Op het moment dat het spel begint zien we om ons heen verval en verwoesting, maar is er nog geen vijand te bekennen. Geen angst. Zodra we een paar kistjes hebben geopend om onze ammunitie voorraad te spekken, loodsen we Sam de hoek om waar de eerste vijanden te voorschijn komen. Opzwepende, elektro-achtige muziek klinkt zodra we de aanval inluiden. De rode robots gaan door voor de voetsoldaten van het Russische leger.

We lijken uit een soort kelder te komen. Nadat we de trap hebben bestegen, zien we een grote open ruimte. Een vijandig ruimteschip nadert van achteren. Als het schip dichterbij komt zien we dat hij gaat neerstorten. Vlak voor onze neus komt het immense apparaat tot stilstand, maar niet voordat het nog een aantal bevriende militairen een vurige dood bezorgt. Vijandige soldaten benaderen ons vanuit het schip en in no time staat het hele ‘plein’ vol. 

Supersonische snelheden

Met één druk op de knop schuift Sam in sneltreinvaart op zijn knieën naar voren. De boost is niet oneindig te gebruiken, wat een beetje jammer is omdat de hand-tot-hand gevechten gebruik maken van dezelfde boostmeter. Als je eindelijk dichtbij de vijand bent raakt het pak oververhit en is schieten de enige uitweg. Vijanden komen van alle kanten en het is dan ook niet moeilijk om verdwaald te raken. Chaos voert de boventoon. Verschillende robots die grotere machines met een reusachtig kanon besturen sneuvelen. Zonder bestuurder staan de kanonnen doelloos op het slagveld en volgt een tussenfilmpje. Een heel leger robots stevent op Sam en zijn unit af. De zojuist uitgeschakelde kanonnen zijn beschikbaar en zorgen ervoor dat we korte metten maken met het net gearriveerde leger.

Een stressvolle transmissie waarschuwt Sam, die inmiddels alweer een sigaret heeft opgestoken, dat er een gevaarlijke vijand in aantocht is. Een spider bot met een pantser dat zich aanpast aan de plaats waar het geraakt wordt. Na de aanvalsroutine te bestuderen is duidelijk op welke momenten de robot aan te vallen is. Raak hem op het rode puntje en hij krijgt schade, raak hem op zijn beengewrichten en hij gaat tegen de vlakte. Na het verslaan van deze spider bot is de strijd daarentegen nog niet voorbij. Een vloeiende transformatie zorgt ervoor dat de machine een menselijke uitstraling krijgt. De lasers met een bewust vertraagde explosie vliegen Sam onderhand om de oren. En de meeste locaties om achter te schuilen zijn verwoest. De borstkast van de robot gaat open waardoor zijn zwakke plek tentoongesteld wordt. Maar voordat we erop kunnen schieten komt er een immense lazer uit zijn borst. Uitwijken is noodzaak, want na één treffer is het einde verhaal. De moeilijkheidsgraad van de game ligt vrij hoog, maar dit komt mede door de de chaos die op sommige momenten optreedt en weinig lijkt toe te voegen aan de ervaring. Verdwaasd zien we het scherm rood worden, maar waar vandaan de schoten komen zie je niet snel genoeg om te kunnen reageren.

In verwachting
Na het verslaan van de eindbaas verschijnt er een statusscherm met statistieken over hoe goed we het level hebben doorlopen. Dit is iets dat we ook uit Bayonetta kennen, een van de andere spellen waar maker Shinji Mikami ook  aan heeft gewerkt. Dit was slechts een klein voorproefje dat we van het spel hebben mogen spelen. Wat we hopen terug te zien in het uiteindelijke spel is een uitgebreider arsenaal aan close combat-bewegingen. De wapens die we nu tot onze beschikking hadden waren nog vrij algemeen, maar wel spectaculair. De snelheid in het spel is misschien wel één van de meest opmerkelijke eigenschappen die het kent. De omgeving is erg vervallen, maar ziet er zeer gedetailleerd uit. Wat Sam Gideon en zijn squad nog meer gaan beleven kunnen we op het moment alleen nog raden. We zijn ervan overtuigd dat Mikami ons niet zal teleurstellen.

Al het nieuws live vanuit Los Angeles: Gamer.nl/E3