Afijn, een naadloze ervaring, dat is praat waar we weinig wijzer van worden. In dat kader vragen we de ontwikkelaar die de presentatie geeft en onze hands-on-sessie begeleidt, of dat betekent dat je de gehele singleplayer kunt doorlopen met een andere speler en zo samen de missies van het verhaal kunt doen. Helaas, lijkt het antwoord te impliceren. Naadloos betekent vooral dat jij op ieder moment iemands spel kunt betreden, en andersom. Zonder tussenkomst van een spellobby dus.

Watch Dogs 2 kent specifieke co-opmissies en competitieve spelmodi. Of daar bijvoorbeeld een klassieke Team Deathmatch tussen zit, is nog niet helemaal duidelijk. In onze speelsessie ligt de focus op de nieuwe modus Bounty Hunter. De naam verklapt al een beetje wat de bedoeling is: een speler heeft een prijs op z’n hoofd staan, het is aan maximaal drie anderen om de speler om te leggen en dat bedrag te incasseren.
Kat- en muisspel
Bounty Hunter komt met ludieke twists. Zo gaat de modus automatisch van start als je het te bont maakt in de spelwereld en te veel schade aanricht. Mits je die optie hebt ingeschakeld, krijg je dan niet alleen de politie, maar ook andere spelers op je hielen. Daarnaast kan een speler die jouw spel (op eigen initiatief) betreedt er ook voor kiezen om zich bij jou te voegen. Het kat- en muisspel wordt dan gespeeld door twee teams van twee spelers.
Dat is dan ook Bounty Hunter ten voeten uit: een kat- en muisspel. Het leunt heel erg op dat bestaande concept, maar voegt daar wat typische Watch Dogs-elementen aan toe. Het is bijvoorbeeld mogelijk om met je drone de spelwereld te verkennen. Het idee is grappig en kan zeker tijdens een kat- en muisstrijd handig blijken (het is mogelijk objecten te hacken vanuit de drone), maar omdat we amper een kwartier kunnen spelen komt de drone nog niet in onze tactiek voor.



We gaan in ons uppie van start als de speler met de Bounty op z’n hoofd. We stelen een auto, trappen het gaspedaal onophoudelijk in en vliegen als een bezetene door San Francisco. We rijden twee agenten overhoop en zien hun lichamen neerkomen op de politieauto’s achter ons. Voordat we kunnen lachen, worden we plots door het hoofd geschoten. Met één kogel door de voorruit weet een van de jagers ons om te brengen. Poging twee.
Onder de spelwereld
Ditmaal worden we bijgestaan door een ontwikkelaar. Samen stelen we een wagen, maar niet wij, maar de ontwikkelaar neemt plaats achter het stuur. Als passagier is het ietsjes makkelijker om gebruik te maken van je telefoon, die net als in het eerste deel zit volgestouwd met (onverklaarbaar magische?) hackerssnufjes. Een van de leukste mogelijkheden is om andere auto’s opeens een bocht naar links of rechts te laten maken. Door die input juist te timen laten we twee politieauto’s op volle snelheid tegen elkaar aan rijden.
Soit, ook nu ondervinden we dat het vrij lastig is om te ontkomen aan andere spelers en de politie. Vanuit iedere rijrichting duiken politiewagens op en worden we onder vuur genomen. Blijven we in het gezichtsveld van alle vijandige partijen, dan blijft de achtervolging gaande. Pas na een flinke sprong over een schans achterop een rijdende vrachtwagen, weten we aan de vijandige aandacht te ontkomen. Maar dan zakken we door de grond. Letterlijk: we verdwijnen door een glitch onder de spelwereld.

Daar kampt de versie van Watch Dogs 2 die we spelen nog erg mee, bugs van alle soorten. Auto’s, voetgangers en zelfs complete treinstellen verdwijnen plots uit de game. Daarnaast barst de game met clipping-problemen en wordt het spel tijdens onze potjes tot twee keer toe uit het niets herstart.
Natuurlijk betreft het een vroege versie van de game en verbinden we geen conclusies aan de bugs. De bugs maken het sowieso heel erg lastig om een conclusie te binden aan onze speelsessie. Ja, Bounty Hunter is een leuke spelmodus, maar de potjes werden nog erg vaak verstoord door reboots of bugs. We zijn geen laadscherm tegengekomen, dus naadloos lijkt de multiplayer zeker. Maar vloeiend? Nee, nog niet althans. Gelukkig heeft Ubisoft Montreal nog tot 15 november om van dit vervolg zijn Assassin’s Creed 2 te maken.
Watch Dogs 2 verschijnt op 15 november voor pc, Xbox One en PlayStation 4.
Reacties op: Watch Dogs 2 (multiplayer hands-on)
coola
Ik denk idd wel dat dit een gevalletje AC 2 gaat worden.
serphilith
Ik heb er zelf wel erg zin in.. heb WD1 goed kunnen spelen op mijn GTX770 en na 'the worst mod' ook nog met mooi uiterlijk. ik vond de wereld namelijk erg mooi gemaakt. Ik wacht de reviews af en zal kijken naar onder andere TB, AngryJoe, IdioTech en 'JIM F Sterling Son' ( dus cynisch, dom/humor, technische feiten, en rambling
coola
True 100% true. Maar het blijft ubisoft en dat betekent dus dat ze zeer waarschijnlijk met deel 2 een comeback maken.
Dit zag je ook met AC unity ( de eerste AC op de nieuwe generatie ) en Syndicate. Unity was redelijk matig ontvangen, syndicate was juist weer heel goed ontvangen.
coenschoen
obi-twan kenobi
serphilith
- Hacktivist lolbroeken zoals LizardSquad ed. en hun scriptkiddies die daar komen opdagen meestal door groepen als LizardSquad en denken te hacken met hun .bat en de ENTER toets.
- ( white hats ) Ethical Hackers, bedrijven helpen door hun security te hacken en uitleggen hoe.
- Overheids ingehuurde profs die doelbewust gegevens vrijspelen (vallen ook onder Ethical)
- ( Black Hats ) Malware verspreiders, virus makers, database hackers. Hiermee bedoel ik dus niet de scriptkiddies.. want hoe denk je dat hun aan die scriptjes komen..? Een slimme Black Hat zal ook niet snel zeggen dat hij zoiets doet ivm justitie.
Maar genoeg rambling, dit is een gaming site.. geen reddit
obi-twan kenobi
coola
Ieder of course zijn eigen smaak. Maar voor mij ie het net zoals gta 4 en 5. WD1 was te serieus net zoals gta 4 en WD2 zier er uit alsof het niet zo heel serieus gaat zijn net zoals gta 5 en daar ben ik blij om.
obi-twan kenobi
Fresh
NLKoennn
So true