Het Duitse Ascaron is met name bekend van de historische handelgames als Patrician, Tortuga en Port Royale. Met Webwars Arena, dat extern is ontwikkeld door de Duitse firma exDream, zal men zich ook op het futuristische strijdtoneel wagen. Webwars is een originele en furieuze RTS die de meeste bekende RTS conventies aan haar laars lapt. Webwars Arena biedt geen basebuilding, geen resource gathering en geen verschillende fracties om uit te kiezen. Maar wat biedt Webwars Arena dan wel?

Webwars Arena kent een flinterdun verhaaltje en het komt er eigenlijk op neer dat het spel niet meer is dan een militaire trainingssimulatie waarbij tactisch inzicht op de proef gesteld wordt. We zijn inmiddels in het jaar 2137 aanbeland, wat het feit verklaard dat er nogal futuristische eenheden in de zogenaamde trainingssimulatie van de partij zullen zijn.

In Webwars Arena hoef je geen basis uit de grond te stampen en ook geen grondstoffen te ontginnen. Je begint het spel met een vast bedrag, 1000 dollar, en je hiervan naar eigen inzicht eenheden moeten kopen. Met deze eenheden zal je het speldoel moeten zien te bereiken. In tegenstelling tot de meeste RTS games hoef je niet de basis van je tegenstander te vernietigen. Het spel kent drie verschillende gamemodes, Capture the Flag, Bombing Run en Double Domination. Het doel van elk van deze gamemodes is aan de naam al wel af te leiden. In Capture the Flag dien je de vlag van de tegenstander naar je eigen basis te brengen, in Bombing Run dien je een bom in de basis van de tegenstander te plaatsen en in Double Domination dien je bepaalde punten op de spelmap zo lang mogelijk in je bezit te houden.

Wanneer je eenheden sneuvelen krijg je het geld dat ze gekost hebben weer terug. Elke speler zal dus op elk moment ongeveer hetzelfde aantal eenheden in zijn bezit hebben. Toch heeft het zeker wel zin om eenheden kapot te schieten, want de constructie van nieuwe eenheden neemt enige tijd in beslag en de eenheden zijn weer terug bij af, in de basis waar ze vandaan komen. Ook kun je doorheen het level verschillende items oppikken die je eenheden extra features geven. Wanneer je eenheden sneuvelen zal je deze opnieuw op moeten rapen.

Om ervoor te zorgen dat het spel bij voorbaat al goed uitgebalanceerd is, hebben de makers besloten om niet met verschillende fracties te werken maar iedere speler dezelfde eenheden toe te bedelen. Tussen deze eenheden bevindt zich onder andere de snelle en fragiele buggy, die met zijn kamikaze actie veel schade kan aanrichten. De Walker is een mech-achtige unit die een stuk trager is, maar wel de mogelijkheid heeft om met zijn jetpack tijdelijk in de lucht te hoveren. Op dat moment is hij enkel nog te raken voor de Spider, een achtpotige machine die snel is, maar ook raps het loodje legt. The Artillery is de sterkste unit in het spel. Het apparaat kan enorm ver schieten en heeft de gave om eenheden in zijn omgeving te healen. In totaal zullen er een zestal verschillende eenheden tot je beschikking staan.

Webwars Arena zal, zoals de titel al doet vermoeden, voornamelijk in multiplayer tot zijn recht komen. Het spel laat maximaal acht spelers tegelijk met elkaar de strijd aan gaan, ieder voor zich of onderverdeeld in verschillende teams. Via een speciaal voor het spel opgezette gameserver kun je andere spelers ontmoeten en uitdagen. Je kunt wel tegen computertegenstanders oefenen in de singleplayermode en je kunt ook met meerdere spelers coöperatief proberen de AI in de pan te hakken.

Webwars Arena is een ideaal spel voor iedereen die afgeschrikt wordt door de lange duur van de multiplayerspelletjes van de meeste RTS games. Een gemiddeld potje Webwars duurt tussen de 15 en 30 minuten en door de opzet van het spel is er van meet af aan wat te beleven. Jezelf ingraven en wachten op de tegenstander heeft geen zin, je zult voortdurend de aanval moeten kiezen en tactisch te werk moeten gaan. De gamemodes doen meer aan een FPS denken dan aan een RTS spel en misschien is het spel daar dan ook het beste mee te vergelijken: een teambased FPS waarbij je als speler alle eenheden van het team zelf onder je hoede hebt. Ook bij spellen als Unreal Tournament zijn beide fracties hetzelfde, zal het aantal eenheden constant blijven en liggen allerlei items over de map verspreid. We zijn benieuwd hoe dit concept zich naar een RTS om laat vormen.

Webwars Arena verschijnt in juli op de PC. Op de officiële website lees je uitgebreid over de gamemodes, items en eenheden uit het spel.