Het is onvoorstelbaar wanneer ik naar mijn collectie games kijk en bij mezelf nadenk over hoeveel ik er uitgespeeld heb. Ik heb een shitload aan PC games waarvan ik het overgrote deel niet uitgespeeld of zelfs maar aangeraakt heb. Ik heb bijvoorbeeld de Warcraft III Battle Chest nog in de verpakking zitten, simpelweg omdat ik nog geen tijd en/of zin heb gehad om het spel te proberen. Mijn Command and Conquer Generals en Battlefield 1942 heb ik wel uitgepakt, maar nooit op mijn PC geïnstalleerd. Waardoor komt dit? Ben ik lui, heb ik geen zin meer om te gamen of koop ik de spellen gewoon om ze te hebben? Ik denk geen van allen. Wat het wel is? Dat heeft Microsoft ontdekt. Met de introductie van de Xbox 360 is ook het concept van de Achievements en bijbehorende punten de wereld ingebracht door het bedrijft uit Redmond. Toen ik voor het eerst hoorde wat het systeem inhield, twijfelde ik aan de toegevoegde waarde van dit systeem. Want wat boeit iemand die punten nou helemaal? Sinds ik echter een Xbox 360 in huis heb en menig spel in de console heb mogen duwen, blijkt dat de Achievements en gamerscore iets zijn wat ik, en vele mensen met mij, altijd al hebben gezocht: een virtuele penis. De eerste generatie spellen die uitkwam op de Xbox 360 was duidelijk nog zoekende naar de perfecte balans wat de Achievements betrof. Een spel als King Kong of Fight Night had 1000 punten die gehaald konden en een beetje gamer had deze binnen een werkweek dan ook op zijn digitale Curriculum Vitae staan. Het was een leuke bijkomstigheid die je als beloning kreeg voor het uitspelen van het spel. Bij de spellen die nu uitkomen is echter te merken dat de developers goed nadenken over wat voor Achievements ze in hun spel stoppen. De Achievements kunnen namelijk ervoor zorgen dat een game meerdere keren gespeeld wordt. Persoonlijk ben ik nu voor de derde keer bezig met Gears of War, en dat alleen om alle COG-tags te verzamelen. Ik móet en zál al die verdomde blauwe kettinkjes bij elkaar krijgen. Ook in Rainbow Six: Vegas heb ik menig missie opnieuw gespeeld met slechts een pistool in mijn hand om als een ware Jack Bauer al mijn tegenstanders met een paar goedgemikte schoten uit te schakelen. Ontwikkelaars weten dat zo ongeveer iedereen die op Xbox Live zit een zo hoog mogelijke gamerscore wil laten zien aan zijn of haar vrienden. Deze virtuele penis betekent eigenlijk geen ene moer, maar het is oh zo leuk als hij groter is dan die van een vriend. Ook ik ben beïnvloed door die verdomde gamerpoints. Ik heb het regelmatig met mijn vrienden en kennissen over mijn score en hoeveel ik die dag wel niet verdiend heb. Het is zelfs zo erg dat ik alleen om het feit dat er gamerpoints mee te verdienen zijn spellen voor mijn Xbox 360 koop. Microsoft heeft het op de één of andere manier voor elkaar gekregen dat ik games koop die ik normaliter NOOIT zou kopen, maar die ik nu maar wat graag in huis haal om zo mijn vrienden de ogen uit te steken met mijn über-1337 score. De beloning die ik krijg voor het uitspelen van de spellen is nu iets concreets, iets dat ik kan laten zien aan mensen. Vroeger was dit niet het geval, waardoor veel spellen gewoon bleven liggen nadat er een nieuwe game gekocht was. Nu ik kan laten zien hoe groot mijn digitale geslachtsdeel is zal ik sneller een oud spel oppakken om even snel een bepaalde Achievement proberen te unlocken.  Op dit aspect van de Xbox 360 is dan ook maar één quote van toepassing: Respect the cock.