Breedbeeld is inmiddels zo goed als ingeburgerd en spellen verschijnen nu dan ook steevast in een beeldverhouding van 16:9, enkele uitzonderingen op de Wii daargelaten. Dan is er sinds deze generatie consoles natuurlijk Hoge Definitie. Zowel de Xbox 360 als de PlayStation 3 draaien spellen af die in deze resolutie worden weergegeven. Meestal in 720p, maar ook steeds vaker in 1080p, dus in een nog hogere definitie. Maar nog lang niet iedereen heeft een televisie thuis staan die HD Ready (720p) of Full HD (1080p) aan kan. Oudere modellen zijn nu relatief goedkoop, waardoor steeds meer gamers overstappen op deze nieuwe technologie. Toch worden velen weerhouden door onduidelijkheid over de wisselende kwaliteit tussen de verschillende modellen.

Beeld en geluid

Gamers die alles nog in standaard definitie zien, worden daarmee flink benadeeld. Niet alleen weten ze dat games er in HD soms vele malen beter uitzien, ontwikkelaars lijken soms gek genoeg te vergeten dat niet iedereen zo'n toestel in huis heeft staan. Twee bekende voorbeelden zijn de games Banjo-Kazooie: Boutjes & Moertjes en Dead Rising. Beide games hadden opvallend kleine ondertiteling, iets wat op een HD-scherm goed uitpakt maar in standaard definitie van stukken tekst een onleesbare warboel maakt.

Heb je eenmaal een televisie die je de optimale ervaring voor de nieuwste games biedt (een Full HD 16:9 scherm dus) plus de bijbehorende kabels (component, of als het even kan HDMI), dan is er nog een valkuil: geluid. Een immer ondergewaardeerd element in games dat een ervaring kan maken of breken. Steeds meer games laten het horen wanneer een vijand je van achteren besluipt, maar daar heb je wel Surround Sound voor nodig. Helemaal bij games als Dead Space, waarin audio een cruciale rol speelt om de spanning op te bouwen naar een onvermijdelijk hoogtepunt, kom je er als gamer zonder goed geluidssysteem bekaaid van af.

Cinema 21:9

Maar terug naar televisieschermen. Gamer.nl werd onlangs uitgenodigd door Philips om naar hun nieuwste televisiemodel te komen kijken. Dit LCD-scherm heeft een beeldverhouding van 21:9 en is dus veel smaller dan de huidige breedbeeldschermen. De benaming die het bedrijf voor de televisie heeft, Cinema 21:9, zegt het eigenlijk al: dit scherm komt erg dicht bij de bioscoopervaring. We kunnen niet anders dan toegeven dat het van het bekijken van een film, bij voorkeur eentje op een Blu-ray schijf (dus in Full-HD), een hele ervaring wordt. Explosies en special effects knallen van je scherm en je hele visie wordt gevuld met een ongehoord breed scherm. Filmfans zullen helemaal blij worden van het feit dat er boven en onder in beeld eindelijk geen zwarte balken meer zijn. Films worden namelijk in ongeveer hetzelfde formaat als deze televisie opgenomen.

Voor gamen is het echter nog geen optie. Een gedeelte van het brede scherm moet worden opgevuld, aangezien games nog altijd in een beeldverhouding van 16:9 worden gemaakt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door in te zoomen, wat we bij de demo te zien kregen. Daarvoor vallen de onder- en bovenkant van het beeld wel weg. Bij een game als Killzone 2 bleek dit geen probleem. We namen het echter ook via splitscreen tegen elkaar op in Gran Turismo en dat was toch minder geslaagd. De tweede speler kon slechts de helft van zijn auto zien, de onderkant verdween namelijk compleet uit beeld. Voor gamers is deze televisie dus nog geen optie, al is het goed mogelijk dat de beeldverhoudingen van dit nieuwe scherm over een aantal jaren de nieuwe standaard wordt. In dat geval volgt de game-industrie vanzelf, net zoals dat gebeurde met de komst van breedbeeldschermen.

Vragen

Gamers die zo dol waren op het spelen met spelcomputers, omdat ze zich niet druk hoefden te maken over de optimale settings, zijn nu dus mooi in de maling genomen. Ze hoeven misschien niet met oneindig veel variabelen rekening te houden, maar moeten toch vele opties overwegen.

De vraag is echter hoeveel je het jezelf aantrekt. Moet je alle games willen ervaren zoals ze door de ontwikkelaar bedoeld zijn? En in hoeverre maken de audio en graphics onderdeel uit van de gameplay? Is het niet veel belangrijker dat ontwikkelaars zich richten op het stabiliseren van de framerate en de verbetering van kunstmatige intelligentie? Het zijn vragen waarop we pas sinds kort de antwoorden zoeken, laat staan dat we ze nu al kunnen beantwoorden. Terwijl de markt voor beeld en geluid zich blijft ontwikkelen, probeert de game-industrie krampachtig bij te blijven. Ironisch genoeg hebben we, dankzij onze niet te onderdrukken drang naar nieuwe technologie, het aan ons zelf te danken.