XCOM 2 (hands-on) | Gamer.nl

XCOM 2 (hands-on) | Gamer.nl

swapitems="function (a,b){return this[a]=this.splice(b,1,this[a])[0],this}">XCOM. Die naam heeft iets magisch, zeker als je de oudere games uit de reeks hebt gespeeld. Firaxis Games laat zien dat het ook nu nog aandurft om met XCOM 2 wat anders op de markt te brengen dan een gelikte shooter of een immense rpg. Zij laten zien dat een ‘ouderwetse' turn-based strategiegame net zo vermakelijk en succesvol kan zijn.</p>

Eerlijk is eerlijk, we mochten maar twee uurtjes aan de slag met de nieuwe XCOM, maar we zijn nu al onder de indruk. Na de succesvolle reboot is het vooral afwachten hoe dit vervolg de draad oppakt. Wat wordt er veranderd, wat blijft hetzelfde en kan het nog beter dan deel één? Gelukkig kunnen we op die laatste vraag al een positief antwoord geven. Ja dus! 

Media has no description

Firaxis Games laat vooral veel zoals het is, terwijl ze tegelijkertijd goed luisteren naar de fans en de community. De minpunten uit Enemy Unknown lijken vooralsnog als sneeuw voor de zon te zijn verdwenen en er zijn en pa ant nog een paar ‘ingrijpende’ veranderingen aan de gameplay doorgevoerd, waardoor de game frist aanvoelt. 

Geen twee keer hetzelfde

Een van die dingen waar de community zich over uitsprak was de herhaling van de omgevingen. Wie regelmatig een potje XCOM speelt, weet na drie keer al precies waar de achterdeur van de UFO is. Het maakt de game niet alleen voorspelbaar, maar ook onnodig saai. In XCOM 2 lijkt die tijd echter voorbij met levels die iedere keer willekeurig worden gegenereerd. Volgens de makers wordt ieder level bij elke speelbeurt opnieuw opgebouwd. Soms zal er wel eens een identiek gebouw tu en zitten wanneer de layout bepalend is voor de structuur van een mi ie, maar voor de rest wordt alles opgebouwd uit een aantal lo e bouwblokken die dus iedere keer anders zijn.

Nu is dit lastig te testen in een se ie van twee uur, maar de levels toonden al veel verbetering met betrekking tot opvulling en layout. De levels kennen meer variatie in de objecten die in de wereld staan en bieden, zo lijkt het althans, veel meer mogelijkheden tot het kiezen van betere schietposities, bijvoorbeeld in geschutstorens of binnen en bovenop gebouwen. 

Media has no description

Een andere toevoeging is de zogenaamde Concealment-modus, waar je manschappen zich in bevinden als de vijand ze nog niet gespot heeft. Dit geeft je team de mogelijkheid om ongestoord positie te kiezen. Wanneer iedereen op de juiste plek staat of zit en je laat een van je manschappen het vuur openen, dan loopt je vijand direct in je perfect aangelegde hinderlaag. Dankzij een verbeterde Overwatch-modus, zullen je eenheden ook niet als een dolle op een en dezelfde vijand schieten, maar veel slimmer hun tegenstanders uitkiezen. 

Aliens en zwaarden

Ben je niet zo van de stealth-aanpak, maar ga je liever met een knal naar binnen, dan zul je ook blij verrast zijn met de toevoeging van een hoop nieuwe opties en wapens om de aliens straks van dichtbij aan te vallen. Het meest in het oog springende wapen is daarbij ongetwijfeld het zwaard van de Ranger (de nieuwe a ault-kla e). Het is een bijzonder sterk wapen, maar ook een levensgevaarlijk wapen voor jezelf, omdat je letterlijk neus aan neus staat met de alien om hem te gebruiken. Het leverde in onze speelse ie al een paar hachelijke momenten op waarbij het nog even spannend werd of we de alien wel een in één keer een kopje kleiner konden maken.

Media has no description

En in tegenstelling tot Enemy Unknown, hoef je deze keer niet tot de uitbreiding te wachten om je soldaten en hun wapens een unieke uitstraling te geven. Al vanaf de release zit er en veelvoud aan upgrades, aanpa ingen en uiterlijke extra’s in zodat je iedere eenheid van je team een eigen gezicht, een ander wapen en een specifieke rol kunt toekennen. Firaxis gaat zelf zo ver dat je ook de wapens een naam kunt geven en je soldaten kunt voorzien van een eigen biografie. Wil je jouw oorlogsverhalen delen met je vrienden, dan is het straks ook mogelijk om al je informatie over je eenheden in een keer online te zetten. Hoe dat precies in zijn werk gaat weten we nog niet, maar de makers waren er zelf behoorlijk enthousiast over.

We hadden graag nog een uurtje of tien doorgespeeld als we die mogelijkheid hadden gehad. De game wist ons, zoals vanouds, binnen enkele minuten bij de strot te grijpen, zeker nu de levels ook veel levendiger en meer gevuld aanvoelen dan voorheen. De moeilijkheidsgraad lijkt ook nu weer best hoog te liggen, maar in een game als XCOM 2 helpt dat juist mee aan de ervaring. Het zorgt ervoor dat je een band opbouwt met je teamleden, die je met alle macht in leven probeert te houden om zo de oorlog met de aliens tot een goed einde te brengen. In dat opzicht is er niets veranderd sinds de vorige XCOM.

XCOM 2 komt op 5 februari uit op pc, Mac en Linux.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou