Strategiefans van het eerste uur zullen over enkele maanden aan de slag kunnen met World in Conflict, het nieuwste spel van Ground Control-ontwikkelaar Massive Entertainment uit Zweden. De game zal een rijke verhaallijn kennen waarin de Sovjet-Unie aan het einde van de jaren tachtig de westerse wereld aanvalt. De ontwikkeling van World in Conflict begon echter bij de multiplayer. Gamer.nl speelde de multiplayer beta en is nog steeds overtuigd van de kwaliteiten van deze titel.

In een eerder multiplayer preview van Gamer.nl kom je alle details te weten over de multiplayercomponent van World in Conflict. De vorige preview was gebaseerd op een speelsessie in Londen en een alphaversie van de game. Deze preview is aan de hand van de beta en we zullen dan ook een update geven over de multiplayer. Voor de details kun je dus het beste eerst de vorige preview lezen.

De interface is sinds de alpha flink op de schop genomen en deze interface is op de screenshots te zien. Bovendien waren er een aantal speelvelden beschikbaar die nog niet in de eerdere alpha zaten. Zowel in Europa als in Rusland als in de Verenigde Staten konden we online knokken. Bijgaande screenshots tonen alle locaties uit de beta.

Bovendien waren er ook enkele nieuwe speelmodi beschikbaar. Zo is er een speelveld dat zich situeert rond een snelweg, waarop vier te veroveren punten zijn. Wanneer één team alle vier de punten verovert, wordt het andere team 'teruggedrongen', waarbij er drie nieuwe punten een stuk terug ontstaan. Wanneer ook die drie punten worden ingenomen, ontstaan er twee nieuwe veroveringspunten nóg een stukje verder terug, welke het lot van het verdedigende team bezegelen. Hierbij is het dus zaak om precies op zo'n manier aan te vallen, dat je in één actie de gehele lijn kunt bezetten, waarbij aardig wat planwerk bij komt kijken.

Ook is er een andere speelmodus, waarbij het ene team telkens één punt moet veroveren en het andere team dat ene punt moet verdedigen. Wanneer het ene punt is gevallen komt er een volgend punt om te veroveren, enzovoorts. Dit alles gebeurt binnen een tijdslimiet. Als het ene team alle punten veroverd heeft het gewonnen, wanneer dit niet gebeurt wint het verdedigende team.

Wat wederom blijkt uit deze beta, en wat we al eerder merkten tijdens de alpha, is hoe enorm belangrijk teamplay is. Er zijn alleen maar speelmodi waarbij je met teams tegen elkaar kunt spelen en elke speler kan kiezen uit verschillende klassen. Deze klassen hebben allemaal hun sterke en zwakke punten, dus het is zaak om elkaar te ondersteunen tijdens het spelen. Wanneer dit niet gebeurt zal je team jammerlijk falen. Een tankcolonne is volkomen kansloos tegenover een eskader helikopters. Als de heli's echter worden geconfronteerd met antitankgeschut van de ondersteuningsklasse, zullen ze in rap tempo worden neergehaald.

Overwinning en verlies is dan ook enkel en alleen afhankelijk van de kwaliteit van je team. In sommige online shooters kun je in je eentje nog wel eens wat forceren als je uitzonderlijke vaardigheden hebt. Maar hoe sterk je tanks ook zijn en hoe snel en precies je ze ook manoeuvreert in de strategiegame World in Conflict: ze zijn geen partij voor de helikopters.

De game voelt zeer gebalanceerd aan en met name clanspelers zullen hun lol op kunnen met World in Conflict. Maar ook mensen die gewoon een potje tussendoor willen spelen kunnen kwaliteit verwachten. World in Conflict is dan ook een game die in alle opzichten goed in elkaar zit en ook nog eens mooie graphics heeft. De multiplayer is echt wat anders dan andere strategiegames. In september vellen we het definitieve oordeel over de PC-versie van de game; de Xbox 360-variant verschijnt ergens aan het einde van het jaar.