Opgepast; de wormen zijn terug! Na Worms Armageddon leek het voorgoed afgelopen te zijn met de vechtende versie van de Worms serie. Worms World Party kwam met nagenoeg geen vernieuwingen en met Worms Blast sloeg men de plank helemaal mis. Nu, ruim vier jaar later, waagt Team 17 met Worms3D de overstap naar een volledig interactieve 3D omgeving. Nog meer gekke wapens, grappige uitspraken en vooral heel veel humor en spelplezier.

Oorlogje voeren en vijanden het leven zuur maken; de mensheid doet het al eeuwen. Op de PC werd dit onder andere in de all-time klassieker Scorched Earth weergegeven. Verschillende tankjes in een veld schieten bommen op elkaar af, waarbij rekening moet worden gehouden met de afstand, windrichting, windsterkte en de vorm van het landschap. Worms, dat in 1995 voor het eerst verscheen, was hier een grappige variant op. Met gekkere wapens, leukere karakters en veel meer humor wist Team 17 de harten van vele gamers te winnen. Na enkele succesvolle 2D delen is het nu tijd voor een 3D versie in de vorm van Worms 3D.

Eén van de kenmerken van de serie is de unieke look; een cartooneske sfeer die goed geanimeerd is en veel detail bevat. Team 17 heeft beseft dat deze feeling de game kan breken of maken en trok daarom flink wat tijd uit voor het ontwikkelen van een 3D versie. Al in 1997 dacht men aan een 3D Worms game, maar omdat de techniek van de derde dimensie in die tijd nog niet zo ver gevorderd was besloot men dit idee tot later te bewaren. Pas in 2001 is men serieus begonnen met het bedenken van technieken om een Worms 3D mogelijk te maken en het spel is nu, na ruim twee jaar ontwikkelen, bijna klaar.

Het eerste wat opvalt aan het spel is dat de sfeer ook echt behouden is gebleven. Ondanks de 3D weergave zie je nog steeds een vrolijke, wat cartooneske omgeving met veel details. Om dit te bereiken maakt men gebruik van een unieke combinatie van polygonen en voxels, poxels genaamd. Door gebruik te maken van deze poxels heeft men een organisch ogende omgeving kunnen bouwen die, gezien de terreur die de wormen er op los laten, ook behoorlijk variabel is. Het terrein waarop de veldslagen plaatsvinden is volledig vervormbaar. Kraters in de grond, tunnels onder vijandelijk terrein en lange loopgraven; na een veldslag is het terrein volledig veranderd in een warzone.