets te overdadig fanatiek op de radio tikken, schiet de audiofile in de stre en knallen er demonische tonen uit de boxen. Een briljante verstoring van het gevoelige, sensuele ritueel. Leuke bugs, daar scoor je ook mee op een Jam.

Global Game Jam

God staat achter je

Een doelbewust creatieve game is ??????? van Team Sokpop. De makers geven ons van te voren een theatrale waarschuwing dat we de goden moeten eren en netjes spelen. Op een speels uitziend weiland huppelen een aantal vrolijke figuurtjes waarvoor we objecten moeten verzamelen. Terwijl de andere spelers voorbeeldig met appels en peren gaan sjouwen, besluiten wij baldadig de objecten uit hun handen te schoppen en dwars te zitten. Vervolgens krijgen we een oplazer vanuit een stormwolkje. Uit eigenzinnig atheïsme en vanwege de lollige animaties sleuren we vervolgens een onvrijwillig schaap het halve level door. Een stortvloed aan bliksemschichten terroriseert ons tot we eindelijk loslaten. Okay, het spel zit op een of andere manier goed op te letten dus.

Achteraf onthullen de makers lachend dat zij zelf de goden waren en op hun telefoon naast ons mee stonden te spelen. Als iemand iets verkeerd doet of ‘godverdomme’ roept, laten zij hun bliksemschichten los. Kijk, dat is nou een echt Game Jam-game. Een andere creatieve uitschieter is Royal Tea van Team Duplodokus. Deze is helaas niet te downloaden vanwege de wel heel unieke controller: een volledige theeset. Gelukkig hebben we de foto’s nog. Doormiddel van drukplaten onder pannen en sensoren in planten wordt het aloude Chinese of Japanse theeritueel nagedaan. Je speelt een theezetter voor een keizer die last heeft van allerlei ziektes. Door fysiek de juiste ingrediënten te pakken en mixen, kun je hem iedere beurt van iets genezen. Door de rustgevende Oosterse muziek en sfeervolle aankleding (snel op een zaterdagochtend bijeen geshopt, xo vertelt het team) blijf je het maar spelen. Enorm creatief en een unieke ervaring.

Global Game Jam

Winnaars zonder verliezers

Niet alle creatieve concepten komen binnen 72 uur goed uit de verf. Het beste voorbeeld is ‘Po ibly Tarot’ van Team Kaartzen. Het spel draait om toekomstvoorspellingen in een glazenbol en wordt gespeeld doormiddel van een webcam en Tarot-kaarten met NFC-code. Het glazenbol-effect ziet er erg leuk uit en ze hebben binnen het weekend de zelfontworpen kaartjes weten te printen, maar helaas zit er niet veel gameplay in het eindproduct. Een mooie poging voor in die korte tijd.

Het tegenovergestelde is ook mogelijk. Team Flint had het idee voor ‘Nice To Mate You!’ al snel klaar en heeft zich de rest van het weekend gestort op het fine-tunen en polishen van het spel. Het concept was gelijk aan dat van vele anderen (een paringsdans-game), maar door het strakke design, de Tinder-interface en het aantal unieke partners maakte het veel indruk bij de jury. De prijs voor Beste Artwork ging daarom al snel naar deze game. Verder overleg verliep ook opvallend soepel. Omdat het unieke Royal Tea bijna alle prijzen won, werd besloten om de Publieksprijs en Technische-prijs er aan toe te kennen en de Best Game dan aan Nice To Mate You te doneren. Vanwege de goddelijke twist kreeg ??????? unaniem de Game Design award toegewezen. Omdat de deelnemers na drie dagen slapeloos werken behoorlijk moe waren, besloten we de overige prijzen te laten voor wat het was en werd het tijd voor de ceremonie en afscheid.

Global Game Jam

Wie de beste spellen van Nederland zelf wil spelen, kan ze op onderstaande links downloaden of op 25 februari naar de GGJNL Demo Night gaan bij Microsoft, Schiphol.

Winnaars van Global Game Jam 2016 in Nederland per locatie:

Amsterdam:

Eerste plaats – Hidden Heathen (Rick Sorgdrager, Joni van der Leeuw, Fabian van Dommelen, Joris van Leeuwen)

Tweede plaats – CHAAC (Steven Gunneweg, Dennis Reep, Bejamin van Arkel, Bas Roding, Stijn Groothuis)

Derde plaats – YOLOLO (Desmond van der Meer, Jonathan Staats, Camiel Steenstra, Lucas Hoenderdos, Gianluca Simonelli, Boris de Wilde)

Publieksprijs – OH GOD, IT’S MONDAY (Chantal Steur, Jur van Oerle, Silvan Herrema, Simon Karman, Norbert Laducky, Joris Wildenbeest, Martijn Prins)

Breda:

Eerste plaats – The Rituals of Life (Daniel Azimi, Jordi Lancel, Jan Zhang, Nartin Mounim el Meziani, Stef den Ridder)

Tweede plaats en Publieksprijs – Will of the Gods (Anton De ov, Darko Ignjatovic, Guus Waals, Jan de Graaf, Leszlo Pieper, Ted Bom)

Derde plaats – The Unknown (Christian Kokott, Erwin van Hoof, Martijn van der Linden, Erik te Molder, David Oppenberg)

Eindhoven:

Winnaar – Space Cake Delivery (Eric van Gastel, Pieterjan van Gastel, Yongyi Jin, Koen Damen, Frederique Gerritsen)

Enschede:

Winnaar – Monster Maelstrom van BoxDraggers (Gydo Vo ebeld, Time Moelard, Yorick Germs, Jip Aversteeg, Stefan Leushuis, Daniel Leushuis)

Hilversum:

Winnaar en Beste Art – Nice to Mate You van Flint

Beste Game Design – ??????? van Sokpop

Publieksprijs en Beste Techniek – Royal Tea van Duplodokus

Groningen:

Beste Studenten Game – Twisted (Andor Reineking, Matthijs van Gelder, Zhifan Yang, Anton Belinsky, Erik de Vries, Shilene Vonk)

Beste Game – Wingman (Thom van Haren, Thomas Jager, Robert Mertens, Freek Verheijde, Harm-Jan Wiechers)

Leeuwarden:

Winnaar – Shamanarama (Lucas Guzman, Robert Mooijman, Leon Klein Breteler, Tom van Kruijsbergen, Antonio Hoogervorst)

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou