Zoals jullie wellicht wel gezien hebben, hebben we de laatste tijd veel aandacht besteed aan Xbox Live Arcade. We vinden het digitale distributieplatform van Microsoft namelijk een ware aanwinst en willen de veelal onbekende, maar soms uitstekende games, graag bij jullie onder de aandacht brengen. Onze doelstelling was: binnen een week nadat de games op Xbox Live Arcade verschenen, moest de review op de website te lezen zijn; liefst eerder. Een mooi streven, zo leek ons. Maar Microsoft was blijkbaar niet zo gediend van de aandacht rond hun eigen paradepaardje. Om de games te kunnen reviewen hebben we namelijk punten nodig van Microsoft om de games te kunnen downloaden. Het is voor ons immers geen doen om al deze games zelf aan te schaffen; dit doen we ook niet bij gewone winkelversies van spellen. Daarvan krijgen we ook reviewmateriaal opgestuurd van uitgevers. Na enkele maanden goed met Microsoft te hebben samengewerkt en telkens op tijd nieuwe punten te hebben gekregen om games te kunnen downloaden, werd de samenwerking echter ineens stopgezet.

Volgens Microsoft is het een geldkwestie dat we geen punten meer krijgen. "Het zou Microsoft te veel geld kosten om aan alle gamepers punten uit te sturen.", zo beargumenteert men. "Bovendien zijn veel Xbox Live Arcade-games third party titels die van kleine ontwikkelstudios komen.", waardoor Microsoft de games niet zomaar gratis beschikbaar kan stellen.  Men wilde ons maximaal 800 punten per maand geven, eventueel meer als we naar een lange periode een groot overzichtsdocument over Xbox Live Arcade zouden maken.

We moesten onze reviews maar baseren op de gratis te downloaden demoversies. Maar helaas voor Microsoft willen wij niet zo diep zinken dat we demo’s gaan reviewen. Voor het grote overzichtsdocument wilde men wel punten beschikbaar stellen, omdat daar wel volledige versies voor nodig zouden zijn. Dat terwijl juist met de losse reviews veel meer mogelijkheid is om de games uit te diepen. De omgekeerde wereld dus! Hoewel Microsoft er niet voor uit wil komen, is dit waarschijnlijk wat er werkelijk aan de hand is: op Xbox Live Arcade verschijnen ook veel rotte appels. Ports van arcadegames die eigenlijk nooit iets hebben voorgesteld. En wanneer wij binnen enkele dagen na de release een review plaatsen met een dikke onvoldoende, dan zal dat de verkoop waarschijnlijk geen goed doen. Door ons alleen punten te verschaffen voor een overzichtsdocument dat ver na de release van de games verschijnt, is de verkooppiek al geweest en schaadt een slechte review de verkopen minder dan bij een slechte review die direct na release verschijnt.  We vonden dit geen manier van werken en hebben Microsoft nogmaals verzocht ons gewoon van de gebruikelijke punten te voorzien zodat we alle games netjes onder de aandacht konden brengen. Dit wilde Microsoft echter niet. Vier keer 2100 punten per jaar (ongeveer 800 per maand dus) vond men voldoende. Met 800 punten kun je slechts één van de circa acht spellen die er per maand verschijnen reviewen. En Microsoft hoopt natuurlijk dat dat het spelletje zal zijn waar we zelf het meest naar uitkijken; het beste spel van de maand dus. Resultaat: alleen maar goede cijfers voor de paar Xbox Live Arcade-reviews die er verschijnen. De laatste maanden hebben we veel werk gestoken in het bespreken van Xbox Live Arcade-games en het behandelen van bijna de volledige back catalog van het downloadplatform. En wat krijgen we ervoor terug? Stank voor dank! In plaats van dat Microsoft de slechte reviews neemt voor wat ze zijn en ze ziet als aanleiding om de service verder te verbeteren, probeert men ons de mond te snoeren. Dat laten we niet doen en met deze column hopen we jullie in ieder geval voldoende geïnformeerd te hebben over de reden waarom de laatste paar Xbox Live Arcade-games hier nog niet besproken zijn.