Gisteren las ik vol interesse twee nieuwsberichten over de nieuwe Pro Evolution Soccer. Gameshop en Nedgame waren pissig omdat zij, twee winkels gespecialiseerd in games, Pro Evolution Soccer later kregen dan een aantal grotere ketens. Nu zou dit geen probleem zijn, wanneer alle winkels zich aan de releasedate van een game zouden houden. Helaas, dit gebeurt vaak niet. Waarom vond ik dit nieuws zo interessant? Mijn bijbaantje is namelijk bij een grote keten van elektronicazaken. Een paar keer in de week geef ik mensen advies over games. Niet altijd even leuk, aangezien je soms mensen met de meest verschrikkelijke spellen ziet weglopen, maar ik mag wel de hele dag werken met die dingen die ik leuk vind. Mooi meegenomen, dacht ik zo. Nu is het ook bij ons zo dat games een aantal dagen voor de daadwerkelijke releasedate binnenkomen. Dit is zodat de winkel alles netjes op orde kan krijgen voordat de game ook echt de winkel in kan en mag. Het is echter een feit dat de meeste winkels geen enkele rekening houden met releasedates van games. Alleen bij echt grote releases zal er daadwerkelijk pas een exemplaar te koop zijn op de correcte datum. Niet omdat winkels dit willen, maar omdat er simpelweg een te groot risico is op boetes en andere maatregelen wanneer de game eerder verkocht wordt. Neem bijvoorbeeld Halo 3. Microsoft was erg streng wat betreft haar grootste release van het jaar. Naast boetes zouden andere grote releases als Mass Effect pas na de releasedate geleverd worden wanneer Halo 3 eerder verkocht werd. Iedere winkel -in ieder geval de meeste- hielden zich dan ook aan de releasedate. En dan nu Pro Evo 2008. Hoe kan het dat sommige winkels de game nog niet eens in het magazijn hebben, terwijl andere winkels hem al drie dagen verkopen? Dit is redelijk simpel te verklaren. De winkels die de game al in de schappen hebben liggen, krijgen de game direct van Konami, de uitgever van het spel. De retailers (winkels) die de game nog niet gekregen hebben, krijgen Pro Evo 2008 van een tussenleverancier. Konami heeft deze tussenleverancier vaak de game zelf nog niet geleverd, waardoor het spel dus ook nog niet naar de winkels verstuurd kon worden. Maar waarom gooien de winkels die de game al hebben het product dan al de winkel in? Ook hier is een simpel antwoord op: wat je niet in je winkel hebt liggen, verkoop je niet. Wanneer jij als enige een product al hebt, maar je concurrenten nog niet, dan moet je zorgen dat je de game zo snel mogelijk in de winkel krijgt, zodat je die voorsprong al hebt qua omzet en verkopen. En dat is de reden waarom Gameshop en Nedgame pissig zijn. Ze lopen nu gigantisch achter op hun concurrenten, iets dat fataal kan zijn voor de kleinere gameshop. Het probleem met releasedates is dat het bijna onmogelijk te controleren is of elke winkel zich wel aan de datum houdt. De winkels onderling willen nog wel eens een vies spelletje spelen door exemplaren te kopen bij de concurrent en dan het bonnetje en de game te overhandigen aan de uitgever. Soms wordt hier ook werkelijk iets mee gedaan, meestal in de vorm van een boete. De enige manier om dit op te lossen ligt bij de winkeliers zelf. Zij zouden zich bij elke game moeten houden aan releasedates. Ze zouden even hun gevoel voor commercie moeten laten lopen en weer veranderen in mensen. Wanneer een uitgever zegt dat een game pas op die dag uitkomt, dan leg je hem ook pas die dag in de winkel. Op het moment dat dit eindelijk gebeurt zouden dit soort acties, zoals die van Gameshop, niet meer voor moeten komen. Gaat dit ook gebeuren? Nee, onmogelijk. Winkels blijven winkels en ze draaien op omzet en winst. Geen enkele winkel zou zichzelf omzet ontzeggen. Is dit erg voor de gamers, aangezien zij diegene zijn die hiervan lijken te profiteren. Op de korte termijn zal dit alleen maar positieve gevolgen hebben. Games zijn eerder verkrijgbaar, en soms is er zelfs zo'n actie als Gameshop nu heeft opgezet. Protest of niet, de gamer hoeft nu wel maar €38 te betalen voor Pro Evolution Soccer 2008. Op de lange termijn is het echter moeilijk om te zeggen wat dit zal brengen. Uitgevers zullen waarschijnlijk strenger gaan controleren op releasedates, vooral bij dit soort grote releases. Het enige nadeel voor de gamer is dat hij dan moet wachten tot de daadwerkelijke datum aangebroken is. Winkeliers kunnen het echter wel moeilijker gaan krijgen door dit soort acties van uitgevers. Zoals gezegd kan een dergelijke actie fataal zijn voor een kleine winkel, iets waar vaak toch nog wat exclusievere zaken verkrijgbaar zijn (import, merchandise e.a). Grotere zaken interesseren zich hier niet genoeg voor om daadwerkelijk tijd in te steken, waardoor de gamer uiteindelijk de dupe kan worden.