Warlords of Draenor (hands-on) - Nog steeds WoW | Gamer.nl

Warlords of Draenor (hands-on) - Nog steeds WoW | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Er zijn namelijk heel wat mensen die WoW ‘wel eens gespeeld hebben’. Dat varieert van een grote groep mensen die gewoon plezier hadden in het levelen tot de (veel kleinere) groep WoW-spelers die van raiden bijna een religie hebben gemaakt. En alles daar tu enin natuurlijk. Op het hoogtepunt had WoW zestien miljoen abonnees. Dat is nu minder dan de helft.

Als je de fora mag geloven komt dat ‘omdat WoW niet meer leuk is’. Het spel zou een boel plezier hebben ingeleverd omdat Blizzard het spel ‘casual’ heeft gemaakt. Het is inderdaad zo dat de game anders is dan tien jaar geleden. Wij herinneren ons nog dat je pas een rijdier kon kopen op level 40, en dat dit een schrikbarend bedrag van 100 goudstukken kostte. Dit was in de tijd dat level 40 ook echt een mijlpaal was: je was op tweederde van de game. En goud was gewoon veel meer waard in die tijd. Wie zijn eerste mount kocht was bijna zeker blut.

Warlords of Draenor

Verbetering

Toch beschouwen we een groot deel van de veranderingen die Blizzard in de loop der jaren heeft doorgevoerd als verbeteringen. Wie wil er nou echt voor de derde keer 40 hele lange levels te voet reizen? Is dat hardcore? Is dat een prestatie? Nee, dat is saai en schrikt mensen af. Blizzard heeft in de loop der jaren gezocht naar manieren om spelers te blijven boeien en om nieuwelingen zo snel mogelijk naar ‘de hoofdmaaltijd’ te leiden. Want elke uitbreiding voegde een boel leuke nieuwe dingen toe die eigenlijk pas te doen waren als je zelf ook max level (60, 70, straks 100) had behaald. Eerdere oplo ingen waren het versnellen van de level-curve, het invoeren van de Deathknight die al op level 55 begon en het herzien van Azeroth met de Cataclysm expansion. Allemaal manieren om nieuwe spelers snel ‘up to speed’ te krijgen en om oude spelers vooral veel nieuwe ervaringen te bieden.

Met Warlords of Draenor heeft Blizzard in zekere zin de handdoek in de ring gegooid. Ze zien in dat het geen zin meer heeft om al die spelers die gestopt zijn op 70, 60 of nog lager, via snel levelen naar de top te stuwen. En nieuwe spelers zien 100 levels van avontuur niet als een uitdaging maar als een obstakel: ze willen de nieuwste dingen zien die hun vrienden al spelen.

Warlords of Draenor

Vrijkaart

Met de aanschaf van WoD krijg je dan ook een ‘vrijkaart’ om meteen een personage naar level 90 te tillen. Dit is de huidige level cap en dat betekent dat iedereen die dat wil meteen mee kan doen met de huidige content. En dat allemaal natuurlijk om straks meteen te kunnen beginnen met de nieuwe Draenor-content, die, laten we eerlijk zijn, gewoon heel erg World of Warcraft is. De eerste paar levels in het ‘nieuwe’ Draenor (dit is de wereld van de Orcs voor de vernietiging, dus voor het Outland werd) voelen eigenlijk niet heel anders dan de eerste paar levels aan het begin van het spel. Ga daarheen. Dood zoveel van die. Klik een paar keer op dat. Alleen aan de grote hoeveelheid schade die je per klap uitdeelt zie je dat je inderdaad op level 90+ speelt.

Dit klinkt mi chien als een negatieve ontwikkeling, maar WoW is desondanks nog steeds erg leuk om te spelen. Na alle dynamiek van Rift, Guild Wars 2 en WildStar is het eigenlijk wel weer een verademing om lekker ouderwets op je plek te staan en je spreuken af te vuren. Het is een heerlijk gevoel om weer door de oude wereld te lopen en vooral om de nieuwe verhalen te lezen. Lezen, ja. Geen voice-overs hier.

Warlords of Draenor

Archetype

Bij het spelen van Warlords of Draenor wordt, zeker na het spelen van heel wat andere MMO’s, opeens weer duidelijk World of Warcraft nog steeds een fantastische ervaring biedt. Het is grotendeels vrij van gimmicks. Het is een pure loot-game en een pure combat-MMO. Het is bijna een archetype van een genre, net zoals Diablo en Starcraft dat zijn. In de loop der jaren zien we gelukkig dat MMO’s ook op andere manieren bestaansrecht hebben – en dat WoW niet staat voor ‘MMO’.

Dat Draenor nu een aantal elementen overneemt uit andere games (zoals het hebben van een eigen huis, in de vorm van je eigen ‘garrison’, en NPC’s die opdrachten voor je uitvoeren zoals in Star Wars: The Old Republic en Final Fantasy XIV) is eigenlijk niet anders dan een marginale update. Zoiets als het vernieuwen van de firmware van een spelcomputer: er komen wat leuke dingetjes bij, maar de e entie blijft in dit geval de pure buitverzamelgame die het altijd was.

Hetzelfde geldt voor de grafische update van het spel. Die is nagenoeg onzichtbaar. Ironisch genoeg doen de nieuwe karaktermodellen niets meer dan het spel er uit laten zien zoals je het je herinnerde. Het spel blijft nog steeds cartoony met best grove texturen. Het blijft, we vallen in herhalingen, WoW. En dat is eigenlijk een groot compliment.

World of Warcraft: Warlords of Dreanor verschijnt op 13 november voor pc. Gamer.nl speelt de game al geruime tijd, maar steekt nog meer tijd in de titel tot we lang genoeg gespeeld hebben om een eindoordeel kunnen vellen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou