De beelden uit Apocalypse Now, Platoon en Full Metal Jacket staan nog als een grote, diepe snee op onze netvlies gebrand. Honderdduizenden doden, op de meest gruwelijke manier. Afgrijselijk? Ja. Interessant? Jazeker. Ook het Tsjechische Pteredon vindt de vietnam-oorlog een thema om eens dieper op in te gaan en is bijna klaar met de ontwikkeling van een realistische shooter over het onderwerp, waarin we de kant van de Amerikanen steunen en het opnemen tegen de communisten van de Vietcong. We ontvingen onlangs een preview code van de game, genaamd naar de communistische partij: Vietcong, en bekeken alvast of de titel wat te bieden heeft. De Koude Oorlog

In de tijd waarin de Koude Oorlog nog als een donkere regenbui over de wereld heen hing, zijn de Verenigde Staten ook in Vietnam de strijd tussen het kapitalisme en communisme aangegaan. De Amerikanen streden natuurlijk tegen het communisme, de partij die in Vietnam vertegenwoordigd werd door de Vietcong. De leden van de Vietcong waren behoorlijk taaie knakkers en hebben de Amerikanen meer dan vijftigduizend doden gekost. Om wel politiek correct te blijven en twee kanten van het verhaal te noemen: de Vietnamese bevolking moest honderdduizenden mensenlevens inleveren voor de oorlog.

De beginnende ontwikkelaar Pterodon heeft de afgelopen jaren geprobeerd om het bovenstaande verhaal op een zo goed mogelijke manier uit te werken. Geholpen door het alom geprezen Illusion Softworks hoopt de ontwikkelaar zich bij het rijtje 'grote' developers te gaan voegen met Vietcong. Vietcong pakt het oorlogsthema iets anders aan dan de meeste andere games in het genre. Niet de actie, maar de realiteit staat voorop. Dit komt erop neer dat je niet eindeloos aan het knallen bent, maar werkelijk tactisch te werk gaat, en hier en daar eens op een sneaky manier een vijand moet zien om te leggen. Je werkt in Vietcong met een team of alleen. Dit gezelschap bestaat uit een aantal zeer vaardige leden van het A-216 team van de U.S. Specials Forces. Ieder lid heeft een aparte taak, zo heb je een medic, pointman, radioman, machine gunner en engineer aan je zijde.

Realisme

In de code die wij te spelen kregen was het genoemde realisme nog niet op een perfecte manier uitgewerkt, het kwam te vaak voor dat je even aan het lopen was, een mannetje neerschoot, weer even aan het lopen was, nog een mannetje neerschoot et cetera, wat voor een nogal saaie gameplay zorgde. Verrassend was dan ook dat deze gameplay abrupt ten einde kwam tijdens één van de missies. We kregen namelijk de opdracht om een berg in te nemen en ongeveer alle remmen gingen los: de kogels vlogen werkelijk om je oren. Wel bleef het nog steeds zaak om niet als een gek de berg op te rennen, maar alle VC leden één voor één keurig af te maken vanuit de beschikbare loopgraven. Deze variatie in gameplay wordt ook door Pterodon zelf aangegeven. Er zijn vier verschillende gameplayvormen: team based, 100% actie, solo en multiplayer. Met de 100% actie zit het in ieder geval goed.

Op de wat minder aktievolle momenten zitten de Vietcongleden tamelijk goed verscholen en reageren ze ook lekker menselijk en slim. De groene wouden, waarin het spel zich afspeelt, camoufleren de karakters behoorlijk goed en maken het soms werkelijk tot een kunst om de Vietnamezen te vinden. Dit brengt ons gelijk op een ander aspect van Vietcong: de grafische pracht. Werkelijk ieder boompje is tot in de details weer gebracht. Ook zijn er talloze struiken en andere organismen in de omgeving geplaatst en ogen de teamleden waarmee je speelt degelijk. Op de hoogst mogelijk resolutie ziet de game er dan ook spectaculair mooi uit, waarbij het enige minpunt misschien is dat alles wel erg groen is. Dit klinkt misschien gek, maar na een uurtje of 2 spelen begint enkel het groen behoorlijk irritant te worden. Dezelfde kritiek als op de setting van de Tomb Raider games dus, waar je na verloop van tijd de zandkleurige omgevingen ook wel gezien hebt.

Net als de graphics, is ook de sound van hoge kwaliteit. Gevoerd door een soepel klinkend oorlogsmuziekje baan je je een weg door de menu's, om vervolgens ingame volledig gebruik te maken van het EAX geluidssysteem. De geweren klinken realistisch een ook de accenten van de medespelers is goed. Zo heeft je Vietnamese 'pointman' ook werkelijk een Vietnamees klinkende stem en strooien de overige leden van je team veelvuldig met wat heerlijke Amerikaanse taunts.

Voorlopgie Conclusie

Wat we van Vietcong hebben mogen zien heeft ons niet in extase gebracht, maar zeker wel kunnen boeien. De game zit technisch goed in elkaar en ligt heerlijk in het gehoor. Het is enkel de gameplay die nog gefinetuned zal moeten worden. De game is op het solo en team based vlak namelijk nog niet perfect uitgewerkt, de gulden middenweg tussen actie en realiteit is hier nog niet gevonden. Vietcong staat gepland voor maart dit jaar.