E3 2015: Uncharted 4: A Thief’s End | Gamer.nl

E3 2015: Uncharted 4: A Thief’s End | Gamer.nl

Hoeveel innovatie heeft Uncharted 4 nodig? De game waar iedere PlayStation 4-bezitter watertandend op wacht wordt prachtig met een harde P, maar lijkt nog weinig van de door zijn voorgangers gebaande paden af te wijken.

A Thief’s End was de grote afsluiter van een persconferentie vol climaxen. Sony liet Los Angeles en de hele wereld wachten tot het einde van zijn show om de nieuwe beelden van het afscheid van Nathan Drake hun werk te laten doen. En dat deden ze. Wat we hoopten werd bevestigd: Uncharted 4 is de etalage die Sony graag ziet voor de kracht van de PlayStation 4. Een gevarieerd kleurenpalet verdeeld over miljoenen polygonen, belicht en overschaduwd door een virtuele zon zoals die alleen in de verre oorden die Nathan Drake altijd bezoekt kan schijnen. De kijker was tevreden. Verwachting voldaan, presentatie geslaagd, hype in stand gehouden.

Media has no description

De regie strak in handen

Toch zijn er twijfels. Uncharted 2 en 3 verrasten spelers met instortende gebouwen en neerstortende vliegtuigen waaruit de speler, in de schoenen van Nathan Drake, een uitweg moest zien te vinden. Het waren moeilijk te evenaren hoogtepunten in twee avonturen die de perfectie benaderden door hun combinatie van degelijke actie, filmische verhaalvertelling en menselijke personages. Bij het vierde deel zijn dezelfde trucjes niet zo indrukwekkend meer.

Het zelf besturen van een jeep door de straten van een ver oord, terwijl een pantserwagen de ene na de andere kogelregen op je afstuurt, is niet van dezelfde kaakontwrichtende orde als bovengenoemde spektakelstukken. Sterker nog: voertuig-gameplay hebben we in genoeg andere actie-avonturen gezien, met wi elende resultaten. Naughty Dog geeft aan dit niet het enige rijmoment in de game wordt. In een vraaggesprek met onder andere Gamer.nl geeft de ontwikkelaar daarnaast aan dat de voertuigsectie niet geheel gescript was en je echt meerdere routes door het web van straatjes hebt. Goed nieuws, al zal Naughty Dog nooit de regie uit handen geven bij een zo lineaire ervaring als die van Uncharted.

Media has no description

Hollywood verbleekt

Achter gesloten deuren op E3 kreeg Gamer.nl meer demo te zien van A Thief’s End. De game zet zijn traditie van dynamisch leveldesign door met een grootse achtervolging over exotisch platteland. Drake beklimt een truck, schakelt vijanden uit, springt van voertuig naar voertuig, enzovoorts. De spektakelfactor nadert die van Among Thieves en Drake’s Deception, zeker wanneer de chase verdergaat achterop de motor van Drakes broer Sam. De hoofdrolspeler leegt zijn uzi op de in zijn nek hijgende pantserwagen, terwijl Sam motor en broeder voorbij onmogelijke obstakels manoeuvreert. Het is action extraordinaire, opgevolgd door een tu enfimpje waarin de kenmerkende menselijkheid van Drake, Sully en de terugkerende Elena de Uncharted-warmte als vanouds overbrengen.

Uncharted is nooit puur afhankelijk geweest van zijn spektakel. Als dat het wel geval was, was de serie inmiddels mi chien wel voorbijgestreefd door de Tomb Raider-reboot. Die relatief lege huls wist echter nergens de eerder genoemde mix van actie en beleving te evenaren, waardoor de reeks van Naughty Dog aan de top blijft.

Media has no description

Toch is het hopen dat de studio met A Thief’s End op een of andere manier nieuwe hoogtes weet te bereiken, in plaats van genoegen te nemen met het evenaren van eerder succes. We zijn verwend door deel 2 en 3, maar verwachten daardoor ook meer. Mi chien geen innovatie, maar op zijn minst nieuwe manieren om Hollywood te doen verbleken. Na het machtige The Last of Us zal de ontwikkelaar zijn gaan ontwikkelen met een fri e blik. Die zagen we lichtjes terug in de eerste gameplayonthulling van Uncharted 4, die verticale actie afwi elde met sluipmomenten in de dichte begroeiing.

Wat Uncharted in ieder geval mee gaat nemen is de meer intense samenwerking tu en hoofdpersonage en collegae, geeft Naughty Dog aan wanneer we vragen naar nieuwe manieren van vechten. Wat Ellie was voor Joel, moeten Sully en Sam zijn voor Drake. Dat betekent dat zij meer a isteren in gevechten en de protagonist bijvoorbeeld actief uit de brand helpen wanneer deze in het nauw wordt gebracht. Het is een kleine twist op de een-tegen-honderd-insteek die we kennen van Drake.

Is dat, samen met rondrijden in een jeep en een stel oogverblindende graphics, voldoende om een geslaagd afscheid van Uncharted te waarborgen? Allicht, maar Naughty Dog bewees met Among Thieves en The Last of Us in staat te zijn legendarische games te maken. De PlayStation 4 kan zo’n feilloze parel goed gebruiken.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou